וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן לאסירים ששוחררו לגדה: "זו רק ההתחלה"

כתבי וואלה!

14.8.2013 / 4:05

ישראל שחררה הלילה 26 אסירים ביטחוניים, בצעד שפותח את חידוש המו"מ עם הפלסטינים. 15 הועברו לעזה ו-11 לרמאללה, שם התקבלו על ידי יו"ר הרשות שהצהיר: "כולם ישובו בקרוב"

צילום: מור שאולי, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

26 האסירים הפלסטינים, ששוחררו אמש מהכלא הישראלי במסגרת המשא ומתן המדיני, הועברו הלילה (רביעי) לתחומי הגדה המערבית ורצועת עזה. האסירים רוכזו ביממה האחרונה במתחם כלא אילון, מתקן שרות בתי הסוהר ברמלה, שם הם המתינו עד שיגיעו לקיצן 48 השעות שנתנה המדינה לציבור להתנגד לשחרור - עד שהגיעה השעה המיוחלת, קצת אחרי 1:00 בלילה, והם שוחררו. מחווה זו מצד ישראל מהווה את הצעד שפותח למעשה את המשא ומתן המדיני בינה לבין הרשות, שיחל היום.

אחד האסירים, שהשתחרר לרמאללה, הביע שביעות רצון על סיום מאסרו וכבר נשא עיניו לעבר הפעימה השנייה של המהלך. "אני שמח מאוד, אבל יש לנו אחים שצריכים להשתחרר. הפעם השנייה תגיע בקרוב, אינשאללה", אמר. האסיר עבדל-נבי ג'מיל, ששוחרר מהכלא לחברון, העיד אף הוא שהתחושה מאוד טובה. "לא הייתי שמח כל כך מימיי. שום דבר בעולם לא משתווה לחופש".

סמיר מורתג'א, אשר שוחרר לעזה היה נחרץ יותר בנוגע להשפעת השחרור על חידוש השיחות הישירות עם ישראל. "אנחנו לא תומכים במשא ומתן, אנחנו תומכים באחדות בין העם הפלסטיני כולו בעזה ובגדה", אמר והוסיף: "אנחנו מקווים שהאחדות תושג ושהאומה הפלסטינית תתאחד בגדה ובעזה, משום שהיא אומה אחת".

שחרור אסירים פלסטינים לגדה המערבית, אוגוסט 2013. יותם רונן
האסירים המשוחררים עם אבו מאזן במוקטעה ברמאללה, הלילה/יותם רונן

11 מהאסירים הועברו לבית הסוהר עופר בגדה, ומשם שוחררו לרמאללה דרך מחסום ביתוניא. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, קיבל את פניהם במתחם המוקטעה ברמאללה, בנוסף לקהל של אלפי אנשים שהגיעו למקום. "אתם רק ההתחלה", הצהיר אבו מאזן בפני הקהל, כשהאסירים עומדים לצידו על המרפסת. "בעזרת אללה כל האסירים ישובו אלינו בקרוב. אנו אומרים לכל האסירים בבתי הכלא: לא נשקוט עד שתהיו כולכם איתנו". בתום פגישה עם יו"ר הרשות, עזבו האסירים את המתחם והלכו לבתיהם יחד עם בני משפחותיהם.

כרים, תושב רמאללה, התקשה להסתיר את התרגשותו משיבת האסירים. "זה יום טוב. רואים אנשים פה חוגגים, בני המשפחות של האסירים מבסוטים, זה יום טוב לכל העם", אמר. יחד עם זאת, הוא הבהיר כי בכל הנוגע לחידוש המשא ומתן הוא אינו אופטימי. "מ-92' ועד עכשיו אנחנו במשא ומתן, ואין שום תוצאות", אמר בעצב. "אנחנו רוצים מדינה פלסטינית בכל הגדה, רוצים את ירושלים המזרחית, רוצים שכל המתנחלים ייסוגו מהגדה, אבל הם לא יכולים לעשות דבר כזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אסירים פלסטינים משוחררים לרמאללה, אוגוסט 2013. יותם רונן
אסיר מתקבל בשמחה ברמאללה, הלילה/יותם רונן

האסירים הועברו ברכב ללא חלונות - למנוע תמונת ניצחון

לצד האסירים ששוחררו לגדה, הועברו 15 אסירים פלסטינים נוספים דרך מחסום ארז לשטחי רצועת עזה. אולם, כדי להצניע את הישגו של אבו מאזן מול ישראל, אסרה תנועת חמאס על קיום חגיגות לכבוד המשוחררים, ולכן לא נראו שם המראות השמחים כמו בגדה.

את האסירים הסיעו בשיירה רכבי שב"ס המכונים "פוסטות", כלי תחבורה נטולי חלונות, אשר משמשים בשגרה לניוד אסירים מבתי הכלא אל בתי המשפט ובחזרה, וזאת בין היתר כדי למנוע מהם "תמונות ניצחון" מחלונות אוטובוס.

הגעת האסירים למחסום ארז. שי מכלוף
השיירה בדרכה למחסום ארז, אמש/שי מכלוף

בשב"ס כבר מתורגלים במבצעים לשחרור אסירים, האחרון שבהם לפני כמעט שנתיים, כשהארגון נייד 1,027 פלסטינים בשתי פעימות, במסגרת עסקת שליט. יחידת נחשון, יחידת הליווי של שב"ס, הייתה זו שביצעה את המשימה המורכבת.

חגיגות בעיר רמאללה לרגל שחרור אסירים פלסטינים. נועם מושקוביץ
האסירים מגיעים לכלא עופר, אמש/נועם מושקוביץ

בשב"ס היו מודעים לרגישות הגבוהה שבהובלת האסירים הפלסטינים המשוחררים, וקיימו בימים האחרונים הערכות מצב ותכניות עבודה. גם בפיקוד מרכז ובאוגדת יהודה ושומרון נערכו לקראת שחרור האסירים וקיימו היום דיוני היערכות לקראת שחרור האסירים הלילה.

חגיגות בעיר רמאללה לרגל שחרור אסירים פלסטינים. יותם רונן
חגיגות ברמאללה, אמש/יותם רונן

מתוך האסירים שהועברו הלילה במחסום ביתוניא, ארבעה פלסטינים הגיעו לאיזור ג'נין, ארבעה נוספים לשכם, ועוד שלושה הגיעו לרמאללה, בית לחם ולחברון. עם שחרורם קיבלו האסירים מסמך שמסביר להם שאם יחזרו לפעילות טרור הם יוחזרו לכלא לרצות את מלוא תקופת המאסר שעוד נותרה להם.

בתוך כך, ובמקביל לחגיגות בשטחי הרשות הפלסטינית, נשמעה אמש אזעקת צבע אדום בשדרות. לא דווח על נפגעים או על נזק, וכפי הנראה זוהתה נפילה של רקטה בשטח רצועת עזה. בתגובה לכך, תקפו הלילה מטוסי חיל האוויר משגרים מוטמנים ברצועה. מצה"ל נמסר כי התקיפה עברה בהצלחה, וכי זוהו פגיעות מדוייקות במטרות.

אסירים פלסטינים מגיעים לרמאללה, אוגוסט 2013. יותם רונן
מץתחם המוקטעה, הלילה/יותם רונן

בבוקר השחרור דחה בג"ץ את עתירת המשפחות השכולות. בפסק הדין, שהתקבל פה אחד על ידי שלושת השופטים בראשות הנשיא אשר גרוניס, נקבע כי אין מקום להתערב בהחלטת הממשלה לשחרור המחבלים. "אין חולק כי הסוגיה היא קשה ורגישה", כתב גרוניס בפסק הדין. "לבנו עם בני המשפחות שכאבן גדול. בטוחים אנו כי הגורמים המוסמכים החליטו את שהחליטו בלב כבד תוך התייחסות לכאבן ולעמדתן של המשפחות השכולות".

במהלך דיון בבג"ץ השבוע, התפרצו בני המשפחות השכולות לעבר גרוניס, לאחר שסירב לאפשר להם לדבר בדיון. השופט אליקים רובינשטיין התייחס להתפרצותה של מרים טובול, אמו של ליאור שנרצח בפיגוע דקירה בירושלים, אל עבר השופטים: "בלב כבד שמענו באולם את שוועת האם שהזכירה כי רוצח בנה נדון לארבעה מאסרי עולם וישוחרר אחרי 20 שנה ודמעתה כמו דמעתנו. חשבנו על הרוצחים שישוחררו לקבלת פנים של גיבורים במושב הרשות הפלסטינית משל עשו מעשה לאומי גדול בטבחם חפים מפשע. אוי לאוזניים שככה ישמעו".

שחרור האסירים מכלא איילון, אוגוסט 2013. דרור עינב
צעירה מוחה על שחרור האסירים מול כלא איילון/דרור עינב
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013. טלי מאייר
החגיגות במוקטעה ברמאללה, הלילה/טלי מאייר
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013. טלי מאייר
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013/טלי מאייר
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013. טלי מאייר
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013/טלי מאייר
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013. טלי מאייר
המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013/טלי מאייר

השתתפו בהכנת הידיעה: אבי יששכרוף, מור שמעוני, יהושע בריינר ואמיר תיבון

(עדכון ראשון: 20:06)

עוד בנושא
בג"ץ דחה את עתירת המשפחות: האסירים ישוחררו הלילה
מסתמן: "האסירים ישוחררו בלילה כדי לפגוע בחגיגות"
עשרות הפגינו בתל אביב: "שחרור אסירים - סכנה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully