וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לבדיקות האיידס הדיסקרטיות?

בשל החלטה להטיל את מימון הבדיקות לגילוי נגיף ה-HIV על קופות החולים, קיים חשש כי מי שירצה להיבדק ללא זיהוי יימנע מכך, כיוון שכדי לא לשאת בעלות יהיה עליו להזדהות

משרד הבריאות החליט באחרונה להטיל את מימון הבדיקות לגילוי נגיף ה-HIV על קופות החולים השונות, ובשל כך נבדקים המעוניינים לבצע את הבדיקה באופן אנונימי יוכלו לעשות זאת רק אם ישלמו מכיסם את עלות הבדיקה. על אף העדפת משרד הבריאות לבצע בדיקות מזוהות לגילוי הנגיף הגורם לאיידס, מנתונים שבידי הוועד למלחמה באיידס - המפעיל מרפאות לביצוע בדיקה מהירה ואנונימית לגילוי HIV, עולה כי בדיקות דיסקרטיות מסייעות בהגדלת מספר האנשים שמוכנים להיבדק.

התרופה לאיידס קרובה מתמיד. רויטרס
התרופה לאיידס קרובה מתמיד/רויטרס

עד פרסום חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות ביוני 2013, עלויות הבדיקות לגילוי נשאות נגיף HIV הוטלו על המשרד, אך בעקבות החלטת הממשלה להעביר את האחריות למימון הבדיקות לידי קופות החולים, במעבדות פרטיות לביצוע בדיקות HIV – כמו מרפאות הוועד למלחמה באיידס, נבדקים שמעוניינים לבצע בדיקה אנונימית ייאלצו לממן את עלות הבדיקה. כתוצאה מכך, עלה חשש כי הנבדקים באותן מרפאות יסרבו להיבדק – כדי להימנע מחשיפתם. בשל כך, במשרד הבריאות הבטיחו לוועד במלחמה באיידס כי יעזרו להם במימון העלויות, במידת הצורך, כדי למנוע פגיעה בהיקף הבדיקות. בחוזר המנכ"ל שפרסם משרד הבריאות נכתב כי אופן הבדיקה המועדף לגילוי נגיףHIV הוא הבדיקה המזוהה והחסויה, על פני הבדיקה האנונימית.

70% מהישראלים לא עברו בדיקת איידס

אנשי הוועד למלחמה באיידס, עמותה ללא מטרות רווח, פועלים להעלאת המודעת למחלה בקרב הציבור בישראל, וכן בקרב אוכלוסיות בעלות סיכון גבוה להידבק בנגיף. מנתוני הארגון עולה כי במהלך השנים 2011-2012 חלה עלייה של 25% בכמות הבדיקות שנערכו במרפאות הוועד למלחמה באיידס, בעוד שבשאר המרכזים, בהם קופות החולים, חלה ירידה של 10% בכמות הבדיקות. לדברי אנשי הארגון, מחקרים מוכיחים כי אדם שנבדק ויודע כי הוא נושא את הנגיף, יקפיד שלא להדביק אחרים, בשל המודעות לנושא וכן בשל טיפולים רפואיים שהוא עובר. בוועד למלחמה באיידס הסבירו כי 70% מהאוכלוסייה בישראל מעולם לא עברו בדיקה לגילוי נגיף HIV.
במרפאות הוועד ניתן לבצע שני סוגי בדיקה – רגילה ומהירה. הבדיקה המהירה נותנת לנבדק תשובה מהימנה על מצבו עד 50 יום לפני קבלת התוצאות תוך עשרה ימים. בבדיקה המהירה, שמרבית הנבדקים העוברים אותה עושים זאת בדיסקרטיות, ניתן לקבל תוצאות תוך חצי שעה בלבד על מצב הנבדק עד שלושה חודשים מקבלת התוצאות. מנתוני הוועד עולה כי בשנים 2011-2012 יחס הגילוי של נשאי הנגיף במרפאות הארגון היה פי שלושה מאשר בשאר המרכזים.

מהוועד למלחמה באיידס נמסר: "נתונים מהארץ ומהעולם מלמדים באופן חד משמעי, שבדיקות אנונימיות מסייעות בהגדלת מספר האנשים שמוכנים להיבדק ל-HIV. בנסיבות אלה, ונוכח שיעורי בדיקה נמוכים ביותר בישראל מלכתחילה, התנגדות לבדיקות אנונימיות ל-HIV בישראל נוגדת את השכל הישר ויש בה כדי לפגוע בבריאות הציבור". בוועד הדגישו כי הם "מברכים על הודעתו של משרד הבריאות כי ימשיך לפעול למימון הבדיקות המהירות שנערכות בוועד למלחמה באיידס, ומבקשים שיושג פתרון של קבע בעניין".

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה עד פרסום הידיעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully