וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פרי: מזהה בנתניהו את אותו התהליך שעבר רבין

בשעה שהממשלה דנה בתהליך המדיני, השר שהיה ראש השב"כ אמר בראיון לוואלה! חדשות: "נתניהו הפנים שאין דרך מלבד שתי מדינות לשני עמים". על האסירים: "החלטה קשה אך אני בעד"

הממשלה מתכנסת הבוקר (ראשון) כדי לדון בהתנעת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני ולהצביע על הצעתו של ראש הממשלה לשחרר כמאה אסירים פלסטינים במהלך השיחות. ההחלטה אמנם צפויה לקבל רוב, אבל היא מעוררת סערה בקרב השרים, שמתחרים ביניהם בימים האחרונים בניסיונות לתקוף מימין את הצעדים שמקדם נתניהו – גם אם בינתיים הם לא תוקפים אותו אישית. אל מול המגמה הזו מתייצב שר המדע והטכנולוגיה, יעקב פרי, שאומר בראיון לוואלה! חדשות: "נתניהו מקדם אותנו בדרך הנכונה. הסדר מדיני הוא יעד אסטרטגי של מדינת ישראל".

השר פרי שירת במשך שלושה עשורים במגוון תפקידי שטח בשב"כ, ואף כיהן כראש הארגון. תפקיד שטח בשב"כ משמעותו בראש ובראשונה הפעלת סוכנים – עבודה שמצריכה קריאה בנימי נפשם של אנשים. לכן, את הדברים המפתיעים שהוא אומר לנו על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדאי לקרוא לא רק כאמירה של שר בממשלה, אלא גם כאבחנה מעניינת של מי שעשה קריירה מהתבוננות בבני אדם והבנת המניעים, השאיפות והמחשבות שלהם.

"אני מוכרח לומר שבתור מי שראה וחווה את התהליך שעבר יצחק רבין בשנות טרום אוסלו, יש לי תחושה, סוג של התרשמות, שבנימין נתניהו עובר או קרוב לעבור את אותו תהליך", אמר פרי, שכיהן כראש השב"כ במקביל לשנות כהונתו של רבין כשר ביטחון וראש ממשלה, עד שנת 1994. "מדובר על תהליך של הפנמה, כלומר, הפנמה שפתרון הסכסוך הוא אינטרס אסטרטגי וחיוני של מדינת ישראל, הפנמה שאין שום דרך אחרת מלבד שתי מדינות לשני עמים. אני מקווה שהתחושה שלי לגבי נתניהו תתממש".

מה גורם לך להרגיש כך לגבי נתניהו?

"קשה להיכנס לראשו של האיש, אל תוך מערכת השיקולים שלו, אבל בחודשים האחרונים היינו עדים למסע הדילוגים האינטנסיבי של ג'ון קרי, שיחד עם הירדנים דחף לחידוש המשא ומתן. נתניהו לא רק שלא התנגד, הוא נשא ונתן, התפשר וויתר, והגיע בסופו של דבר לסיכומים. זה דבר מעודד שמראה על רצינות, הרי אפשר היה להכריז על כישלון שליחותו של קרי. לא חסרים תירוצים - האסירים, ההקפאות, כן או לא הליכה לאו"ם. אבל בסוף שני הצדדים הגיעו לסיכום, וכעת שני הצדדים מבינים שאנחנו הולכים לקראת תהליך שבו הם יידרשו להחלטות קשות ולוויתורים כואבים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נפגשו בירושלים, יוני 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"אפשר היה להכריז על כישלון שליחותו של קרי, אבל בסוף שני הצדדים הגיעו לסיכום". קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

השאלה היא אם הוויתורים של שני הצדדים יספיקו. האם המקסימום שיציע נתניהו יתאים למינימום שיסכים לקבל אבו מאזן?

"אין לי ספק שבעמדות הפתיחה יהיו הרבה מאוד חילוקי דעות, אבל אני חושב שהם ניתנים לגישור. צפוי לנו משא ומתן ארוך ומייגע שאין לי ספק שיהיו בו משברים. זה תהליך שהעם חלוק עליו. אני מעריך שיש רוב גדול לתהליך, אבל זה לא הופך את זה לקל יותר. ראש הממשלה מודע לדברים האלה – ועם זאת הוא הולך על זה. הוא מביא היום לממשלת ישראל גם את שחרור האסירים וגם את נושא משאל העם, זה מעיד על רצינות ועל הפנמה שמדובר בצעד בלתי נמנע".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

כל האסירים שעתידים להשתחרר כלואים בישראל למעלה משני עשורים, ורובם נשפטו למאסרי עולם. פרי מכיר את חלקם באופן אישי משירותו בשב"כ, ולכן גם הוחלט אמש לצרפו לצוות השרים המצומצם שידון בנושא. בסוף השבוע הוא אף נפגש, יחד עם שר האוצר, יאיר לפיד, עם כמה מן המשפחות השכולות שיקיריהן נרצחו על ידי אותם אסירים. המשפחות ביקשו ממנו להצביע נגד השחרור. פרי הקשיב, אבל לא נעתר לבקשה.

"אמרנו להם ואני אומר גם לכם – מדובר בהחלטה קשה, קורעת לב, טראגית מבחינת המשפחות וגם בעייתית מבחינת מערכת הביטחון. יחד עם זאת, אני חוזר ואומר שאם הצעד הזה הוא אחד המחירים שאנחנו נשלם לאורך הדרך על מנת לקדם את המשא ומתן – אני בעד לבצע אותו".

בהצעת ההחלטה שמובאת לממשלה לא מוזכרים אסירים ערבים ישראלים, אבל אבו מאזן דרש שישראל תשחרר 24 כאלה. מה עמדתך בנושא?

"לדעתי כשמדובר באסירים ערבים ישראלים, אין לשחרר אותם אלא לאחר סיכום או הגעה להבנות עם הפלסטינים. את המחווה לערביי ישראל לא צריך לבצע אבו מאזן. אם בכלל, מי שצריך לבצע אותה הוא נתניהו".

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
פרי הקשיב למשפחות השכולות שביקשו ממנו להצביע נגד שחרור אסירים, אבל לא נעתר לבקשה/AP

שחרור האסירים מציף כבר כעת מחלוקות בתוך הקואליציה. אם התהליך יתקדם, תוך כמה זמן אתה מעריך שנראה את בנט יוצא ואת שלי יחימוביץ' נכנסת במקומו?

"אני לא אכחיש שזה בהחלט יכול לקרות בהמשך הדרך, אם המשא ומתן באמת יתפוס כיוון חיובי. אני חושב שהדרישה האולטימטיבית של בנט למשאל עם והרצון של ראש הממשלה להיענות מעידה על כך שבנט רוצה להישאר בממשלה, הוא כנראה מעריך שהשיחות תיכשלנה ואני מקווה שהוא יטעה. בהנחה שהשיחות, כפי שאני רוצה וצופה, יקרמו עור וגידים, אני מניח ששינוי בקואליציה יהיה בלתי נמנע. אם זה יהיה יחימוביץ' או מפלגה אחרת – קטונתי מלצפות וקצת מוקדם לדבר על כך".

כמו רוב השרים החדשים בממשלה, פרי עסק בחודשים האחרונים בעיקר בלמידת תחומי העיסוק של משרדו. עם זאת, אין ספק שהוא מרגיש "במגרש הביתי" כאשר מדברים על ענייני ביטחון. על רקע הניסיון הביטחוני שלו, בולטת העובדה שהוא אינו חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. בשבוע שעבר אף פורסם בערוץ 2 כי כאשר ראש הממשלה נתניהו רצה לצרף לישיבת הקבינט את השר יובל שטייניץ, התרעם שר האוצר לפיד והודיע לנתניהו: "או ששטייניץ ייצא מהחדר, אנו שאני מביא לכאן את יעקב פרי, שיש לו יותר ניסיון ביטחוני מכולנו". התקרית הסתיימה בכך שראש הממשלה ביקש משטייניץ לעזוב את הישיבה.

העובדה שאתה לא חבר בקבינט מפריעה לך?

"התחושות שלי בנושא הן ענייני האישי. את השאלה הזו צריך להפנות לראש הממשלה, לא אליי. אם ראש הממשלה ירצה בשירותי ובסיועי אני אעשה את זה ברצון אבל זו החלטה של ראש הממשלה".

מלבד נושא האסירים, הממשלה תצביע הבוקר גם על חוק יסוד משאל עם. אתה לא חושש שמשאל עם הוא דרך לסנדל את הממשלה ולמנוע הסכם?

"בתצורה שבה משאל העם עולה להצבעה, הוא לא יסנדל אותנו. החוק נוגע לירושלים ולרמת הגולן, ואולי לשטחים נוספים שיעברו במסגרת חילופי שטחים. אם ינסו להרחיב את החוק ליהודה ושומרון, כמובן שלא אתמוך בכך. אין לי נתונים בדוקים אבל אני מעריך שבין 65% ל-70% מהציבור תומכים בהסכם שלום גם במחיר ויתורים טריטוריאליים. מאסנו בדרך החתחתים הזו. אני לא חוזר בי מהדברים שאמרתי בסרט 'שומרי הסף' - אנחנו נמצאים כעת בישורת האחרונה. אם לא נצליח להגיע להסדר, נהיה עדים למדינה דו לאומית – וזה יהיה סופה של הציונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully