וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: הכיבוש הוא פצע בגופו של העולם האיסלאמי

משה-חי הגיגת

2.8.2013 / 12:09

מאות אלפים ציינו את "יום קודס" ברחבי העולם המוסלמי להזדהות עם הפלסטינים והנשיא הנבחר של איראן גינה את ישראל. נתניהו בתגובה: "פרצופו האמיתי נחשף מוקדם מהצפוי"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

"יום קודס", שצוין היום (שישי) ברחבי העולם המוסלמי, נוצל כמדי שנה כפלטפורמה מצד מנהיגי איראן לתקוף את "המשטר הציוני". הנשיא הנבחר של הרפובליקה האיסלאמית, חסן רוחאני, הצטרף לתהלוכה המרכזית לציון היום בטהרן לקראת תפילות הצהריים, ובשיחה עם עיתונאים אמר: "יש פצע עתיק בגופו של העולם האיסלאמי שקיים בצל הכיבוש של האדמה הקדושה של פלסטין ושל ירושלים. היום הזה הוא למעשה תזכורת למאמינים האיסלאמים בנוגע לזכות ההיסטורית הזאת".

בתחילה צוטט רוחאני באומרו כי "ישראל היא פצע שיש להסיר", אך התברר בהמשך כי מקור הדברים בתרגום שגוי מפרסית שהפיצו סוכנויות הידיעות באיראן, ושהופץ גם לכלי התקשורת במערב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חסן רוחאני והנשיא היוצא אחמדיג'אד בטהרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב לציטוט השגוי של רוחאני, וכעבור שעות ספורות בלבד מסר כי "פרצופו האמיתי של נשיא איראן נחשף מוקדם מהצפוי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מאוחר יותר, כשהתברר שהציטוט שגוי, כלי התקשורת ברחבי העולם תיקנו את הדברים, אך לשכת ראש הממשלה דבקה בגינוי שהוציאה לרוחאני: "גם אם ימהרו עכשיו להכחיש את דבריו - זה מה שהאיש חושב, וזאת תכנית הפעולה של המשטר האיראני. הדברים האלה, של הנשיא רוחאני, צריכים להעיר את העולם מהאשליה שחלקו מצוי בה מאז הבחירות באיראן".

עיתונים בבריטניה ובארה"ב, בהם הגרדיאן והניו יורק טיימס, ציטטוט את תגובת נתניהו, וציינו שהיא נמסרה בתגובה לציטוט החריף.

בהודעת לשכת רה"מ נמסר עוד כי "הנשיא שם אולי השתנה, אבל מטרת המשטר לא השתנתה - להשיג נשק גרעיני כדי לאיים על ישראל, על המזרח התיכון ועל שלום וביטחון העולם כולו. אסור שלמדינה שמאיימת להשמיד את מדינת ישראל יהיה נשק להשמדה המונית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוחאני, חמינאי ואחמדינג'אד. עידן חדש מתחיל?/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, נשיא איראן הפורש, מחמוד אחמדינג'אד, פנה היום בנאום שנשא ל"משטר הציוני והציונים", ואמר: "עידן השמחה שלכם לא יימשך הרבה זמן. בעזרת האל כל העמים יבינו את המקום האמתי שלכם". הוא ציין כי אין לישראל מקום באזור, והוסיף: "זרעתם באזור רוח ובסופו של דבר תקצרו סופה".

מאות אלפי בני אדם באיראן ובקהילות מוסלמיות אחרות בעולם השתתפו בעצרות השונות לציון "יום ירושלים הבינלאומי", או בשמו העממי "יום קודס", מסורת שהנהיג האייתוללה חומייני לאחר המהפכה האיראנית, ביום השישי האחרון של חודש הרמדאן. בנאום שנשא באוניברסיטת טהרן, התייחס אחמדינג'אד למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים שנפתח השבוע מחדש, ואמר כי רבים אינם מבינים את עומק הבעיה בפלסטין, ו"חושבים שניתן לפתור אותו על כוס קפה". לדבריו, "אם הבעיה הייתה כה פשוטה, מדוע היה צורך בכל כך הרבה מלחמות על אדמת פלסטין?". הוא הדגיש כי לא ניתן לפתור את הבעיה בעזרת תרגיל פוליטי.

תמונתו של האייתוללה חומייני נתלית בלבנון, לציון "יום קודס", אוגוסט 2013. AP
תמונתו של חומייני לכבוד "יום קודס" בלבנון/AP

בהמשך שאל אחמדינג'אד: "איזו ייחודיות יש למשטר הציוני שהמערב מוכן לוותר על כל הפרות הקדושות שלו לטובת משטר זה? תוכלו לפקפק בכל האמיתות, אך אם תתקרבו לפקפק בנושא קיומו של המשטר הציוני, כל המערב יתקומם נגדכם. הם הפכו את המשטר הזה לפסל מקודש שיש להתפלל אליו".

הנשיא האיראני היוצא התייחס גם לנושא השואה, וטען כי במלחמת העולם השנייה נהרגו יותר מ-60 מיליון בני אדם, אך המערב ריחם רק על קבוצה אחת קטנה שנפגעה במלחמה הזו. הוא עוד טען כי "המשטר הציוני" הוא האפשרות היחידה של המערב לשלוט במזרח התיכון. "הם מוכנים להקריב אפילו את העמים שלהם לטובת קיומו של המשטר הציוני", הוסיף.

בלבנון מציינים את "יום קודס", אוגוסט 2013. AP
צעדה של תנועת הצופים בלבנון לרגל "יום קודס" אתמול בביירות/AP

אירועי "יום קודס" מתאפיינים בכל שנה בעצרות הזדהות המוניות ברחבי איראן ובקהילות מוסלמיות אחרות בעולם, וכן בנאומים חריפים בגנותה של ישראל. שידורי הטלוויזיה באיראן מעבירים שידורים מיוחדים המאפיינים יום זה, ועיקר התהלוכות והנאומים מתחילים לאחר תפילות הצהריים. גם הנשיא הנבחר, חסן רוחאני איראן, והמנהיג העליון, עלי חמינאי, צפויים להתבטא היום בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

גם בלבנון מציינים את "יום קודס". חברי ארגון חיזבאללה יצאו להפגין בכפר וזאני שבדרום המדינה ועושים את דרכם לכפר קילא הנמצא סמוך לגבול עם ישראל. בעקבות זאת, בצה"ל הגבירו דריכות וערנות באזור.

אירועי "יום קודס" בבחריין, אוגוסט 2013. AP
גם בבחריין החלו לציין את המאורע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully