וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית שמש: ניסו לסלק אישה מאוטובוס, נעצרו והתפרעו

זוג חרדי פנה לאישה שהייתה בקדמת קו אגד 497 ודרש ממנה לעבור אחורה. משזאת סירבה התעוררה מהומה, והמשטרה הוזעקה. בתגובה למעצרים שבוצעו, תקפו חרדים שני אוטובוסים

שוב מקרה של הדרת נשים בתחבורה הציבורית, שהפעם הוביל גם לתגובה אלימה: אחרי תקופה "שקטה" יחסית, שבה לא נרשמו תקריות של אפליה מגדרית באוטובוסים, היום (רביעי) חוזר הנושא לכותרות. במהלך נסיעה של קו 497 מבית שמש לבני ברק, פנה זוג חרדי שהיה באוטובוס לאישה חרדית ממוצא אמריקני, שישבה בחלקו הקדמי של הרכב, ודרש ממנה לעבור לחלק האחורי. נוסעים אחרים, לא רק שלא הדפו את הזוג, אלא גיבו את בקשתם ומנעו את המשך נסיעתו של האוטובוס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קו 417 שהושחת בידי החרדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כוח משטרה שהוזעק למקום האירוע ברחוב בן איש חיי עיכב את הזוג החרדי, תוך שאחרים מנסים להפריע לכך. לאחר מכן, בעוד הקו ממשיך את נסיעתו בבית שמש – הקיפו תושבים חרדים את האוטובוס ויידו לעברו אבנים. כמעט במקביל, וככל הנראה כתגובה נוספת למעצרים שבוצעו על ידי המשטרה, חסמו ארבעה חרדים את דרכו של קו 417 לירושלים, כאשר היה בפינת הרחובות נהר הירדן ולויטס בבית שמש. אחרי עצירת האוטובוס הם אחזו במקלות והחלו לשבור את השמשות של כלי הרכב. המשטרה הוזעקה גם לזירה זו, ועצרה שני חשודים, שיובאו בהמשך להארכת מעצר בבית משפט השלום בירושלים. בני הזוג שוחררו אחרי החקירה.

"באגד מתייחסים בחומרה רבה לאלה שמנסים לכפות בכל תנאי הדרת נשים במרחב הציבורי", אמר דובר אגד רון רטנר שהוסיף כי החברה מתנגדת בחריפות גם "למעשי האלימות והוונדליזם שמחוללים קיצונים חרדים אשר מנסים לכפות - בניגוד להחלטת בג"ץ בעניין - את סדרי הישיבה באוטובוסים". לדבריו, מדובר בדבר "בלתי נתפס ובלתי נסבל". "אגד מצפה מהמשטרה לתפוס את פורעי החוק ולמצות עמם את הדין באופן מידי כדי לא לאפשר התרחשותם של מקרים דומים מעין אלה בעתיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השמשות נופצו. התקרית בבית שמש, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נהג האוטובוס שהותקף, פיראס שחדה, סיפר לוואלה! חדשות כי הוא עצר לאסוף שלושה-ארבעה נוסעים מתחנת הסעה בעיר כשלפתע חלקם חסמו את הכביש ואילו אחרים ניפצו במקלות את שמשות הצד של כלי הרכב. "למזל כולנו אף אחד לא נפגע", אמר והמשיך לספר כי אין זה המקרה הראשון בו הוא נתקל באלימות מצד חרדים, שכן הוא הותקף בעבר בירושלים.

משה שומן, שהיה עד ראיה לתקרית סיפר: "עלינו לקו שנסע לירושלים ברמת בית שמש. הוא היה מלא בילדים ובנשים. באחת התחנות כמה חרדים החלו לנפץ את הזכוכיות עם פטיש. הייתה הרבה בהלה משום שהרבה אימהות ותינוקות נלחצו ובכו. למזל כולנו אף אחד לא נפגע. הנהג לא הצליח להמשיך ולנסוע משום שאחרים חסמו אותו. לאחר זמן קצר הם נמלטו מהמקום".

אלי כהן, המועמד לבחירות לראשות עיריית בית שמש אמר: "שוב האלימות וההסתה של הקיצונים נגד כלל הציבור בעיר חוזרת על עצמה. לא יעלה על הדעת שתושבי בית שמש יפחדו להסתובב חופשי, ואנחנו נגדע את התופעה הזו. ב-23 באוקטובר נשים קץ לאלימות ולהפחדה". עליזה בלוך, המתמודדת אף היא לתפקיד ראש העיר כי מדובר באירוע חמור שאסור שיקרה בישראל ב-2013. "אסור שקומץ ישליט טרור על עיר שלמה ויטיל אימה על אזרחים תמימים. יש לנהוג ביד ברזל כנגד כל מקרה שכזה", אמרה.

לא תופעה נדירה

אף שלא היו מקרים רבים באחרונה, הדרת נשים באוטובוסים אינה תופעה נדירה. באחד המקרים האחרונים נדרשה צעירה בשם נועה קנטמן לעבור לאחורי אוטובוס אגד שעשה דרכו מצפת לאשדוד. "נסעתי לבקר את אחותי", סיפרה אז קנטמן. "עלו איתי עוד אנשים, רק חרדים, שבשלב מסוים התחילו להעיר לי שאני צריכה לעבור אחורה כי זה מקומן של הנשים, מאחורי הדלת האחורית. הם המציאו הלכה חדשה".

אך נשים אינן מודרות בתוך האוטובוס בלבד, אלא גם על גביו: תמונותיהן של נשים שהופיעו על גבי אוטובוסים צונזרו על ידי אגד וחברת הפרסום כנען, מחשש שהן יושחתו על ידי חרדים קיצוניים. בעקבות כך, הודיעה המדינה כי תאסור על הדרת נשים מפרסום באוטובוסים. בתגובה הוחלט באגד לא לפרסם תמונותיהם של בני אדם כלל על גבי האוטובוסים שלהם.

האזור בו הותקף האוטובוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully