וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים זועמים: לא נשתוק על חידוש "אופק חדש"

25.8.2013 / 22:29

בבתי הספר השש-שנתיים הביעו תרעומת על החלטת הסתדרות המורים לחדש את הסכם "אופק חדש" מבלי לכלול בו אותם: לא מכבדים את הדרישות שלנו לשמור על המסגרת השש-שנתית

מורים בבתי הספר השש-שנתיים זועמים על החלטת הסתדרות המורים לחדש את הסכם "אופק חדש" מבלי לכלול בו התייחסות אליהם. מורים ומנהלים בבתי הספר הללו טוענים כי מדובר בפגיעה אנושה במבנה בתי הספר השש-שנתיים ומבטיחים – "לא נשתוק".

"הדרישה שלנו היא לשמור על המסגרת השש-שנתית, לכבד את אחדות העבודה של המורים ולא לעשות אפליה, אך היא לא מיושמת", אמר הערב (ראשון) זאב דגני, מנהל גימנסיה הרצליה בתל אביב, בשיחה עם וואלה! חדשות. "אני חושב שהנהלת משרד החינוך לא מגלה מנהיגות בעניין הזה, ואנחנו מרגישים אכזבה כלפיהם. אני חושב שאסור היה לעשות את זה, זו פגיעה אנושה בניסיונות שלנו לשמר את המבנה השש-שנתי. הדרישות שלנו כרגע רחוקות מלהתממש", הסביר דגני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוציאו את ארגון המורים מהמשחק". מורה בבית ספר תיכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוריאלה ענבר, מורה לספרות בתיכון עירוני ד' בתל אביב וחברה בוועד הפעולה של התיכונים השש-שנתיים, הסבירה כי ההסכם החדש משמר למעשה את חוסר השוויון בחדר המורים בבתי הספר הללו. "הבטיחו לנו שידאגו לכך שייחתם הסכם בין ארגון המורים לבין הסתדרות המורים, שהמשמעות שלו תהיה השוואת התנאים בין שתי הרפורמות בבתי הספר השש-שנתיים, כך שלא יהיה פיצול בחדר המורים ובשעות העבודה. שכולם יקבלו את אותו שכר. מה שקרה הוא שהוציאו את ארגון המורים מהמשחק, כי בהסכם שקבעו להארכת 'אופק חדש' בשנתיים בחטיבות, קבעו עובדה בשטח - שהחטיבות שייכות להסתדרות המורים".

ענבר הוסיפה כי הובטחו להם התאמות בהסכם שישוו את התנאים של מורי החטיבה, לאלה של מורי התיכון. בהסכם הנוכחי, ציינה, קיימות הטבות למורים בחטיבה, אולם מדובר בתוספות שכר רק לרכזי שכבה, רכזי מקצוע ורכזים חברתיים, שלא מהווים את רוב המורים. "את הגמול הכי חשוב, גמול חינוך שזה שלוש ארבע שעות למחנכים, הם לא הכניסו. אין אפילו האחדה של השעות ברפורמות - אורך השעות בעוז לתמורה זה 60 דקות ובאופק חדש זה 45, כך שאין האחדה גם בתחום הזה וזה פשוט מפרק את המבנה של השש-שנתיים". לדבריה, "בסופו של דבר האבסורד נשאר אבסורד. כולם אומרים לנו שאנחנו צודקים ובסוף כל המהלכים הם נגדנו. אנחנו לא נסכים לדבר הזה".

בית ספר בויאר בירושלים, יוני 2011. עומר מירון
המורים: "לא נשתוק". בית ספר תיכון/עומר מירון

מחר יקיימו מנהלי התיכונים השש-שנתיים וועד הפעולה של המורים ישיבה שבה ידונו בהמשך צעדיהם בעקבות המצב. ההכרזה על סכסוך עבודה של יו"ר ארגון המורים, רן ארז, מהווה רוח גבית כהגדרתם, להמשך המאבק. "החתימה המפתיעה על הסכם אופק חדש בין האוצר להסתדרות המורים, דווקא בימים הללו, כשכל המרץ והאנרגיות מושקעות בהכנות לקראת שנת הלימודים, ומבלי לשתף את המורים בשום החלטה, עושה לנו לא טוב", הוסיף אמנון רבינוביץ', מורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון זיו בירושלים וממנהיגי תנועת המורים החדשה. "לא רק שההסכם החדש לא משפר את רוב הבעיות שהצפנו בנוגע לחטיבות הביניים, החתימה על ההסכם משמרת את ההפרדה הבעייתית והבלתי חינוכית בתוך בתי הספר השש-שנתיים עם שני הסכמים שונים. הציפייה הייתה שמשרד החינוך יחד עם הארגונים ומשרד האוצר יפעלו כדי ליצור הסכם שכר אחד לבתי הספר השש-שנתיים שיאפשר לחנך תלמידים כראוי מכיתה ז' עד י"ב".

בהתסדרות המורים מברכים על ההסכם

הסערה התעוררה בעקבות הכרזת הסתדרות המורים הבוקר על חידושו של הסכם אופק חדש. הסיכומים הסופיים הושגו בסוף השבוע האחרון והובאו הבוקר לאישור הנהלת הסתדרות המורים. ההסכם משאיר למעשה את המצב הבעייתי כפי שהוא בבתי הספר השש-שנתיים לשנתיים נוספות. שני הארגונים היו אמורים לדון ביצירת פתרון לבעיה, כאשר פתיחתו של אופק חדש ב-1 בספטמבר הייתה אמורה לאפשר זאת. כעת יישארו בתי הספר השש-שנתיים ללא מענה הולם למשך שנתיים נוספות.

בהסתדרות הסבירו כי ביקשו לסגור את ההסכם לפני הקפאת השכר במגזר הציבורי. מדובר בחידוש של הסכם "אופק חדש" שאמור היה להיפתח בספטמבר. במסגרת ההסכמות שאליהן הגיעו בהסתדרות, הוחלט כי כל הגננות יקבלו 36 שעות על עבודה נוספת שהן עושות מחוץ לשעות הלימודים - ישיבות, מסיבות ועוד, בדומה לעובדי ההוראה ב"אופק חדש". כמו כן, מורים-מחנכים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים יקבלו אוטונומיה בנוגע לאופן ניהול שעת החינוך שלהם, בעוד שעד היום המחנכים היו מחויבים לשבת עם תלמידים בשעות החינוך שלהם, וכעת הם יכולים להחליט מה הם רוצים לעשות בשעה הזו. בנוסף, בעלי תפקידים בחטיבות הביניים - רכזי שכבה, רכזי מקצוע ועוד, יקבלו תשלום נוסף על מילוי תפקידם, בדומה לתפקיד בחטיבה העליונה. בשלב השני הטבה זו תורחב גם לבעלי תפקידים בחטיבות הביניים.

כיתה אילוסטרציה. ShutterStock
כיתה אילוסטרציה/ShutterStock

מבחינת המנהלים, סוכם על מודל מורכבות חדש שיקבע את שכרם בהתאם לקריטריונים קבועים, ולעובדי הוראה הלומדים לתארים אקדמיים תינתן האפשרות לבחור בין מענק שעות לבין קבלת החזר בגין שכר הלימוד. עד כה קיבלו המורים 60 שעות שנתיות קבועות, וכאשר היו עוברים מכסה של 180 שעות, היו מקבלים העלאה בדרגת השכר בגובה של 7.5%. כעת, יכולים המורים להמיר את השעות הללו בקבלת החזר בגין שעות הלימודים שלהם.

מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, אמר בתגובה: "אנו עומדים בפתח שנת הלימודים ואני שמח להיות איש בשורה למאות אלפי עובדי ההוראה במדינת ישראל. אנו נאבקים כבר חודשים ארוכים לשיפור תנאי השכר וההעסקה של עובדי ההוראה, ובשבועות האחרונים עשינו לילות כימים ביחד עם אנשי האוצר ומשרד החינוך כדי להגיע לפריצת הדרך החשובה אליה הגענו. אני מודה לצוות המשא ומתן שביחד הגענו להסכם חשוב זה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully