וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוקר: הקרב על תקציב המדינה חוזר לכנסת

חברי הכנסת יצביעו היום בקריאה שנייה ושלישית על הצעת התקציב לשנים 2014-2013. ההצעה הראשונית עוררה זעם רב בקרב גורמים רבים ובשל רוככו חלק מהגזירות

על רקע פתיחת סבב השיחות הישירות בין ישראל לפלסטינים בוושינגטון, לראשונה זה שלוש שנים, נפתחו הבוקר (שני) הדיונים במליאת הכנסת בסוגיה כבדת משקל לא פחות – אישור בקריאה שנייה ושלישית של תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2014-2013 וכן אישור של חוק ההסדרים.

שר האוצר יאיר לפיד בדיון על תקציב המדינה, 18 יוני 2013. טלי מאייר
יזכה לתמיכת הכנסת? שר האוצר נואם בהצבעה על התקציב בקריאה ראשונה/טלי מאייר

הצעת התקציב שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת בחודש יוני, עוררה כעס בקרב גורמים רבים במערכת הפוליטית וכן בקרב הציבור לאור תכנית הגזירות שיזמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, יאיר לפיד. השניים טענו כי הגזירות הכלכליות נועדו לצמצם את הגירעון שנוצר בתקציב המדינה – הנאמד בכ-40 מיליארד שקלים, אך לאחר שהועברה הצעת החוק לדיון בוועדת הכספים, לקראת העלאתה לקריאה שנייה ושלישית היום, רוככו כמה מהגזירות.

לפני כשבועיים התבשרו אזרחי ישראל כי יחול שינוי בנטל המסים ביחס לתכנית המקורית של משרד האוצר, ולאור הסכמה שהושגה בין שר האוצר לפיד, יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) ויו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עפר שלח, ההעלאה המתוכננת במס הכנסה בשיעור של 1.5% לכל מדרגות השכר תבוטל, ובמקומה תחול עלייה מדורגת לפי מתווה שונה. כמו כן הוסכם על ביטול הטלת מס על משפרי דיור, ביטול הטלת מס בריאות ודרישת תשלום דמי ביטוח לאומי, שאמורים היו להיות מוטלים על עקרות הבית. במסגרת ההבנות הוסכם על צמצום הפגיעה בקצבאות הילדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשמעות התקציבית של ביטול הגזירות נאמדת בכשני מיליארד שקלים. שר האוצר, שהדגיש כי הוא פועל למען "האדם העובד" אך ספג ביקורת רבה בגלל תכנית הקיצוצים שפגעה בעיקר באנשי מעמד הביניים, נאלץ להתגמש ולוותר גם על קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי להנחה בתשלום הארנונה. מדובר בסעיף שמשמעותו התקציבית היא 124 מיליון שקלים.

במסגרת החלת הדירוג במס ההכנסה, יועלה שיעור המס בצורה חדה יותר לבעלי הכנסה גבוהה. על פי ההצעה, לתושב ישראל בעל הכנסה של עד 14 אלף שקלים בחודש יועלה המס בשיעור של 1%; עובדים המשתכרים בין 14 ל-22 אלף שקלים ייאלצו להתמודד עם עלייה של 1.5% במס ההכנסה, ואילו המשתכרים למעלה מ-22 אלף שקלים החודש ייאלצו לשלם עוד 2% ממשכורתם למס הכנסה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקלה צפויה נוספת היא ביטול המס על משפרי הדיור - אלה שבבעלותם דירה ואשר רוכשים דירה נוספת בכוונה למכור את הראשונה בתקופה קצובה, ולא לשם השקעה. על פי תכנית הגזירות המקורית, צפוי היה להיות מוטל מס של 3.5%. בגזרת קצבאות הילדים הוחלט כי הקצבה עבור כל ילד תעמוד על 140 שקלים בחודש. ההחלטה נוגעת לילדים שנולדו אחרי שנת 2003, ילדים שנולדו לפני כן יתוקצבו לפי שיעור הקצבה המקורי והגבוה יותר. בסך הכול, מעריכים באוצר, כל הגזרות שרוככו יפנו כ-815 שקלים למשפחה עם שני ילדים בשנה. ריכוך הגזירות הכלכליות בא על חשבון תוספות התקציב שיועדו למשרדי החינוך והתחבורה – בסך של מיליארד שקלים.

(עדכון ראשון: 03:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully