וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב מוחץ בסיעת הליכוד מתנגד לשחרור האסירים

28.7.2013 / 23:26

בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי מבין 20 חברי הכנסת בליכוד, 12 נגד המהלך שהעביר ראש הממשלה היום בישיבת הממשלה. "שיקום אדם אמיץ בימין ויפרק את הממשלה"

צילום: עומר מירון, ערוץ 9, רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: לירון בארי

כמה שעות אחרי שאישרה הממשלה את ההחלטה לשחרר כמאה אסירים פלסטינים כמחווה לאבו מאזן לקראת פתיחת המשא ומתן עם הפלסטינים, הרוחות בליכוד סוערות. יושבת ראש ועדת הפנים של הכנסת, חברת הכנסת מירי רגב, אמרה הערב (ראשון) לוואלה! חדשות כי בכוונתה לפעול לכינוס דחוף של ועידת הליכוד, על מנת לקבל החלטה שתסנדל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיה הליכוד מתנגד לשחרור אסירים "עם דם על הידיים".

"לא יהיה מנוס מלכנס את המרכז בהקדם, ולדון האם לראש ממשלה יש סמכות לעשות דבר כזה", אמרה רגב. לדבריה, "עלינו לכנס את המרכז כדי למנוע קבלת החלטות מהסוג הזה בהמשך ולהבהיר את המדיניות החד-משמעית של הליכוד. החלטה כזו מחייבת את כל נבחרי הליכוד, ביניהם את ראש הממשלה". עוד הוסיפה רגב: "זה אבסורד מהרבה מאוד בחינות. אם ההחלטה הייתה מגיעה לכנסת, זה לא היה עובר. זה לא מקרי שראש הממשלה נמנע מלהביא את ההחלטה לכנסת. אני מתפלאת על השרים שהצביעו בעד, וגם על אלה שנמנעו. אתה יוצא למשא ומתן ולפניו כבר מחלק מתנות? היינו בסיפור הזה, עשינו הקפאה ולא יצא מזה כלום. היינו בסיפור של שרון עם ההתנתקות וקיבלנו טרור".

הממשלה אישרה: כמאה אסירים ישוחררו - כותרות אחרונות
מאנטבה עד הפציעה ב"סבנה" - כך שיכנע נתניהו את שריו
ביקורת על נתניהו בליכוד: "ישראל מפקירה ביטחונה"
השרים אישרו: ישראל תשחרר כמאה אסירים פלסטינים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אכן תתקבל ההחלטה שמבקשת רגב לקדם, לא יהיה בכוחה לשנות את שחרור האסירים הנוכחי, אולם היא מאותתת על חוסר שביעות הרצון שיש בתוך הליכוד מהמהלך של נתניהו. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי 12 מתוך 20 חברי הכנסת של הסיעה (לא כולל 11 חברי ישראל ביתנו - ע"נ), מתנגדים להחלטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

גם יו"ר הכנסת תוקף: נתניהו לא התעקש מספיק

אחד המתנגדים הוא יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שאמר הערב לוואלה! חדשות: "כמו שנתניהו ידע להתעקש יפה מאוד על קווי 67' ועל הקפאת הבנייה, דווקא בנושא הזה היה כדאי להתעקש ולומר שמחוות ורצון טוב יהיו אחרי כמה חודשים שנראה שהם רציניים". אדלשטיין הוסיף כי: "לממשלה יש סמכות לקבל את ההחלטה, זה לא נושא סיעתי, אבל חבל כי אסור שיהיה מצב שהסיעה משרתת את הממשלה בנושאים מסוימים ובנושאים אחרים יודעים שיש רוב בעזרת גורמים נוספים (רומז לרוב שהובטח הודות לתמיכת שרי יש עתיד והתנועה, ע"נ). זה לא בריא. היה מקום להביא את זה לדיון מעמיק בסיעה".

עם זאת, אדלשטיין מודע לחוסר יכולתו להשפיע על המהלך. "פורמלית אין מה לעשות, ההחלטה התקבלה ברוב משכנע. זה חבל כי אולי זה הפוך על הפוך, אבל לדעתי זה קובר את התהליך כולו. אם הפלסטינים היו רוצים תהליך - לא היו דורשים פרס. הם היו רוצים לחתור להסכם שאולי מחוות יהיו בצדו. זה כמו עם ההקפאה (של הבנייה בהתנחלויות. ע"נ). כל מה שיעניין אותם בחודשים הקרובים זה איך להשיג את המקסימום לפני שהם מפוצצים את השיחות. מהרגע הראשון אנחנו אומרים שלנו חשוב משא ומתן והם כמו ילד מפונק אומרים: 'מה תיתנו לנו בתמורה?'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, בישיבת ממשלה שבועית. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ההצבעה גרמה לקרע במפלגתו. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

יו"ר הכנסת סייג את הדברים בכך שאמר כי למרות הכל הוא מאמין שנתניהו "ודאי לא במקום של מהלכים כמו התנתקות, ואני לא בטוח שאנחנו במציאות של מרד ופילוגים, אבל ההחלטה חמורה מאוד וברור שזה מעלה אצל אנשים את סף החשדנות, אפילו על צעדים בעתיד שיהיו פחות כואבים. חבל שההחלטה הזו מעלה את כולם על הבריקדות לפני שהתקדמנו לאן שהוא. זה תקדים שמקלקל את כל התחושות".

"המצב יימשך עד שמישהו בימין יקבל אומץ ויפרק את הממשלה"

בזמן שרגב מתכננת מהלך מפלגתי, חבר הכנסת משה פייגלין לא מבזבז זמן, וכבר מתכנן מהלך משלו שיביך את ראש הממשלה. פייגלין הודיע כי יצביע מחר נגד הממשלה בהצבעות על תקציב המדינה וחוק ההסדרים, כמחאה על אישור שחרור האסירים. "הודעתי על כך מפורשות, כשאני אומר משהו אני עושה אותו. יש להם סנקציות להפעיל אבל זו אמירה עקרונית", הבהיר. לדברי פייגלין, "שחרור המחבלים הזה יוביל בהכרח לרצח של ישראלים נוספים. זה הניסיון המצטבר. עד כה שוחררו כ-120 ישראלים על ידי מחבלים ששוחררו. אזרחים ישלמו על כך בחייהם. כל חבר כנסת אחראי, גם מהשמאל, צריך היה להשתמש בכוח הפוליטי שהבוחר נתן לו כדי למנוע את ההחלטה הזו. הכוח הממשי הוא לומר לראש הממשלה: 'אם ההחלטה לא מבוטלת, אין לך תקציב'. זה המעשה הפוליטי, אנחנו אנשים פוליטיים. קראתי לחברי הכנסת לחבור אלי, נדרשת מהם מנהיגות". עם זאת, לפי שעה לא נרשם אף חבר כנסת מהליכוד שהצטרף לקריאתו של פייגלין.

גם מקורבו של ראש הממשלה, סגן השר אופיר אקוניס הביע תרעומת מהמהלך, ואמר כי "ההחלטה של היום, היא לא פחות מאשר אומללה. כל עמדות הליכוד תמיד היו בעמדה המתנגדת לתפיסה הזו. אני מצטער על השינוי בעמדה. אין לי קול בממשלה, אם זה היה מגיע לכנסת, אז כפי שהודעתי יותר מפעם אחת הייתי מתנגד. אני חושב שזו החלטה לא טובה".

אקוניס חזר על דברים דומים לאלה שאמר אדלשטיין, והביע תקווה כי מדובר במחווה חד פעמית עבור הפלסטינים. "אני לא מעלה על דעתי שנתניהו יאמץ את תפיסות שרון ואת ביצועי שרון, שלקח בהתנתקות את ההחלטה הגרועה ביותר מאז הסכמי אוסלו. אני לא מאמין שזה יקרה, ואם זה יקרה נצטרך לעמוד מול העמדות האלה. שחרור אסירים, קווי 67', שתי מדינות, אלו ההצבעות המצפוניות ביותר. כבר הצבעתי בעבר נגד עמדת ראש הממשלה. זו תנועה דמוקרטית ויש עמדות כאלה ואחרות. אני לא שיניתי את עמדותיי", אמר.

הפגנה נגד שחרור מחבלים, הבוקר מול ישיבת הממשלה, יולי 2013. נועם מושקוביץ
מפגינה נגד ההחלטה מול ישיבת הממשלה, היום/נועם מושקוביץ

עם זאת, חשוב לציין כי רבים מחברי הכנסת העריכו ששחרור האסירים ילווה במחאות בלבד, ולא יגרום לקרע אמיתי בתנועה. אחד מחברי הכנסת, המתנגדים לעמדת ראש הממשלה, ואשר ביקש להישאר בעילום שם, אמר: "כרגע הליכוד לא מתפרק. ביבי על הסוס. הימין יכול לסנדל אותו רק בהצבעות בכנסת". לדבריו, המצב הנוכחי יימשך "עד שמישהו אמיץ בימין יקבל החלטה שהממשלה צריכה להתפרק". לזאת יש לצרף גם את העובדה ששלושה שרים: יובל שטייניץ, משה יעלון וגדעון סער הצטרפו לעמדת ראש הממשלה, ושני חברי כנסת שלא נמנים עם מקורביו: סילבן שלום ורובי ריבלין לא הביעו עמדה חד משמעית נגד שחרור האסירים. גם יו"ר ועדת הכנסת, צחי הנגבי, מסר לוואלה! חדשות כי הוא תומך בהצעת ראש הממשלה והיה מצביע בעדה לו היה חבר בממשלה: "הייתי תומך בהצעת ראש הממשלה. המחיר של הפלת היוזמה הייתה עלולה לגרום לנזק מדיני בלתי הפיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully