וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנייה לקונגרס צפויה לעכב תקיפה ב-10 ימים לפחות

31.8.2013 / 21:49

אובמה ייצא השבוע לוועידת G20 ברוסיה. הקונגרס בפגרת קיץ עד 9 בספטמבר, ולא דווח על כוונה להקדים כינוסו. רק אז צפוי הדיון על פעולה בסוריה. הבית הלבן: "הקונגרס יתמוך"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

הודעתו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הערב (שבת) כי החליט לנקוט פעולה צבאית בסוריה רק לאחר אישור מהקונגרס, צפויה לעכב את התקיפה בעשרה ימים לפחות. הצעד ייאלץ להמתין להצבעת חברי הקונגרס, שתתקיים רק לאחר שישובו מפגרת הקיץ ויתודרכו בנושא. גורם בכיר בבית הלבן אמר לאחר הודעת אובמה כי הממשל מאמין שהקונגרס יצביע בעד הצעד.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
בראשון: תדרוך מסווג על סוריה לחברי הקונגרס בארה"ב
עשרות טילים בלילה אחד: התקיפה בסוריה - תכנית פעולה
פוטין: הטענות שאסד השתמש בנשק כימי - שטויות
בכיר סורי: "מוכנים להגיב לתקיפה אמריקנית בכל רגע"
פרשנות / דילמת אובמה: עייף ממלחמות אבל מחויב להבטחתו

נשיא ארה"ב ברק אובמה קורא לקונגרס לתמוך בפעולה בסוריה. וושינגטון, 31 באוגוסט 2013. AP
אובמה מוסר הצהרה בבית הלבן, הערב/AP

ביום רביעי הקרוב צפוי הנשיא אובמה להגיע לביקור ראשון בשבדיה, ולאחריו להמשיך לוועידת ה-G20, שתתקיים בימים חמישי ושישי בשבוע הבא בסנט פטרסבורג שברוסיה. גורמים רשמיים בוושינגטון אמרו כי אובמה צפוי לנצל את הוועידה על מנת לדון עם מנהיגים של מדינות שונות בסוגיה הסורית.

הקונגרס נמצא כעת בפגרת הקיץ, אולם יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, קרא לחבריו לשוב מוקדם מהחופשה על מנת להשתתף בתדרוך מסווג בנושא סוריה. על פי ביינר, בית הנבחרים ידון בהצעה לפעולה צבאית נגד משטר אסד בשבוע שיחל ב-9 בספטמבר. "תוך התייעצות עם הנשיא, אנו צופים שהבית ישקול את הצעד בשבוע של ה-9 בספטמבר", אמר יו"ר בית הנבחרים בהצהרה משותפת עם מנהיגי בית הנבחרים. "בהתאם לחוקה, האחריות ליציאה למלחמה נמצאת בידי הקונגרס. אנו שמחים שהנשיא מחפש אישור לכל פעולה צבאית בסוריה בתגובה לשאלות חשובות וממשיות שהועלו. זה מספק לנשיא זמן להסביר את הנושא לקונגרס ולעם האמריקני".

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל בירך על דברי אובמה, ואמר כי נשיא ארצות הברית, כמפקד הצבא, "תמיד חזק יותר כאשר הוא זוכה בתמיכת הקונגרס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מטוס קרב מדגם F-16  של חיל האוויר האמריקני. AP
התקיפה מתעכבת. מטוס F16 של חיל האוויר האמריקני/AP

הערב הבהיר אובמה כי הוא מעוניין לנקוט פעולה צבאית בסוריה. בנאום שנשא בגן הוורדים שבבית הלבן, אמר כי אין מדובר ב"תקיפה בלתי מוגבלת בזמן או עם 'מגפיים על הקרקע'". באשר ללוח הזמנים המתוכנן, ציין כי יו"ר המטות המשולבים, גנרל מרטין דמפסי, עדכן אותו כי הצבא האמריקני "מוכן לתקיפה מתי שנרצה בכך. זה יכול לקרות מחר או שבוע הבא או בתוך חודש, ואני מוכן לתת את הפקודה", הוסיף. עם זה, אובמה אמר כי החלטתו טעונה את אישור הקונגרס, על אף שאינו מחויב לכך. "חברי הקונגרס רוצים שקולם יישמע ואני מסכים עם זה", אמר.

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
תושב דמשק נושא ילדה שנפגעה מהנשק הכימי/רויטרס

את הטבח בסוריה הגדיר הנשיא האמריקני "הטבח הנורא ביותר במאה ה-21". הוא אף התייחס לדוח שפרסם אתמול הממשל בוושינגטון, המרשיע את נשיא סוריה בשאר אסד באחריות לשימוש בנשק כימי. "המשטר השתמש בנשק כימי, שיגר טילים לפרברים שבהם מתגוררים אזרחים, והוא מודע לזה", אמר אובמה. "זה מוכיח את מה שהעולם כבר יכול לראות בבירור – קורבנות, תמונות נוראות של מתים, יותר מאלף נרצחו, בהם כמה מאות ילדים. ילדים נטבחו בגז על ידי ממשלתם. זו מתקפה על הכבוד האנושי וסכנה לביטחון הלאומי שלנו".

הערב שוחח אובמה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד. לדברי גורם המקורב להולנד, הנשיא הצרפתי שב על עמדתו באוזני עמיתו האמריקני והבהיר את נחישותו להעניש את המשטר בסוריה על מעשיה. באשר להחלטת אובמה לבקש את אישור הקונגרס, דבר שמשמעו דחייה של התקיפה, אמר הולנד גם כי יש "לכבד את העובדה שלכל מדינה קצב פעולה משלה. חשוב לאמריקנים לקבל 'אור ירוק' מהקונגרס".

בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שוחח היום עם נשיא הקואליציה של ארגוני האופוזיציה הסוריים, אחמד אל-ג'רבה, והדגיש כי אובמה וארצו "רואים בממשלת סוריה אחראית למתקפה הכימית נגד אזרחים ב-21 באוגוסט". קרי שוחח גם עם שרי החוץ של סעודיה ושל יפן בנודע להתפתחויות בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully