וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק הקברים בבית שמש: טלנובלה של כסף ושליטה

14.8.2013 / 0:10

מאחורי המאבק ההלכתי נגד הבנייה על קברי יהודים בעיר עומד מאבק גדול יותר על השליטה בעדה החרדית בין שני הפלגים של סאטמר, ומאבק שתי עמותות על ה"שוק" של הגנה על קברים

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בהפגנות החרדים בבית שמש, אתמול)

מאבק נגד חילול קברים או מאבקי שליטה פנים חרדיים: ביום השני להפגנות במתחם גולובנציץ' ברמת בית שמש לא נעצר איש, אך המפגינים הגיעו מוכנים כדי להילחם על הפסקת עבודות הבנייה. המפגינים מוחים על חילול קברי יהודים שנמצאים באתר. לדבריהם, מדובר בעבירה חמורה ביותר שעלולה לפגוע בעם ישראל והם ימחו וילחמו בעבודות בשטח עד לביטולן. הנושא עבר לטיפולו של הרב חיים קנייבסקי ועד שיכריע בעניין הופסקה העבודה במקום. עם זאת, מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי המאבק לא עוסק בהכרח בשמירה על קברי יהודים, אלא נסוב על כסף ושליטה בעדה החרדית.

נושא השמירה על קברי יהודים נמצא תחת אחריות ה"אתרא קדישה" - ארגון הפועל תחת אחריות העדה החרדית. חברי הארגון ניהלו מאבקים רבים נגד פרויקטים של בניה ואתרים ארכאולוגיים. הארגון נשען על תרומות גדולות מארה"ב לצורך פעילות הפיקוח ומקבל תרומות למאבקים לשמירה על הקברים.

לפני כשנה נכנסה עמותה חדשה לפעול בנושא - "ארץ החיים". העמותה לא שייכת לעדה החרדית והיא פועלת תחת אישורם של הרב חיים קנייבסקי, שאינו מזוהה עם העדה החרדית, והרב משה שטרנבוך, המשמש כראש בית הדין של העדה החרדית. באתר ברמת בית שמש נבנים שני פרויקטים. מלאכת הפיקוח הוטלה על עמותת ארץ החיים, והבונים קיבלו את אישורו של הרב שטרנבוך לצאת לדרך.

התפרעויות חרדים בבית שמש באתר הבנייה גולובנציץ', אוגוסט 2013. נועם מושקוביץ
המפגינים מוחים על חילול קברי יהודים שנמצאים באתר. רמת בית שמש, אתמול/נועם מושקוביץ

אנשי אתרא קדישה נוהגים לפקח באתרי בנייה, ולקבל ככל הנראה בעבור עבודתם כסף מהקבלנים. מאז שעמותת ארץ החיים נכנסה לפעולה, "נתח השוק" של אתרא קדישה נפגע. בנוסף, הארגון עלול להיחלש ולקבל תרומות קטנות יותר מארה"ב אם ייחשב כרלוונטי פחות.

מאבק בין שני פלגים

משתנה נוסף במשוואה של האירועים הנוכחיים הוא מאבק השליטה בין שני הפלגים של סאטמר, המסוכסכים ביניהם זמן רב. אחד מהם תומך ברב יצחק טוביה וייס, רבה הראשי של ירושלים מטעם העדה החרדית, ואילו השני תומך ברב שטרנבוך. מכאן המחלוקת בתוך העדה – אלה שנוהים אחרי שטרנבוך והעמותה החדשה ואלה שנותרו נאמנים ל"אתרא קדישה", שנשמעת לקולו של וייס, המתנגד לבנייה ברמת בית שמש.

שני הצדדים, שטרנבוך ווייס, מנסים להראות את כוחם ושליטתם בשטח ובכל מקרה העדה ניזוקה מהמאבק הזה. במידה ושטרנבוך ימשיך לאחוז בדעתו שמותר לבנות במקום והאתרא קדישה לא תיכנס לפקח על האתר, על פי הערכות שטרנבוך יודח מתפקידו. כתגובת נגד הוא עשוי לפתוח בית דין משלו במימון אמריקאי - פיצול שיחליש עוד יותר את העדה החרדית.

התפרעויות חרדים בבית שמש באתר הבנייה גולובנציץ', אוגוסט 2013. נועם מושקוביץ
המחלוקת בתוך העדה – אלה שנוהים אחרי שטרנבוך והעמותה החדשה ואלה שנותרו נאמנים ל"אתרא קדישה", שנשמעת לקולו של וייס, המתנגד לבנייה ברמת בית שמש/נועם מושקוביץ

בפועל, העבודה במקום הוקפאה לעת עתה והרב חיים קנייבסקי מינה שני דיינים מטעמו שיבדקו את המקום ויחליטו מה צריך לעשות. קנייבסקי לא מזוהה עם העדה החרדית ובמינוי דיינים מטעמו לעסוק בנושא שוב הוא מרחיק את האתרא קדישה מן העניין.

העימותים היום ליד האתר היו רגועים, אך המפגינים ישקלו את צעדיהם אם הרב קנייבסקי יחליט לאפשר את המשך העבודה. על פי הערכות, אם אכן יישארו "מחוץ למשחק", הם ימשיכו להילחם על הנושא תוך כדי עימותים עם המשטרה.

פשקווילים בירושלים. אוגוסט 2013. אלחנן אקרמן, חדשות 24
המפגינים צפויים להמשיך להיאבק. פשקווילים בירושלים נגד הבנייה באתר בבית שמש/חדשות 24, אלחנן אקרמן

גורם חרדי המצוי בנושא אמר כי השבוע שתי קהילות נהרסו, קהילת "שובו בנים" לאחר מעצרם של בנו ונכדו של הרב ברלנד וחשודים נוספים בחשד להלבנת הון. הקהילה השנייה – העדה החרדית שעומדת בפני פילוג. הדוגמה הטובה ביותר למצבה החמור של העדה הייתה הפגנה נגד הגיוס שהתקיימה לפני מספר חודשים בירושלים. מתחילת ההכנות להפגנה היה ברור להם שהם צריכים להתחבר לגורם נוסף שקרוב בנושא לדעותיהם כדי להצליח ולהרים הפגנה משמעותית. ההפגנה נערכה גם בחסותו של הרב אוירבך ומבחינת העדה החרדית מדובר בוויתור על עקרון מרכזי - לא לשתף פעולה עם גורמים חרדיים הנהנים מתקציבי המדינה.

בנוסף, ה"נדבנים" מארה"ב, יראו את חולשת העדה וייתכן שהם יפגעו בהיקף התרומות שהם מעבירים. גם אם יגיעו בסופו של דבר להסכמה ואתרא קדישה תכנס לפקח במקום, עדיין הפגיעה בעדה תהיה גדולה כי הימים האחרונים מראים את חוסר הרלוונטיות שלה.

הרוכשים לא עודכנו

ומה יהיה על הרוכשים? מדובר על שני פרויקטים המכילים כ-600 יחידות דיור. הרוכשים שלמו כבר כשלוש מאות אלף שקל כמקדמה להתחלת העבודות בשטח ועד לרגע זה הם לא יודעים מה יעלה בגורל הפרויקט או בגורל כספם. אחד הרוכשים אמר שלא עדכנו אותם בבעיה שיכולה לצוץ בנושא לפני החתימה. "על פי מה שאני יודע, הקבוצה שלנו, שהיא חצי מהרוכשים בשטח, מעדיפה ללכת על פי ההלכה ולא להסתמך על הרב שטרנבוך", הוא מציין. בנוגע לכסף ששילמו אמר: "אנחנו עוד לא יודעים מה יעלה בגורלו ואף אחד לא עדכן אותנו עדיין בנושא. אבל בכל מקרה אנחנו מעדיפים שהדברים יעשו על פי ההלכה". לדבריו, המחצית השנייה של קבוצת הרוכשים ערכה הצבעה בשבוע שעבר וככל הנראה רוב הקבוצה הסכימה להסתמך על הרב שטרנבוך ולהתחיל בבנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully