וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: מודאגים מהקפאת הפרויקטים בשטחים

27.7.2013 / 0:25

המתיחות בין ישראל לאיחוד לא שוככת. דוברת שרת החוץ סיפרה כי לא התקבלה הודעה רשמית על החלטת ישראל לחסום פעילות הומניטרית בשטחים, אך הם "פועלים להשגת הבהרות דחופות"

האיחוד האירופי הביע אמש (שישי) דאגה לנוכח החלטת ישראל להקפיא פרויקטים הומניטריים של אירופה בשטחים ולמנוע כניסת פעילים אירופיים לרצועת עזה, כפי שפורסם שלשום לראשונה בוואלה! חדשות. "האיחוד האירופי מודאג מהדיווחים בתקשורת הישראלית על כך ששר הביטחון הודיע על שורת מגבלות המשפיעות על פעילות האיחוד לתמיכה בעם הפלסטיני", אמרה דוברת הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון. "לא קיבלנו כל הודעה רשמית מהרשויות בישראל. המשלחת שלנו במקום פועלת להשגת הבהרות דחופות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתיחות לא שוככת. נתניהו ואשטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

דיפלומט מערבי שביקש להישאר בעילום שם אמר כי בעקבות הצעדים הישראליים, כמה מחברי צוותים הומניטריים של האיחוד האירופי לא קיבלו את האישורים הדרושים כדי להיכנס לרצועת עזה. גורם רשמי ישראל הסביר היום לסוכנות רויטרס כי ישראל הייתה מחויבת להגיב להחלטה האירופית "להטיל עיצומים או חרם על ההתנחלויות". "מהצד שלנו, אנחנו לא יכולים פשוט להתעלם מכך או להתייחס ליריקה בפנינו כאילו מדובר בגשם", אמר הגורם.

שלשום דווח כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף איתן דנגוט, הקפיא כמה שיתופי פעולה בין משרד הביטחון לבין האיחוד האירופי לרווחת האוכלוסייה הפלסטינית. בין הפרויקטים שהוקפאו – פרויקט לפינוי פסולת בגדה המערבית, ופרויקט של האיחוד להכשרת שוטרים פלסטינים. משמעותה של הקפאת הפרויקטים היא שנציגי האיחוד האירופי אינם יכולים לקדם אותם.

בנוסף להקפאת הפרויקטים, נציגי מתאם הפעולות הפסיקו להנפיק היתרי כניסה לרצועת עזה עבור אנשי האיחוד האירופי, וביטלו פגישות עבודה מתוכננות בין הצדדים. לוואלה! חדשות נודע כי ההוראה להקפיא ולהאט את העבודה מול נציגות האיחוד בישראל הגיעה ישירות משר הביטחון, משה יעלון. ההוראה עשויה להתרחב בהמשך לפרויקטים נוספים של האיחוד האירופי בשטחים, וגם לפרויקטים שנוגעים לרצועת עזה. גורם באיחוד האירופי אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "יש האטה בעבודה מול מתאם הפעולות, וזאת לאחר תקופה ארוכה של שיתוף פעולה מצוין בין הצדדים".

ההתנחלות בית אל. AP
אירופה מחרימה את ההתנחלויות. ההתנחלות בית אל/AP

האיחוד האירופי מקדם, בתיאום עם ישראל, פרויקטים רבים בגדה המערבית וברצועת עזה בתחומי התשתיות, הבריאות, החינוך, התרבות והכשרת הממשל. גורם במערכת הביטחון ציין בשיחה עם וואלה! חדשות כי חלק מהפרויקטים הללו תורמים בעקיפין לישראל, שכן הם מסייעים ליצירת יציבות בגדה המערבית. עם זאת, הגורם אמר כי "ההנחיות החדשות של האיחוד יפגעו בפלסטינים שעובדים בהתנחלויות לא פחות ואולי אף יותר מהקפאת הפרויקטים המדוברת".

הצעד הישראלי בא, כאמור, בתגובה להחלטת האיחוד האירופי לא לכלול מוסדות שנמצאים מעבר לקו הירוק בהסכמים עתידיים בין האיחוד לישראל. ההחלטה התקבלה לפני שבוע על אף ניסיונות בישראל למנוע את המהלך, והיא תיושם בפועל בכלל מדינות האיחוד החל מינואר 2014.

(לקריאה נוספת 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully