וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת הגופה המבותרת: כך נכנסים לראש של הרוצח

לחוקרי הרצח בת"א אין קצה חוט שיוביל לחשוד בביתור גופת האשה והסתרתה במזוודה, אך לדברי פרופ' שמחה לנדאו, מומחה לקרימינולוגיה, "צורת הפעולה יכולה להעיד על מבצע המעשה"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

(זירת הרצח בתל אביב)

יותר מיממה חלפה מאז גילה עובר אורח בתל אביב מזוודה ובה גופת אישה מבותרת, סמוך לתחנת הרכבת ברחוב ההגנה בדרום העיר, וחוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז תל אביב ממשיכים בחיפושים אחר קצה חוט שיוביל לרוצח. כיוון שזהות הנרצחת אינה ידועה לפי שעה, החוקרים מנסים לאתר כל קצה חוט אפשרי – כולל ניסיון "להיכנס לראש" של הרוצח. "צורת הפעולה יכולה לעתים להעיד על מבצע המעשה", אמר לוואלה! חדשות פרופ' שמחה לנדאו, מהמכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים וראש החוג לקרימינולוגיה במכללת עמק יזרעאל.

גופת אישה מבותרת נמצאה בתוך מזוודה בתל אביב, 3 באוגוסט 2013. דרור עינב
מגששים באפלה. זירת הרצח בדרום תל אביב/דרור עינב

פרופ' לנדאו מאמין כי יש לבחון לעומק את השאלה מה עומד מאחורי הרצח. "מה גרם למזוודה להיות מונחת היכן שהונחה? הרי היא נמצאה ברשות הרבים והיה ברור שמישהו יגלה זאת במהרה", אמר פרופ' לנדאו. לדבריו, "כרגע המשטרה מגששת באפלה, אין מישהו שהצביע על מישהו או על משהו שקשורים למעשה, אך ההנחה שלי היא שלמרות זאת, התקדמות בחקירה תהיה בדרך של קבלת מודיעין, או כפי שאירע ברצח בבר-נוער, על דרך המקרה".

פרופ' לנדאו הוסיף כי מהפרסומים בכלי התקשורת אודות מקרה הרצח בתל אביב - עליו הוטל צו איסור פרסום, עולה תמונה "קשה, אכזרית בצורה לא רגילה". לדבריו, ניתן לראות הקבלה בין מקרה הרצח הנוכחי לבין רצח איריס וסילייב, שבעלה לשעבר זאב גורליק ובת זוגו אולגה, מואשמים כי רצחו אותה וניסו להמיס את גופתה באמצעות חומר כימי.

גופת אישה מבותרת נמצאה בתוך מזוודה בתל אביב, 3 באוגוסט 2013. דרור עינב
"להקפיא זירה". כלבן מחפש אחר ממצאים בזירת הרצח בתל אביב/דרור עינב

"באמצעות הכנת פרופיל של הרוצח מנסים לאפיין תכונות מסוימות של האדם, לפי צורת ביצוע המעשה. למשל, אנס סדרתי שמתמקד בסוג מסוים של קורבנות או במקום מסוים שבו הוא מבצע את הפשע. ייתכן גם ריטואל מסוים או סוג של דיבור כלפי הקורבנות", הסביר המומחה, והוסיף כי הידע שנצבר בתחום הקרימינולוגיה מאפשר להקיש מהממצאים בזירת הפשע על מי שעלול היה לבצע את הרצח. "לפעמים צריך מזל, אבל בעיקר לבצע עבודה סיזיפית – איסוף רב של ראיות, מציאת DNA בזירה וגם עבודה פסיכולוגית – 'להיכנס לראש' של הפושע", אמר. פרופ' לנדאו העלה השערה כי ייתכן שלפני שנרצחה, האישה נאנסה על ידי הרוצח או על ידי מישהו אחר. "לאור זאת, על חוקרי המשטרה לבנות תסריטים אפשריים – האם הרקע למעשה היה קנאה בין הצדדים? סכסוך כספי? האם היא מתה מסוממת?".

לחפש טביעות נעליים

מיקי וילקומירסקי, מי שעמד בעבר בראש צוות חקירות בימ"ר תל אביב וכיום בעל משרד חקירות ומרצה בנושא, הסביר כי במקביל לעבודת החוקרים במישור הפסיכולוגי, הם פועלים לאיסוף ראיות רבות ככל הניתן מזירת הרצח. לדבריו, הדבר הראשון שעל החוקרים לעשות הוא "'הקפאת זירה', עליהם לאסוף את כל הממצאים שבזירה, כולל טביעות נעליים. כפי שאירע במקרה הרצח של הילדה תאיר ראדה ב-2006, הן עוד עשויות להוביל לחשוד ברצח".

לדברי וילקומירסקי, קביעת שעה משוערת של מות הנרצחת תוכל לעזור לחוקרים לבצע איכון טלפונים מדויק יותר של חשודים אפשריים, ששהו באזור מציאת הגופה באותו זמן. "במקביל, שולחים דגימות DNA למאגרים ומחפשים דיווחים בכל הארץ על נעדרות העונות לתיאור הנרצחת", הסביר קצין המשטרה הוותיק. וילקומירסקי לא שלל אפשרות שזירת הרצח נמצאת במקום אחר – ולא סמוך למציאת הגופה, בדומה למקרה הרצח של ביאטריס רודוב ובתה דניס באוגוסט 2009, אז נמצאו גופותיהן המבותרות של השתיים בפח זבל ברמת גן ובנחל אלכסנדר. מכתב האישום שהוגש נגד אלי פחימה, בן זוגה של רודוב האם, הוא רצח אותן ככל הנראה בדירתן ברמת גן.

גופת אישה מבותרת נמצאה בתוך מזוודה בתל אביב, 3 באוגוסט 2013. דרור עינב
"חקירה מסיבית". צוות מז"פ במקום מציאת הגופה המבותרת בתל אביב/דרור עינב

וילקומירסקי הוסיף כי "זו חקירה מסיבית. מורידים בלשים לשטח, לחפור ולנבור יום ולילה בסביבה. מתחקרים אנשים שנוהגים להסתובב באזור, הרי מדובר במקום שבו נמצאים נרקומנים רבים. ייתכן שאנשים הבחינו בדברים מסוימים אך לא ייחסו לכך חשיבות או שלא היו מודעים למה שקרה". להערכתו, מקרה הרצח לא קשור למלחמת החיסולים בין גורמים עברייניים בתל אביב, ולאור זאת, ייתכן שהחוקרים יוכלו למצוא ראיות בזירה שיובילו לקצה חוט. "כשרוצח מחסל עבריין, הוא פועל במקצועיות – מגיע לזירת הרצח עם טלפון הפועל באמצעות כרטיס טוקמן כך שיוכל להיפטר ממנו אחר כך, מכין לעצמו אליבי, מחליף כלי רכב בדרכו ליעד החיסול. הוא יודע כיצד לטשטש את עקבות צעדיו. במקרה הזה, על פניו נראה כי לא מדובר באירוע שקשור לעולם התחתון. אולי גבר רצח את אשתו, או שהוא חש מאוים על ידי המאהבת שלו". וילקומירסקי הוסיף כי הממצאים בזירת הרצח מזכירים את מקרה הרצח של קרול כהן, שבעלה אלי כהן רצח אותה, ביתר את גופתה והסתירה במזוודה במהלך חופשה בתאילנד בשנת 2004. "ברגע שיגיעו לזהות הנרצחת, ייבדקו מעגלים קרובים", הוסיף.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully