וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מהשדים בראש של נתניהו ינצח?

דניאל בן סימון

22.7.2013 / 14:44

כשהוא מדבר עם מתנחלים ורבנים, הוא נשבע שלא יוותר על פיסת אדמה מארץ ישראל הקדושה. אבל כשנפגש עם העולם - הבהיר שהוא מבין את מחיר הכיבוש. אז איזה נתניהו נקבל הפעם?

טובי חוקרי המוחות בזירה המדינית העולמית טרודים כבר זמן מה בניסיון לפענח את מוחו של בנימין נתניהו. איש מהם טרם הצליח, עד כה, להבין מה מתרוצץ במוחו של ראש ממשלת ישראל ביחס לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. מי שקרא את ספריו הגיע למסקנה שמדובר במנהיג חסר פשרות ששם לו למטרה לשמור על חלקי ארץ ישראל בשם הדורות העתיקים למען הדורות הבאים. לנגד עיניו, הוא רואה מיליוני יהודים עולים לישראל אחרי שנהדפו מארצותיהם בעבות גלים של אנטישמיות וממלאים את שטחי ארץ ישראל לאורכה ולרוחבה.

מי ששוחח אתו על הסכסוך, קיבל נתניהו אחר. כל אחד על פי בקשתו. כשפנה לנחם משפחה שכולה של מתנחלים, שמעו ממנו בני המשפחה שלעולם לא יוותר על פיסת אדמה של ארץ ישראל וכי אין אדם בישראל שיש לו זכות לנהל משא ומתן על אדמת המולדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשבע שלא יוותר על פיסת אדמה. נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשנפגש עם רבנים, יצא מכליו כדי לתאר איך ליבו פועם בחוזקה כל אימת שהוא רואה לנגד עיניו את חברון, ואת מערת המכפלה, ואת קבר רחל ואת אדמת ארץ ישראל שעליה צעדו אבותינו עוד בימי התנ"ך. אחד מהם סיפר שלא פעם נתקל בראש ממשלה אשר שש להניח כיפה על ראשו כמעט בכל הזדמנות שנקרית על דרכו. "אני חושב שהוא מנסה לחקות את מנחם בגין ולהראות עד כמה היהדות חשובה לו," סיפר האיש שהרבה לפגוש את נתניהו בביתו של הרב עובדיה יוסף.

כשנפגש עם אורחים מחו"ל, התייצב נתניהו אחר. כמובן, הוא בישר להם, שהוא מודע לסכנה של מדינה דו לאומית וכמובן שהוא מודע למחיר השליטה בשטחים וכמובן שהוא מבין את הקשר בינה ובין בידודה המדיני המזהיר של ישראל. רוב אורחיו מחו"ל יצאו ממנו בתחושה שמדובר באדם תבוני, לא קיצוני, שמודע היטב לסכנה של אי פתרון הסכסוך ושממתין לשעת כושר כדי לעשות שלום.

שר הביטחון אהוד ברק חוגג יום הולדת 70 עם הרמטכ"ל בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2012. משרד הביטחון
היה משוכנע שמדובר בנתניהו חדש. ברק כשר ביטחון עם ראש הממשלה/משרד הביטחון

כשמפלגת העבודה בראשותו של אהוד ברק הצטרפה לקואליציה של נתניהו, סיפר ברק בשיחות סגורות שמדובר בביבי מסוג אחר מכפי שהתוודענו לו. זה היה ב- 2009, בטרם ניצח נתניהו על השיתוק המדיני המדכדך שארך כמעט חמש שנים. ברק הוסיף שאחרי כמעט 40 שנות היכרות עם ביבי, הוא מאמין שבצומת הפוליטי של חייו, הוא נחוש לצעוד בדרכו של מנחם בגין ולא של יצחק שמיר. רצה לומר שביבי בשל להחלטות גורליות שמעצבות פני הדור כמו חוזה השלום שבגין כרת עם מצרים.

היסטוריונים וביוגרפים של מנהיגים מאמינים שבשלב מסוים בחייו של מנהיג, ההיסטוריה היא שמכתיבה את צעדיו. ככל שהוא מתקרב לרגעי האמת של מנהיגותו, נוטה המנהיג לבחון ביתר שאת כיצד ואיזה מקום הוא יתפוס בהיסטוריה. האם בנימין נתניהו הגיע להכרה דומה? האם הוא כן בכוונתו להגיע לסוף הסכסוך? האם הוא פועל מתוך תחושה פנימית שההסדר הוא הדרך היחידה ואין בלתה? או אולי כולנו שוגים. האם הוא שוב מתעתע בכולם? האם הוא מוליך אותנו שולל? האם הוא מנסה להרוויח זמן? האם צלו הענק של אביו הקנאי עדיין רודף אחריו גם אחרי מותו? האם הוא בכלל רואה אור אחרי סיום הסכסוך?

לחיצת יד בין ראש הממשלה אריאל שרון ושר הביטחון בנימין בן אליעזר. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
היה נחוש לסיים את ההרפתקה הקולוניאלית בעזה. אריאל שרון עם שר הביטחון שלו, בן אליעזר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

האור הזה, של סיום שליטה על עם אחר, הכניס מנהיגים לתיבת הזיכרון של ההיסטוריה ובהם פייר מנדס-פרנס שהוציא את צרפת מהודו סין, שרל דה גול שהשיב לארצם, אחרי 160 שנות כיבוש, מיליון צרפתים שהתנחלו באלג'יריה, מנחם בגין שהשיב את סיני למצרים וכרת עמה חוזה שלום, אריאל שרון ששם קץ להרפתקה הישראלית הקולוניאליסטית בעזה.

נתניהו אמנם נתן את האות לחידוש השיחות עם הפלסטינים אך חובת ההוכחה על כוונותיו האמתיות היא עליו. בקרוב מאוד נדע עם איזה נתניהו יש לנו עסק. האם עם הקוסם שמתרוצץ בתוכו או עם מנהיג אחראי שמודע למפגש הדרמטי שההיסטוריה הועידה לו. בקרוב נקבל את התשובה על אחת החידות הגדולות בחיינו: חידת נתניהו!.

דניאל בן-סימון הוא סופר, עיתונאי וח"כ לשעבר ממפלגת העבודה

לכל הטורים של דניאל בן סימון בוואלה!

נתניהו: ”מניעת מדינה דו-לאומית - יעד אסטרטגי”


מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully