וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הוציא צו ביניים בנוגע לחלוקת הגז הטבעי

גלעד גרוסמן

1.8.2013 / 11:23

בג"ץ דרש מהמדינה לנמק מדוע ההחלטה על הקצאת 40% מהגז הטבעי המופק מהמאגרים בים התיכון התקבלה בממשלה - ולא בכנסת. העתירה בנושא תידון בהרכב שופטים מורחב

בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו ביניים שיעכב את יצוא הגז הטבעי שיופק מהמאגרים בים התיכון. כמו כן, הוחלט כי העתירה בנושא תידון בהרכב מורחב. הצו שהוצא מורה למדינה לנמק בפני בית המשפט מדוע ההחלטה לייצא 40% מהגז הטבעי המופק בישראל התקבלה בממשלה, ולא בכנסת.

שר התשתיות מתייחס לגילויי הגז האחרונים. רויטרס
אסדת גז בים התיכון/רויטרס

בחודש יוני אישרה הממשלה את התכנית למשק הגז בישראל, במסגרתה כ-40% מהגז שנמצא בקידוחים בים התיכון יהיה מיועד ליצוא, ורק כ-60% יישארו לשימוש במשק הישראלי. בתום דיון ארוך, התקבלה ההחלטה שלשימוש המשק הישראלי יוקדשו בעשורים הבאים כ-540 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי, כמות שאמורה להספיק ל-30 שנה לפחות, על פי קצב השימוש הצפוי. בשנה האחרונה השתמשה מדינת ישראל בכשבעה מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי.

בעקבות ההחלטה, עתרה לבג"ץ שורה של ארגונים וחברי כנסת, בהם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', ויו"ר הכנסת לשעבר רובי ריבלין, בדרישה שבית המשפט יורה על קיום דיון בכנסת בנוגע לייצוא עתודות הגז של ישראל, ויקבע כי לא ניתן להסתפק בהחלטת ממשלה בנושא. בעתירה נטען כי כאשר מדובר בהחלטה כה דרמטית ועתירת השפעה, יש לקיים דיון מקיף ולקבל החלטה בכנסת, ולא להסתפק בהחלטת הממשלה.

בעקבות הודעת בג"ץ אמרה ח"כ יחימוביץ' כי מדובר בהחלטה דרמטית וחשובה. "חבל שראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד לא הבינו בעצמם את המובן מאליו, שמדובר בהחלטה גורלית לעתידה של מדינת ישראל אשר אינה יכולה להתקבל בחופזה ובחדרים סגורים אלא בהליך יסודי ושקוף ותוך שיתוף הציבור", אמרה יו"ר האופוזיציה.

שלי יחימוביץ במליאת הכנסת בדיון על אישור התקציב. נועם מושקוביץ
שלי יחימוביץ'/נועם מושקוביץ

"בהחלטה בדבר אופן ניצול הגז הטבעי שנמצא לחופי ישראל, יש כדי להשפיע על דמותה הכלכלית-חברתית של מדינת ישראל בעשורים הקרובים ועל מצבה הגיאופוליטי והמדיני בשנים הקרובות", נכתב בעתירה. "על אף חשיבותה העצומה של ההכרעה ועל אף החובה לעגנה במסגרת חקיקה ראשית של הכנסת, נמנעה ממשלת ישראל מנקיטת הצעד הדמוקרטי המתבקש והחליטה להימנע מהבאתו של הנושא לדיון דמוקרטי, שקוף ומקיף בכנסת ישראל".

העותרים צירפו לעתירה את חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שכתב לפני ישיבת הממשלה: "הצעת ההחלטה מהווה לעמדתנו הסדר ראשוני שעל פי טיבו ומהותו צריך להיקבע על ידי הכנסת, בין באופן מפורט ובין באמצעות הסמכה ברורה ומפורשת של הכנסת לרשות המבצעת". גם היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, מסר חוות דעת בנושא, ובה קבע כי על ההחלטה לכל הפחות להתבסס על הסמכה מפורשת וברורה של חברי הכנסת. הוא עוד הוסיף כי "ספק רב" אם ניתן לראות בחוק הנפט הסמכה מפורשת של הרשות המבצעת לקביעת הסדרים ראשוניים נרחבים בשאלת קביעת מכסות יצוא הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully