וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: "הכוח צדק כשעיכב פלסטיני בן 5 שיידה אבנים"

יהושע בריינר

31.7.2013 / 17:45

היועץ המשפטי של פיקוד מרכז גיבה את החיילים שעצרו את הצעיר בחברון בתחילת החודש. "לכוחות הסמכות לפעול למניעת סכנה", כתב. עם זאת, קבע שדרך עיכובו של אביו היה מוטעה

צילום: בצלם, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בתיעוד האירוע, כפי שצולם על ידי ארגון "בצלם")

כוח צה"ל, שעיכב לפני כשלושה שבועות ילד פלסטיני בן 5, אשר יידה לעברם אבנים ליד מערת המכפלה בחברון, ואת אביו, שגה בעיכובו של האב, אך לא בהרחקת הילד - כך קובע היועץ המשפטי של פיקוד מרכז, אלוף-משנה דורון בן ברק, במכתב רשמי ששיגר בשבוע שעבר לארגון "בצלם".

המכתב נשלח בעקבות פנייה של הארגון, על רקע האירוע האמור במהלכו עיכבו חיילים של חטיבת גבעתי את הילד לאחר שיידה אבנים באזור היישוב היהודי בחברון. לאחר מכן, עיכבו הלוחמים גם את אביו, אזקו אותו, וכיסו את עיניו עד להעברתם של השניים לידי המשטרה הפלסטינית. האירוע, שתועד במצלמות הארגון, גרם לביקורת קשה על מדיניות צה"ל נגד ילדים פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכוח פעל נכון בהרחקתו של הילד. הילד ואביו מובלים על ידי חיילי צה"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנשי "בצלם" פנו אל היועץ המשפטי בכדי שזה יחדד את הנהלים לכוחות בכל הקשור למעצר ילדים מתחת לגיל 12, אשר אינם נושאים באחריות פלילית למעשיהם. אלא שבמכתבו מגבה היועץ המשפטי של הפיקוד את התנהלות הכוחות מול הילד. "לצערנו, לא אחת נתקלים הכוחות בילדים שטרם מלאו להם 12 שמיידים אבנים אל עבר אזרחים וכוחות צה"ל", כותב אל"מ בן ברק. "האירועים יוצרים סיכון משמעותי, משום שלא ניתן להעמיד את הילד לדין". "עם זאת", הוא מוסיף, "אין פירוש הדבר כי לחיילים אין סמכות לטיפול באירוע. לדידנו, לכוחות הסמכות לפעול על מנת להסיר את הסכנה הנשקפת מפעילות הקטין, בין היתר על ידי הרחקתו מהאזור וליוויו לרשויות הפלסטיניות או להוריו". לטענת היועץ, "יהיה זה חסר אחריות מצד החיילים להתעלם ממצב שבו ילד מיידה אבנים לכלי רכב חולפים, ולעזוב אותו לנפשו עת הוא ממשיך במעשיו המסוכנים".

"מציאות מורכבת"

אולם, יחד עם הגיבוי שמעניק בן ברק לצעדים שנקטו החיילים נגד הילד, הוא אינו מגבה את פעילותם נגד האב. "הכוחות שגו שעה שעיכבו את אביו של הקטין, אזקו אותו וכיסו את עיניו מבלי שהיה חשד שהצדיק את הצעדים האמורים", הבהיר היועץ. במכתבו הוא מציין כי אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, העיר לכוחות על מעשים אלו, והדגיש כי דרך הפעולה האמורה "אינה ראויה, בפרט כשמדובר בקטין רך בשנים שאביו אותר". על פי הנהלים, שחודדו בעקבות האירוע, על הכוח במקרים דומים להרחיק את הצעיר שמיידה אבנים, ולהעבירו להשגחת הוריו.

מנכ"לית ארגון "בצלם", ג'סיקה מונטל, ביקרה את דבריו של היועץ המשפטי בן ברק. "אתה מתעלם ובוחר לציין רק שהחיילים 'שגו' בהתנהגותם כלפי האב, אולם גם כאן רק נקבע כי דרך זו 'אינה ראוייה'", כתבה לו מונטל. "אין במילים אלה לבטא את חומרת המעשה, בהינתן שכפי שציינת הינך מסכים כי לא הייתה כל הצדקה להתייחסות כזו לאדם, בוודאי לעיני בנו הקטן". היא מוסיפה כי אכן מדובר "במציאות מורכבת, ואין חולק על כך שיידוי אבנים יכול להוות סכנה וכי יש לפעול נגד התופעה הפסולה של יידוי אבנים על ידי ילדים מתחת לגיל האחריות הפלילית. אולם, אין בהבנה זו כדי לייצר סמכות משפטית להפרת חוקים מפורשים הנוגעים לזכויותיהם ורווחתם של ילדים וכל פתרון חייב להיות במסגרת החוק".

לקריאה נוספת:
תיעוד: צה"ל מעכב פלסטיני בן 5 שיידה אבנים
תיעוד: שוטרי מג"ב גוררים ילד פלסטיני ובועטים בו
צפו: פעולת הטרור היהודי נלכדה במצלמת האבטחה

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully