וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח המפליל: חיילי אסד התכוננו 3 ימים למתקפה

במסמך של מחלקת המדינה האמריקנית נכתב כי הממשל הסורי אחראי "בוודאות גבוהה" למתקפה הכימית הקטלנית בפרברי דמשק, שגבתה את חיי 1,429 בני אדם. מרבית חלקי הדו"ח חסויים

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו בנאום שר החוץ קרי בנוגע למתקפה בסוריה

דוח שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית קובע ב"וודאות גבוהה" כי ממשלת סוריה השתמשה בנשק כימי בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט 2013. הדו"ח, שהוצג לציבור הערב (שישי) במקביל לנאומיהם של שר החוץ ג'ון קרי והנשיא ברק אובמה, נועד לשמש את ממשל אובמה כהצדקה לפעולה צבאית בסוריה.

חלק מהדוח מבוסס על סרטוני וידאו שתיעדו את נפגעי התקיפה, אך מרבית מהמקורות שהוא נסמך עליהם לא הותרו לפרסום, והועברו ישירות לחברי קונגרס. לפי הדוח, 1,429 בני אדם נהרגו במתקפה, בהם 426 ילדים. להערכת מחברי הדוח, מניין ההרוגים הסופי עלול להתברר כגבוה יותר, עם חשיפת פרטים נוספים.

בין היתר, מצוין בדוח כי ארה"ב יירטה שיחה שבה אישר בכיר בצבא הסורי כי המשטר השתמש בנשק כימי, וחשש שפקחי האו"ם יאספו ראיות באזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת האזורים שהותקפו, לפי מחלקת המדינה האמריקנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסו לדוח, אמר הערב שר החוץ ג'ון קרי כי "לא את כל הדברים הידועים לממשל ניתן לפרסם ברבים". הוא לא הכריז במפורש על תקיפה בסוריה בזמן הקרוב, ולא ציין מתי תתרחש, אך רמז שהיא לא תהיה נרחבת בהיקפה, כשאמר: "לא נחזור על עיראק". בדו"ח מצוין כי נשקלה האפשרות שהאופוזיציה הייתה אחראית לשימוש בנשק הכימי, אך כי היא נפסלה משום שהיא "מאוד אינה סבירה".

לפי הדוח, יחידות צבא המתמחות בנשק כימי נפרשו בפרבר דרעא כבר ב-18 באוגוסט. החיילים חבשו מסכות גז, ועשו הכנות לשימוש בסארין וערבבו את החומרים המשמשים ליצירתו. בשעות הבוקר המוקדמת של 21 באוגוסט שוגרו רקטות לעבר כמה כפרים, בהם ג'ובר, עין תרמא, דראיא ומועדמיה. השיגורים הראשונים דווחו בשעה 02:30, ואותרו גם באמצעות לוויינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully