וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיצוץ בקצבאות - זה הצדק החברתי האמיתי

שחר אילן

21.8.2013 / 11:24

הקיצוץ יעמיק את העוני? לפי נסיון העבר, דווקא כשקוצצו קצבאות - יצאו החרדים לעבוד והכנסתם גדלה. לדברי שחר אילן, אם לפיד ראוי לגינוי על משהו - זה על כך שלא קיצץ מספיק

בניגוד למה שהרגילו אותנו לחשוב, קצבאות הילדים בישראל אינן באמת קצבאות רווחה. הן קצבאות מגזריות, שמסייעות לעשרות אלפי גברים חרדים ללמוד ולא לעבוד, ובכך הן מייצרות עוני בכמויות גדולות. דורות של שרי רווחה וסגני שרים מהמפלגות החרדיות "תפרו" את קצבאות הילדים, כך שמשפחות מרובות ילדים קיבלו קצבאות גבוהות בעוד שמשפחות עניות עם מעט ילדים (נשים חד-הוריות למשל, או משפחות עולים) קיבלו סכומים אפסיים.

קיצוץ הקצבאות ילחץ על הגברים החרדים לצאת לעבוד, ולכן יחלץ את המשפחות ממעגל העוני - או לפחות יגדיל בצורה משמעותית את הכנסתן. איך יודעים את זה? צריך רק להסתכל על העבר. דו"ח בנק ישראל מהשנה שעברה מספר לנו מה קרה במקביל לקיצוץ הקודם בקצבאות, שהנהיג שר האוצר בנימין נתניהו ב-2003. בשנים שקדמו לו, שיעור התעסוקה של גברים חרדים ירד מ-42% ב-1997 לשפל של 36%. בעקבות הקיצוץ ההוא, הוא עלה ל-45%. שיעור התעסוקה של נשים חרדיות עלה באותה תקופה מ-50% ל-61%. כלומר - הקיצוץ בקצבאות מעודד עבודה ונלחם בעוני.

בלי חרדים עובדים, נהיה עולם שלישי

על פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה, כ-90% מהמשפחות החרדיות שאין בהן מפרנס וכ-50% מהמשפחות החרדיות שיש בהן רק מפרנס אחד נמצאות מתחת לקו העוני - אבל רק 13% מהמשפחות החרדיות שבהן שני ההורים עובדים. לכן הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא צדק חברתי. מפלגת "יש עתיד" הבטיחה את קיצוץ לבוחריה, קיימה את ההבטחה - וראויה להערכה על כך.

מסמך של עמותת חדו"ש שמסכם את הגל הראשון של הרפורמות בתקציבים החרדיים מגלה עוד שורה של הישגים נאים לתקציב מבית היוצר של "יש עתיד": קיצוץ משמעותי בתקציב הישיבות, ביטול שורת הטבות מפלות בתחום הדיור באזורים חרדיים ועוד. המהלכים האלה מיועדים בעיקר לפרק את מערכת ההטבות הגדולה והמסועפת לאברכים - אותה מערכת שעל פי דו"ח המועצה הלאומית לכלכלה, אחראית לכך שלא משתלם להם לצאת לשוק העבודה.

בזה אחר זה, הזהירו בכירי הכלכנים בישראל בשנים האחרונות שאם הגברים החרדים לא ישתלבו בשוק העבודה, המשק הישראלי צפוי לקרוס אל עבר העולם השלישי. כך למשל אמר נגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר: "אנחנו לא יכולים לסבול גידול מתמיד באוכלוסיה שלא עובדת. השינוי יבוא בדרך כלשהי – בעימות חברתי, בעימות פוליטי או באופן מוסכם ובונה".

היישוב חריש, מועצת קציר-חריש. idobi, Creative Commons
הטבות לחרדים השקולות ל-1,600 שקל בחודש למשך עשור. העיר חריש/Creative Commons, idobi

לפיד מתחיל לעשות את הדרוש כדי לסכל את האסון הזה. ניקח למשל את העיר החרדית המתוכננת חריש, חמש דקות מפרדס חנה. שר הבינוי והשיכון הקודם, אריאל אטיאס מש"ס, דאג להעניק לעיר מעמד של איזור עדיפות לאומית א' (הנחה של מאה אלף שקל ואולי יותר לדירה בעלויות הפיתוח), וכן מענק פריפריה נוסף של מאה אלף שקל לדירה - כאילו היה מדובר בקרית שמונה או בשדרות. הנחה של 200 אלף שקל לדירה היא שוות ערך לקצבה של 1,600 שקל נטו לחודש במשך עשר שנים, כלומר - היא מקלה מאוד על האברך לא לצאת לעבוד. הממשלה הנוכחית ביטלה את ההטבות השערורייתיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לא להתעכב עם רפורמת הליב"ה

אם לפיד ראוי לגינוי על משהו - זה על כך שלא עשה מספיק. למשל, הממשלה והכנסת כבר החליטו שתקציבו של מוסד שלא יעמוד ברף בסיסי של לימודי עברית, חשבון ואנגלית (ליב"ה) - יופחת משמעותית. משרד החינוך, משום מה, טרם החל ליישם את ההחלטה. דוגמה נוספת: ההסכם הקואליציוני קובע שכל הטבות המדינה יותנו במיצוי כושר ההשתכרות, כלומר - בחובה לעבוד או לנסות לעבוד. יש עתיד נכשלה כמעט לגמרי ביישום הסעיף הזה.

נכון, אי אפשר להספיק הכול בחצי שנה. אבל צריך לזכור שמה שלא משיגים בחודשים הראשונים של הקדנציה - קשה מאוד להשיג אחר כך. יש מעט מאוד נושאים שחשובים לעתיד כלכלת ישראל כמו תיקון המצב שבו בתי הספר החרדיים לבנים אינם מקנים להם כישורים בסיסיים לשוק העבודה. לכן חשוב מאוד שמשרד החינוך לא ימתין, ויוציא לדרך את הרפורמה בתוכנית הליב"ה. חיוני גם שלפיד ייזום תכנית מקיפה להחלת קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות על כל הטבות המדינה.

בשבוע שעבר הורה מנהיג דגל התורה, הרב אהרון לייב שטיינמן, לכוון על לפיד כשקוראים על עמלק - כלומר, בעצם הוא הורה לקלל אותו ולהתפלל שיימחה מן העולם. לפיד בהחלט רשאי לראות בקללות ההיסטריות של המנהיג החרדי מחמאה גדולה. לפחות בנושא של פירוק מערכת ההטבות לאברכים, אין ספק שהוא בדרך הנכונה. אם הוא יצליח, הוא יפחית את העוני בחברה החרדית ויגדיל משמעותית את מספר החרדים העובדים. בכך, הוא יציל את הכלכלה של כולנו - גם של החרדים.

שחר אילן הוא סמנכ"ל מחקר והסברה של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון

עוד על הקיצוץ בקצבאות:
הקיצוץ נכנס לתוקף: "ילדים יחיו בעוני"
חד-הוריות: "העיתוי מעיד - לפיד מנותק"
הנתונים מעידים: החרדים נפגעים פחות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully