וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת תקיפה בסוריה: עדכונים שוטפים

עיני העולם נשואות לבית הלבן, לאחר ששר ההגנה האמריקני הודיע כי הם ערוכים לתקוף בסוריה. נתניהו התייחס לגלישה אפשרית של הלחימה לישראל: "נגיב בעוצמה". לייב בלוג

צילום: רויטרס, שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

6:42 "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח הלילה מפי מקורות ביטחון בכירים בארה"ב כי הפנטגון גיבש תכנית לתקיפה בסוריה. לפי הדיווח, התכנית תכלול כנראה שיגור טילי שיוט שמטרתם "להרתיע ולהשפיל" את כוחותיו של הנשיא בשאר אסד מבלי לשנות באופן משמעותי את מאזן הכוחות. לפי מקורות הביטחון, אתרים שבהם מאוחסן נשק כימי לא יותקפו מחשש להתפשטות החומר המסוכן.

6:30 אוסטרליה הביעה הסכמה להתערבות צבאית נגד משטרו של בשאר אסד בסוריה, גם ללא הסכמה של מועצת הביטחון של האו"ם. שר החוץ בוב קאר אמר כי אם יוכח שמשטר אסד השתמש בנשק כימי, לעולם יש המנדט להגיב על כך. "ההעדפה שלנו ושל כולם היא לפעולה ולתגובה תחת חסות של האו"ם. אבל אם זה לא אפשרי, האימה המוחלטת של השימוש בנשק כימי נגד אזרחים דורש תגובה". ביום ראשון תועבר לידי אוסטרליה ראשות הוועדה, תפקיד שאותו ממלאת מדי תקופה מדינה חברה אחרת.

5:06 העיתון "הוושינגטון פוסט" דיווח מפי גורמים אמריקניים רשמיים כי ממשלו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה מאמין כי בידי המודיעין האמריקני ראיות ברורות המלמדות כיצד ממשלת סוריה אחסנה, הרכיבה ושיגרה את הנשק הכימי שבו תקפה לכאורה אזרחים בדמשק. לפי הדיווח, מחר כנראה יפרסם הממשל ראיות המוכיחות כי משטרו של בשאר אסד הוא האחראי למתקפה הכימית "הבלתי ניתנת להכחשה".

4:29 יו"ר ועדת המודיעין בסנאט האמריקני, מייק רוג'רס, אמר הלילה כי הראיות בדבר שימוש בנשק כימי בסוריה בשבוע שעבר על ידי משטרו של בשאר אסד "משכנעות, אם לא חותכות". "אני מאמין כי הראיות הקיימות משכנעות, אם לא מבטיחות כי ממשלת סוריה הייתה מעורבות במתקפה הכימית", אמר רוג'רס לסוכנות הידיעות רויטרס.

3:17 נשיא ונצואלה ניקולס מדורו הזהיר כי כל התערבות צבאית חיצונית בנעשה בסוריה עלולה להוביל ל"מלחמה הרסנית". לדברי מדורו, ידיד קרוב של נשיא סוריה בשאר אסד, מתקפה כמו זו ששוקלות כעת ארצות הברית ובעלות בריתה עלולה להוביל ל"תבערה בינלאומית גדולה". הוא השווה בין הטענות על שימוש בנשק כימי בסוריה בשבוע שעבר לטענות שנשמעו בעבר נגד המשטר בעיראק.

1:36 רוסיה הודיעה כי שלחה מטוס שמטרתו לפנות את אזרחיה מסוריה, עקב המצב הביטחוני במדינה והאפשרות של תקיפה מתוכננת של מדינות המערב. זאת לאחר ש-89 אזרחים כבר המריאו משם, ונחתו אמש במוסקבה. "המטוס המריא ללטקיה", מסרה דוברת המשרד לענייני חירום אירינה רוסיוס. על המטוס הראשון שפינה את האזרחים אמרה: "הטיסה המיוחדת הייתה של אזרחיה רוסיה ומדינות חבר העמים לשעבר שהביעו את רצונם לשוב למוסקבה", הוסיפה.

1:13 אתר האינטרנט של העיתון "הניו יורק טיימס" נפרץ על ידי האקרים, בפעם השנייה בתוך חודש. העיתון הודיע כי "מתקפה חיצונית זדונית" היא שהביאה לנפילתו. רשת RT הרוסית דיווחה כי לחלק מהמשתמשים הופיעה הודעה כי האתר "נפרץ על ידי SEA" – וככל הנראה, הכוונה היא לצבא הסורי האלקטרוני, ארגון המנסה לפגוע באתרים שונים שאינם תומכים בנשיא בשאר אסד.

1:05 סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי המשטר הסורי הוא ללא ספק האחראי לשימוש שנעשה בנשק כימי נגד אזרחים בשבוע שעבר, וכי יש לראות בו אחראי לפעולה ה"נתעבת", כלשונו. "אין ספק מי אחראי לשימוש הנתעב הזה בנשק כימי בסוריה – המשטר הסורי", אמר ביידן בנאום שנשא בטקסס.

00:45 העיתון הבריטי "הגרדיאן" דיווח כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון שוחחו בטלפון ודנו במשבר המחריף בסוריה, על רקע ההכנות לתקיפה צפויה במדינה. לפי הדיווח, המנהיגים דנו בהתפתחויות האחרונות, אולם לא קיבלו בשיחה החלטה סופית על תקיפה.

00:32 שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב דנו אמש בשיחה טלפונית בנעשה בסוריה. בשיחה האשים קרי את נשיא סוריה בשאר אסד בכך שהשתמש בנשק כימי נגד אזרחים, ואמר כי המידע שבידי ארצו מבוסס על מקורות מהימנים. לברוב חזר על עמדת רוסיה כי בדיקה של מומחים היא שצריכה לקבוע אם נעשה שימוש בנשק כימי.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון בוושינגטון. רויטרס
שוחחו פעם נוספת בטלפון. אובמה וקמרון/רויטרס

23:46 "הניו יורק טיימס" דיווח על תכנית ארה"ב לתקיפה: גורם אמריקני שמעורה בתכנית התקיפה, אמר כי היא כוללת פחות מ-50 אתרים שיופצצו, בהם בסיסי חיל אוויר מהם מוציאה הממשלה הסורית תקיפות מסוקים מייצור רוסי. רשימת האתרים כוללת אתרי פיקוד ושליטה, וכן מגוון אתרים לאחסון נשק קונבנציונלי.

21:38 סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית מארי הארף הדגישה כי ארה"ב לא שוקלת שינוי משטר בסוריה בתור תגובה לשימוש בנשק הכימי. הארף גם ביקשה להימנע מהשוואות בין המשבר הנוכחי בסוריה והתערבות אפשרית של ארה"ב לבין התקיפה האמריקאית בעיראק על סמך המודיעין על קיומו של נשק להשמדה המונית בידי המשטר של סדאם חוסיין.

20:33 שר הביטחון משה יעלון אמר כי ציר הרשע מתחיל בטהרן, ממשיך לדמשק ומתבצר בביירות. "אנו ערים להתרחשויות המתפתחות וערים לאיומים על ישראל, למרות שאנו לא מעורבים בסכסוך בסוריה. אל מול איומים אלו אנו עומדים בשיקול דעת, אך גם אומרים בנחישות: מי שיעז לבחון אותנו יתקל בכוחו של צה"ל".

20:25 הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ אמר כי לאומות העלם אחריות מוסרית מול הפשעים שבוצעו בסוריה. "המבקשים לפגוע בנו ייפגשו בנו חדים ותקיפים מאי פעם", אמר גנץ. "על אויבנו לדעת כי אנו נחושים ומוכנים להגן על אזרחינו בכל פעולה לה נידרש".

20:15 דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי ארצות הברית ממוקדת לתקיפה בסוריה עוד השבוע, אך הדגיש כי דבר עוד לא הוחלט. "אין ספק שנעשה שימוש בנשק כימי. רואים את התיעוד. חייבת להיות תגובה".

19:17 ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון אמר כי טרם התקבלה החלטה לגבי תקיפה בסוריה. מוקדם יותר היה זה גורם אמריקני שאמר שנשיא ארה"ב אובמה לא קיבל החלטה כזו.

18:39 נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר כי ארצו מוכנה "להעניש את מי שביצע את הטבח הכימי בסוריה". בנוסף אמר הולנד כי צרפת תגדיל את התמיכה הצבאית למורדים הסורים.

18:16 מדינות המערב מתנהלות בעולם האיסלמי כמו "קוף עם רימון", כך אמר דימיטרי רוגזין, סגן ראש הממשלה הרוסי. רוגזין כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו.

17:35 נשיא ארה"ב טרם הגיע להחלטה אם לנקוט בצעדים צבאיים נגד הממשל הסורי – כך אמר גורם בכיר בממשל.

17:25 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בסיום ההתייעצות הביטחונית שקיים בלשכתו בתל אביב: "מדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש. אנחנו איננו חלק ממלחמת האזרחים בסוריה, אבל אם נזהה ניסיון כלשהו לפגוע בנו, אנחנו נגיב, ונגיב בעוצמה".

16:46 הליגה הערבית האשימה את משטר אסד בשימוש בנשק כימי. בתום מפגש של נציגי הליגה במצרים קראו הנציגים לאו"ם לפעול נגד משטרו המתערער של הנשיא הסורי. "הקהילה הבינלאומית צריכה לבוא חשבון עם האחראים לתקיפה הכימית", נמסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, בביקור בג'קרטה. אינדונזיה, אוגוסט 2013. AP
הפנטגון מוכן להוציא לפועל מתקפה צבאית בסוריה במידה והנשיא אובמה יבחר בכך. הייגל/AP

16:40 מתקפת טילים בסוריה שתימשך שלושה ימים יכולה לצאת לדרך כבר ביום חמישי – כך אמר גורם אמריקני בכיר לרשת NBC. עם זאת, גורמים אחרים בארה"ב טוענים כי לא סביר שמתקפה תצא לדרך כל עוד פקחי האו"ם עדיין נמצאים על אדמת סוריה - עד יום ראשון הקרוב.

15:13 הפנטגון מוכן להוציא לפועל מתקפה צבאית בסוריה במידה והנשיא אובמה יבחר בכך, כך אמר שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל. "הנשיא אובמה ביקש ממשרד ההגנה להכין תכניות לכל המתווים האפשריים. עשינו זאת ואנחנו מוכנים להפעילן במידה ויבחר בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully