וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדכונים שוטפים: פשרה - חוק המשילות יעוכב, התקציב מאושר

29.7.2013 / 23:06

הקואליציה הסכימה שיוקם צוות בו יהיו חברים מהאופוזיציה לניסוח מרוכך של חוק המשילות, ובתמורה הסירה האופוזיציה את ההסתייגויות לתקציב המדינה

מליאת הכנסת מצביעה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית על תקציב המדינה ועל חוק ההסדרים לשנים 2013- 2014. מדובר בדיון מרתוני שנמשך שעות ארוכות, במהלכו מצביעה הכנסת על 4,326 הסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה. למרות קרב התשה שהבטיחו באופוזיציה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח להגיע לפשרה עם נציגי האופוזיציה על סיום ההצבעה על התקציב לקראת חצות.

מההצבעות נעדרת שרת המשפטים, ציפי לבני, שהמריאה אמש לארצות הברית לרגל פתיחת השיחות הישירות עם הפלסטינים. לבני תקוזז עם חברת הכנסת סתיו שפיר מהעבודה. חברת הכנסת קארין אלהרר, שילדה בן לפני כחודשיים צפויה להגיע ולקחת חלק בהצבעות. מדובר בחיזוק משמעותי לאור העובדה שחבר הכנסת משה פייגלין מהליכוד הצהיר שיצביע נגד התקציב במחאה על אישור שחרור האסירים הביטחוניים אתמול בממשלה.

על מה מצביעים? עיקרי הצעת התקציב

אישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
הצבעה על אחת ההסתייגויות, היום במליאה/נועם מושקוביץ

עדכונים אחרונים:

23:06 - מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את חוק ההסדרים. 56 חברי כנסת תמכו בחוק ו-41 התנגדו לו. בשעה הקרובה צפויה הכנסת לאשר גם את תקציב המדינה.

22:15 - ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח להגיע לפשרה עם נציגי האופוזיציה על סיום ההצבעה על התקציב לקראת חצות. בפשרה הוחלט כי חוק המשילות יועלה ביום רביעי לקריאה ראשונה. בהמשך יוקם צוות קואליציוני בראשות יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (הליכוד-ביתנו), שיכין את החוק לקריאה שניה ושלישית בהידברות עם נציגי האופוזיציה, שייקחו חלק בצוות. עוד סוכם כי החוק לא יעלה להצבעה בשנייה ושלישית בחודש הראשון של מושב החורף. בתמורה, נציגי האופוזיציה יימשכו את ההסתייגויות שלהם וההצבעות על התקציב יסתיימו היום לקראת חצות.

יצחק בוז'י הרצוג במליאת הכנסת בדיון על תקציב המדינה. יולי 2013. יואב דודקביץ'
האופוזיציה הגיעה להסכמה על סיום ההצבעה/יואב דודקביץ'

21:02 - ראשי סיעות האופוזיציה סיימו לפני זמן קצר התייעצות משותפת שמטרתה לתאם את המשך ההצבעות הלילה. בתוך האופוזיציה היו קולות שקראו לשבור את ההסכמות שהושגו עם הקואליציה על מסגרת זמן לדיון עד השעה תשע בבוקר, ולהמשיך בהצבעות שמיות ברצף ללא הגבלת זמן. בתום ההתייעצות הוחלט לפי שעה שלא לשבור את ההסכמות, ולהתנהל על פי מתווה של הצבעות עד השעה תשע בבוקר, כאשר במקביל דורשת האופוזיציה שסעיף העלאת אחוז החסימה לארבעה אחוזים לא יועלה במליאת הכנסת כחלק מחוק המשילות ביום רביעי הקרוב. לחילופין, דורשים באופוזיציה להביא את החוק עם אחוז חסימה של שלושה אחוזים. במקביל, איימו בקואליציה כי אם האופוזיציה תמשיך את ההצבעות באופן שיאיים על היכולת להעביר את התקציב בזמן, תכונס ועדת הכנסת להכריע בעד שינוי תקנון שימנע את המשך ההצבעות השמיות, שאורכות כעשר דקות כל אחת. עד תום הדיונים צפויות עוד אלפי הצבעות.

מאיר פורוש, לימור לבנת ואריה דרעי במליאת הכנסת בדיון על תקציב המדינה. יולי 2013. יואב דודקביץ'
ליצמן ברגע סוער במליאה/יואב דודקביץ'

19:50 - מליאת הכנסת יצאה להפסקת ערב של כשעה, במהלכה תתקיים סעודת "איפטאר", לציון שבירת צום הרמאדן בה ישתתף יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין.

19:30 - אז מה עושים השרים וחברי הכנסת בזמן ההצבעות? שר הביטחון, משה יעלון, קורא את ספרו של עמירם אזוב, "משמר העמק לא תיפול", שר האוצר, יאיר לפיד, קורא את הספר "מלחמדיה" של נחמן שי, השר יובל שטייניץ קורא את "הארנק והחרב" של דניאל פרידמן וראש הממשלה, בנימין נתניהו, קורא את הספר The Last Lion של וינסטון צ'רצ'יל. אבל לא כולם קוראים: השרים ישראל כץ ויאיר שמיר משחקים בטאבלט של שר החקלאות.

19:00 - הכנסת מצביעה על ההסתייגויות הנוגעות לקיצוץ בקצבאות הילדים. חבר הכנסת יעקב ליצמן (יהדות התורה) צעק במליאה: "הממשלה מרעיבה ילדים יהודים. לא נסלח על זה". מוקדם יותר אישרה הכנסת גם את פרק המסים.

בנימין נתניהו ואריה דרעי בדיון על התקציב במליאת הכנסת. יולי 2013. יואב דודקביץ'
הכנסת אישרה את פרק המסים/יואב דודקביץ'

17:50 - מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר את פרק התקשורת בחוק ההסדרים. הפרק כלל תיקוני חקיקה שהעניקו לשר התקשורת סמכויות במטרה להגביר את התחרות בשוק התקשורת במספר ענפים, ובהם: פתיחת שוק הפס הרחב באינטרנט לתחרות, הרחבת מערך שידורי עידן פלוס ואפשרות לחייב את הכבלים והלוויין להציע חבילה בסיסית ולקבוע את מחירה. כעת עברה מליאת הכנסת לדון בפרק המסים במסגרתו יאושרו העלאות מס הכנסה של 1% למשתכרים עד 14 אלף שקלים, 1.5% למשתכרים בין 14 אלף ל-22 אלף ו-2% למשתכרים מעל 22 אלף שקלים.

16:22 - מליאת הכנסת יצאה לחצי שעת הפסקה לצורך תפילה, לבקשת חברי הכנסת הדתיים, ושבה להתכנס ולהצביע על חוק ההסדרים. עד כה אושרו הפרקים הנוגעים לרשויות המקומיות ולבריאות הנפש, וכעת מצביעה המליאה על הפרק הנוגע לארנונה. בשלב זה נדחו 70 הסתייגויות שהגישה האופוזיציה, וההצבעות נמשכות בשיטה השמית, כאשר מזכירת הכנסת קוראת בשמו של כל חבר כנסת, מה שהופך הצבעה שאמורה להיארך 10 שניות ל-10 דקות בממוצע. בכיר באופוזיציה סירב להתחייב עד מתי יימשכו ההצבעות בשיטה השמית, ואמר: "כרגע אנחנו עוסקים בהתשת הקואליציה, נראה בהמשך מה יהיה". בקואליציה הבהירו כי ההצבעה בקריאה שלישית אמורה להיערך לא יאוחר ממחר בשעה תשע, וכי הם מצפים מהאופוזיציה לעמוד בסיכום המוקדם שהושג בין הצדדים.

רוה"מ נתניהו באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
בקואליציה הבהירו כי ההצבעה בקריאה שלישית אמורה להיערך לא יאוחר ממחר בשעה תשע. נתניהו במליאה/נועם מושקוביץ

13:10 - סיעות האופוזיציה הודיעו כי הן מתכוונות לפתוח ברצף מרתוני של הצבעות שמיות, במקום אלקטרוניות, שמטרתן להאט את קצב ההצבעה, להתיש את הקואליציה, ולנסות ולדחות כמה שניתן את מועד אישור התקציב. לטענת האופוזיציה, הסיבה למהלך היא הבאתן של הצעות חוק המשילות וחוק-יסוד משאל-עם ביום רביעי הקרוב לאישור הכנסת בקריאה ראשונה, בניגוד להסכמות המוקדמות בין הקואליציה לבין האופוזיציה. חברי הכנסת כבר נערכים ללילות מתמשכים של דיונים במליאה. ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "מול מהלך כוחני חסר תקדים של ממשלת נתניהו-לפיד-ליברמן הכנסת חייבת להתייצב. יש פה שילוב של ריסוק החברה באמצעות התקציב האכזרי ושל ריסוק הדמוקרטיה ובאמצעות חוקי מחטף חסרי תקדים". ח"כ מרב מיכאלי (העבודה): "האופוזיציה מאוחדת ומנהלת מאבק שכבר שנים לא נראה בכנסת".

11:28 - שר האוצר, יאיר לפיד, עלה לדבר אחרי חברת הכנסת יחימוביץ' והגן על התקציב שהגישה הממשלה. "המשימה שאיש לא העז לקחת על עצמו הייתה לקחת גירעון מבני מתגלגל של 35 מיליארד שקלים, שאם אתה לא מטפל בו עכשיו הוא ייהפך ל-66 מיליארד שקלים", אמר לפיד. "זה דבר אמיתי שהאופוזיציה החליטה להתעלם ממנו ולעצום עיניים בתקווה שלא נשים לב. במקום זה היינו צריכים להחליט מה עושים. האם לתת לעסק להתפרק, העיקר שלא יכעסו עלינו? או רק לחשוב על מה יכתבו עלינו בידיעה קטנה בעמודים הפנימיים? החלטנו לעשות תקציב בתנאים קשים ועדיין לשים את מעמד הביניים במרכז". הוא הוסיף כי "מעמד הביניים שבמשך שנים היה הכספומט של כל ממשלות ישראל, הפעם היה המקור האחרון שממנו לקחנו כסף. קודם לקחנו מהישיבות ומהעשירים, העלנו מסים על חברות הענק. לקחנו ממשרד הביטחון. רק בסוף אחרי שלקחנו מכל המקומות האחרים והתברר שאין ברירה לקחנו גם מעט מעמד הביניים. זה מצער אותי, זה עצוב ואנחנו נחזיר את זה".

שר האוצר לפיד באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
לפיד מגן על התקציב, היום/נועם מושקוביץ

10:50 - יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', עלתה לדוכן הנואמים ותקפה את מדיניותו של שר האוצר, יאיר לפיד. "אני מסתכלת על התקציב שהגיש האיש שבא לשנות ויש לי תחושה של דה ז'ה וו מתקציב אחר", אמרה יחימוביץ'. "חשוב לי לשרטט את הגבולות הברורים בין פוליטיקה של אמת לבין פוליטיקה צינית של הולכת שולל. להצביע על הקשר בין הצבעה בקלפי ובין החיים שלנו. הולכת השולל שברה כל שיא של ציניות. לא רק שהפרזנטור מבצע את אותה המדיניות ממש. אפילו המילים הן אחת לאחת, כאילו נתניהו מדבר מגרונך". עוד הוסיפה, כי "מה שעשית, שר האוצר, הוא בלתי נסלח. פגעת באמון של האנשים שהאמינו בך. הפכת להיות פרזנטור של המדיניות שנגדן יצאת. אני לא העזתי לללכת להפגנות כדי לא לתפוס עליהן טרמפ. מה יגרום להם להאמין בך מעכשיו? איזו יהירות, איזו התנשאות, איזו חוסר מודעות. אתה באמת חי בסרט. בסרט שלך אתה פרי ופרנקל שייכים למעמד הביניים".

ח"כ שלי יחמוביץ' באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
יחימוביץ' במליאת הכנסת, הבוקר/נועם מושקוביץ

10:26 - יו"ר ועדת הכלכלה, אבישי ברוורמן, אמר כי "חוק ההסדרים הוא כלי נוסף להגבלת כוחה של הכנסת. השימוש בחוק ההסדרים תוך הצמדתו לתקציב מעקר את יכולת לקיים דיון ציבורי פתוח. כולי תקווה שזה הפעם האחרונה שיאושר החוק".

10:23 - יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), הציג את תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים לשנים 2013 - 2014 ואמר: "השתדלנו להקל על השכבות החלשות ועל מעמד הביניים, כך שהעומס יעבור לשכבות החזקות והמבוססות יותר". סלומיאנקי נתן כדוגמה את הריכוך בגזירות לפני כשבועיים כמו מיתון הפגיעה בקצבאות הילדים, העלאה דיפרנציאלית של מס הכנסה, וביטול המס על עקרות הבית.

מתכוננים לאשר את התקציב כל הלילה- ערכות לילה במשרד של דב חנין, יולי 2013. נועם מושקוביץ
חברי הכנסת נערכים ללילות של דיונים במליאה. ערכות שינה במשרדו של ח"כ דב חנין/נועם מושקוביץ

10:07 - יו"ר קדימה, שאול מופז, תקף במילים קשות את המדיניות הכלכלית של הממשלה, וטען כי "זה תקציב של ממשלת בבל"ת. את החשבון ישלם הציבור מכיסו ובעיקר מעמד הביניים והשכבות החלשות". הוא הוסיף כי "במקום לתת יותר לאזרחים שכורעים תחת הנטל, אתם בוחרים לדאוג לעצמכם".

9:25 - יו"ר ש"ס, אריה דרעי, עלה לדוכן הנואמים ותקף את חברי הכנסת של הבית היהודי. "משתמשים בכם", אמר דרעי. "נתניהו ידע שאי אפשר להקים ממשלה בלי להעביר תקציב ואת חוק הגיוס. איתנו זה לא היה הולך. בעוד חודש חודשיים תמצאו את עמכם במצב שלנו".

אריה דרעי נואם בכנסת בדיונים על תקציב המדינה, יולי 2013. נועם מושקוביץ
אריה דרעי, היום במליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

9:15 - יו"ר סיעת הבית היהודי בכנסת, איילת שקד, טענה כי "התקציב שלפנינו נועד לכסות את הגרעון. הוא הכרחי אך זה לא מה שייצר צמיחה". לדבריה, "ממחר, צריך להתמקד במנועי הצמיחה: רפורמה בחברת חשמל, בנמלים, במכון התקנים, בשוק הדיור ובשרותי הדת, וכן בהפנית משאבים לצורך קליטה בעבודה של נשים ערביות וגברים חרדים".

תקציב המדינה - ההקלות האחרונות בגזרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
איילת שקד נואמת בדיוני התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
איילת שקד, היום בנאומה בכנסת/נועם מושקוביץ

(עדכון ראשון: 9:00)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully