וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן טרם הפעילה הכור לייצור פלוטוניום

28.8.2013 / 21:42

הדוח הרבעוני של סוכנות הגרעין של האו"ם מגלה כי איראן התקינה עוד 1,000 צנטריפוגות במתקן ההעשרה בנתנז, אך יש בו בשורת הרגעה: כור המים הכבדים באראק עדיין אינו מבצעי

דוח חדש של האו"ם קובע כי איראן התקינה עוד אלף צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום והיא עומדת לערוך בהן ניסויים. בדוח הרבעוני של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית), הראשון שמתפרסם מאז בחירתו של הנשיא חסן רוחאני, נכתב כי איראן עושה הכנות לבניית כור, שעשוי לשמש אותה להרכבת פצצה גרעינית. בטהרן מכחישים את הטענות הללו.

מנגד, מציינים בסבא"א, מאגר האורניום המועשר של איראן גדל רק במידה מועטת מאז שפורסם הדוח הקודם בחודש מאי, והוא נותר מתחת לרמה שישראל מגדירה "הקו האדום": 250 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 20%, וכדי לקבל חומר בקיע לפצצה, עליה להפוך אותם ל-25 ק"ג אורניום ברמת העשרה של 90%. כיום, ההערכה היא שאיראן מחזיקה בכ-190 ק"ג בלבד של אורניום לרמה של 20%. במצב הנוכחי, אפוא, איראן עשויה להרוויח עוד זמן למשא ומתן עם שש המעצמות.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
טכנאי במתקן העשרת האורניום בנתנז/AP, Vahid Salemi

לפי הדוח, שחלקים ממנו פורסמו בסוכנות הידיעות רויטרס, איראן התקינה 1,008 צנטריפוגות חדשות במתקן ההעשרה התת-קרקעי בנתנז, ועומדת להתקין כ-2,000 נוספות. עוד נכתב כי איראן החלה להכין דלק למתקן המים הכבדים באראק, אך דחתה את הפעלת הכור שבמתקן עד לרבע הראשון של השנה הבאה.

אם הכור באראק יהיה מבצעי, הוא עשוי להפיק חומרים שיוכלו לסייע לאיראן להרכיב פצצות פלוטוניום. איראן מכחישה כי מדובר בכור שנועד למחקר צבאי, וטוענת כי במקום נערך מחקר רפואי וחקלאי בלבד.

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
מתקן המים הכבדים באראק. הכור שנבנה במקום עדיין אינו מצבעי/AP

אליוט אנגל, הדמוקרט הבכיר בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, אמר כי הדוח מוכיח שאיראן ממשיכה לפעול במרץ כדי להגדיל את תכנית הגרעין הצבאית שלה. "זה ממחיש את הדחיפות הדרושה בקונגרס לאשר סנקציות חדשות נגד איראן", אמר.

בסוף החודש שעבר העביר בית הנבחרים עיצומים נוספים על איראן, במסגרתם תוגבל יכולתה לייצא נפט לפחות ממיליון חביות ביום. בחודש הבא, ועדת הבנקים של הסנאט צפויה להעביר חוק במתכונת דומה, וייתכן שאף חמור יותר מזה שעבר בבית הנבחרים.

עלי אכבר ולאיתי, שהיה שר החוץ של איראן וכיום משמש יועצו של המנהיג העליון של המדינה, אמר כי בחירתו לנשיא של חסן רוחאני תעניק למעצמות העולם אפשרות להגיע להסכם מול איראן, אך הבהיר כי זו אחריות המערב להושיט את ידו אל הרפובליקה האיסלאמית - ולא להיפך.

בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי, אמר ולאיתי כי במקרה כזה, איראן תגיב ב"שפה שונה" מזו שהייתה נהוגה בכהונותיו של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד. ואולם, ולאיתי הדגיש כי ההכרעה הסופית בכל סוגיה תהיה של חמינאי - ולא של הנשיא רוחאני.

לקריאה נוספת
איראן מאיצה את מסלול הפלוטונים להרכבת הפצצה
רוחאני: נחוש לפתור משבר הגרעין, אך לא תחת איומים
יועצו של חמינאי: לעולם לא נעצור את תכנית הגרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully