וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראש אגף החקירות החדש לא יחשוש מפוליטיקאים"

28.7.2013 / 15:05

מני יצחקי, מי שעמד בראש יאחב"ל ונלחם בארגוני הפשיעה, נכנס היום לתפקידו החדש. קצינים מספרים על איש חקירות שהתחיל מלמטה. "קצין מקצועי ואיש עבודה ענייני, גם אם אפור"

בתחילת יוני השנה הגיע לסיומו מבצע משטרתי ארוך, במסגרתו הוחדרו שני סוכנים לשורותיהם ארגוני פשיעה ישראליים הפועלים בארץ ובחו"ל, ועל פי החשד מייבאים סמים, בעיקר מסוג MDMA (אקסטזי) וקוקאין וכן אמצעי לחימה, שנועדו לידיים "לא ידידותיות". במשך עשרה חודשים הצליחו הסוכנים לתעד לכאורה עסקאות שונות, ו-11 כתבי אישום הוגשו עד כה בפרשה, בין היתר נגד מי שמוגדרים כיעדים משטרתיים בכירים. את המבצע ניהלה היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 - מי שמוגדרת "ה-FBI הישראלית".

בראש היחידה עמד עד לשבוע שעבר ניצב מני יצחקי. היום (ראשון) הוא נכנס לתפקידו החדש – ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה. מדובר בתפקיד השני בחשיבותו רק לזה של המפכ"ל. יצחקי פיקח מקרוב על תיק הסוכנים, ורואה בסיכול הפעילות הפלילית של ארגוני הפשיעה המאורגנת יעד מרכזי.

יצחקי נכנס לנעליו של יואב סגלוביץ', המפקד הדומיננטי של האגף, שיפרוש בקרוב מהמשטרה אחרי ארבע שנים וחצי בתפקיד. יצחקי נחשב קצין מקצועי ומוערך, אשר התנסה במגוון תפקידים בתחום החקירות והמודיעין, ושימש בתפקידי פיקוד רבים, בין היתר בתקופת הפיגועים המדממים בירושלים. עם זאת, הוא נחשב קצין "אפור" יחסית, אשר יצטרך להתמודד בתקופת כהונתו עם החקירות הרגישות, והמורכבות ובעלות הפרופיל התקשורתי הגבוה ביותר במשטרה.

מני יצחקי , מפקד מחוז ירושלים בפועל במשטרת ישראל, יולי 2012. חטיבת דובר המשטרה
מני יצחקי, בעת מינויו למפקד מחוז ירושלים/חטיבת דובר המשטרה

יצחקי בן 56, נשוי ואב לשניים, הוא בעל תואר שני מאוניברסיטת חיפה ובוגר המכללה לביטחון לאומי. הוא החל את שירותו במשטרה בתפקידי עיקוב שונים (ביצוע מעקבים) ביחידות הסמויות במחוז הדרומי ובמחוז ירושלים. לאחר מכן שימש ראש מפלג סמים ביחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב, שם עסק בעיקר במלחמה בהברחות ובניסיונות ייבוא ממדינות דרום אמריקה. לאחר מכן עבר למחוז ירושלים, שם שירת בתקופה משמעותית וסוערת מבחינה משטרתית. הוא שימש סגן מפקד מרחב דוד, מרחב מורכב הכולל את העיר העתיקה והר הבית. תפקידו הבא, מפקד ימ"ר ירושלים, המטפל בפשיעה לאומנית, עבר עליו במהלך שנות האינתיפאדה הקשות.

ממלא המקום

לאחר מכן עבר להיות מפקד מרחב מוריה, לשם "רדפו" אחריו הפיגועים הגדולים של תחילת שנות ה-2000. פעמיים מונה באופן זמני למפקד מחוז ירושלים: בפעם הראשונה בתקופה שבין פרישתו של אהרון פרנקו מהתפקיד ועד לכניסתו של ניסו שחם, ובפעם השנייה כשנאלץ למלא את מקומו של שחם, כשזה פרש מהמשטרה בעקבות תלונות על עבירות מין.

הפעם השנייה תפסה את יצחקי זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו האחרון כראש יחידת להב 433. זו היחידה שתפקידה להילחם בשחיתות ובפשע המאורגן, שהוקמה ב-2008 ואחראית בין היתר לחקירות אישי ציבור. במהלך השנים חקרה היחידה בין היתר את נשיא המדינה לשעבר משה קצב, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון ועוד. מאז שנכנס יצחקי לתפקיד לא התקיימו חקירות גדולות של אישי ציבור, מעבר לרמת השלטון המקומי.

לעומת זאת בשערי מתחם היחידה בלוד נכנסו בתקופתו אישים מהמגזר הדתי כמו הרב הראשי יונה מצגר, בנו של עובדיה יוסף הרב אברהם יוסף, סגן שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, הרב אליעזר ברלנד ו"רב הטייקונים" יאשיהו פינטו. חקירתו של האחרון, שהפכה גלויה באוקטובר 2012, טרם הסתיימה. הרב ואשתו חשודים כי הציעו שוחד לקצין המשטרה תת ניצב אפרים ברכה, בתמורה למידע אודות חקירה מתנהלת. עד כה לא הוגשו המלצות המשטרה לפרקליטות, ויצחקי ימשיך, מן הסתם, לעסוק בתיק המתוקשר גם בתפקידו החדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הרב יונה מצגר, יוני 2013. דרור עינב
להב 433 חקרה בתקופתו של יצחקי בכירים במגזר הדתי. הרב מצגר בצאתו מחקירתו/דרור עינב

בחירתו של יצחקי לתפקיד לא באה בקלות. תקופה ארוכה דנו השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' והמפכ"ל יוחנן דנינו בזהות המחליף של סגלוביץ'. עמדת השר הייתה להעדיף מישהו מבין שורות המשטרה לתפקיד הרגיש. "הדיבורים על מחלוקת ביניהם מיותרים", מציין קצין בכיר במשטרה. "לא המפכ"ל ולא השר רוצים להיכשל עם המינוי הזה. מני הוא מינוי ראוי, איש חקירות ומודיעין שהתחיל מלמטה. הוא ניהל מקרוב את רוב החקירות בלהב. הוא לא יחשוש מאף פוליטיקאי או איש ציבור".

קצינים נוספים מגדירים את יצחקי קצין מקצועי, איש עבודה ענייני - עד אפור. אך לדברי אחד מהם, "צריך מישהו שידע לנווט נכון את הספינה הזאת שנקראת אגף החקירות. השקט הפנימי וההיגיון של יצחקי ישמשו אותו היטב בתפקיד, כי זאת עמדה שיש בה כוח לגמור לאנשים את החיים. אפור, צבעוני - לא משנה הצבע. צריך בתפקיד הזה מישהו עם הרבה שיקול דעת".

ההשוואה למפקד הפורש בלתי נמנעת. "סגלוביץ' התעסק בחקירות הגדולות, המתוקשרות, אבל לא נגע בנושא החוקר שיש לו 150 תיקים על השולחן והעומס הוא בלתי נסבל לפעמים", מציין בכיר במשטרה. "זה לא מה שמעניין את האזרח. אותו מעניין לקבל שרותי משטרה מהירים וביטחון אישי". לדברי קצין מתוך להב, "ליד סגלוביץ' קשה להתפתח ולפרוח. הוא נוהג לדלג על הבכירים ולדבר ישירות עם חוקרים זוטרים על תיקים. נראה מה יהיה שונה באגף ביום שאחריו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully