וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מניעת מדינה דו-לאומית - יעד אסטרטגי"

20.7.2013 / 21:20

ראש הממשלה בהתבטאות ראשונה על חידוש המשא ומתן: "אעמוד בתוקף על דרישות הביטחון של ישראל". במקביל, גרסאות סותרות בין רמאללה לירושלים על תנאי חידוש השיחות

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

לאחר הודעות התמיכה וההסתייגויות בישראל, התייחס הערב (שבת) לראשונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להודעת שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, על חידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, על בסיס מתווה 'שתי מדינות לשני עמים'. "אני רואה בחידוש התהליך המדיני בעת הזאת אינטרס אסטרטגי חיוני של מדינת ישראל", אמר ראש הממשלה, והוסיף: "המשא ומתן חשוב בפני עצמו כדי לנסות להביא לסיום הסכסוך בינינו לפלסטינים, והוא חשוב לנוכח האתגרים עמם אנו מתמודדים - בעיקר מאיראן ומסוריה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נפגשו בירושלים, יוני 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"למנוע מדינה דו-לאומית". נתניהו וקרי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

נתניהו הוסיף כי "עם חידוש התהליך המדיני עומדים לנגד עיניי שני יעדים מרכזיים: מניעת היווצרותה של מדינה דו-לאומית בין הים לירדן, המסכנת את עתיד המדינה היהודית, ומניעת הקמתה של מדינת טרור נוספת בחסות איראן בגבולותיה של ישראל, שעלולה לסכן אותנו לא פחות". נתניהו אמר כי בכוונתו לעמוד על דרישות הביטחון של ישראל במהלך המשא ומתן, וביקש להודות לשר החוץ האמריקני קרי על המאמצים שהשקיע בחידוש התהליך. "אני מצפה שהשיחות יתנהלו בצורה רצינית ואחראית", אמר נתניהו.

בשלב הראשון של השיחות, שיחודשו כבר בימים הקרובים, תיערך פגישת עבודה של דרגים מקצועיים בכירים. מן הצד הישראלי ישתתפו שרת המשפטים, ציפי לבני, ושליחו המדיני של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו. מן הצד הפלסטיני ישתתף הממונה על המשא ומתן סאיב עריקאת. לא ברור אילו גורמים מקצועיים-אמריקנים ישתתפו בפגישה, שככל הנראה תיערך בוושינגטון.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
אבו מאזן בפגישתו עם קרי/רויטרס

לפי שעה שני הצדדים מציגים גרסאות סותרות לתנאים שבהם יתקיים המשא ומתן, כאשר כל צד מתגאה בהישגיו המדיניים. הבוקר אמר יובל שטייניץ, השר לאיומים אסטרטגיים ולמודיעין, כי המשא ומתן יחל ללא תנאים מוקדמים, וכי ישראל לא תקפיא את הבנייה בהתנחלויות, לא תתחייב בנושא הגבולות ולא תשחרר אסירים לפני תחילת השיחות בין הצדדים. בחלוף כמה שעות אמר גורם בכיר ברשות הפלסטינית לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דברים הסותרים את דברי שטייניץ. לטענת הגורם הפלסטיני, ישראל התחייבה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות מבלי להכריז על כך באופן רשמי, ולשחרר קבוצה ראשונה של אסירים פלסטינים ותיקים עוד לפני תחילת המשא ומתן הישיר בין הצדדים. הגורם הוסיף כי קרי אמנם לא הצהיר באופן פומבי על מחויבות אמריקנית לקווי 1967, אך נתן לאבו מאזן התחייבות שקטה בנושא. הגורם הוסיף כי קרי סיכם עם נתניהו על כל הפרטים הללו בשיחת טלפון ארוכה שערכו השניים אמש, לפני הגעתו של קרי לרמאללה.

"לא נסכים שהאירופאים יהיו חלק מהמשא ומתן"

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, התייחס גם הוא להתפתחויות המדיניות ואמר כי העמידה על העקרונות השתלמה. "הוכח שכשאנו מתעקשים על עמדתנו, אפשר לנהל משא ומתן בלי תנאים מוקדמים, בלי הקפאה, ובוודאי בלי הדרישה ההזויה לנהל אותו על בסיס קווי 67'. יתרה מכך - על רקע אירועי הימים האחרונים לא נסכים שהאירופאים יהיו חלק מהמשא ומתן - הם הוציאו את עצמם מכל עמדה של מתווך הוגן.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אביגדור ליברמן אמר כי "אסור להסכים שהמו"מ יתנהל על בסיס הכרה בקווי 1967 וחשוב להבהיר מראש, כבר בתחילת המשא ומתן, שלא תהיה שום הקפאה. לא בירושלים ולא ביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. מעבר לכך, "ישראל ביתנו" תעקוב אחר המו"מ ותקבע את עמדתה בהתאם להתפתחויות". בעמוד הפייסבוק שלו כתב ליברמן: "בכדי למנוע הפתעות והתרעמויות בשלבים מאוחרים יותר, כדאי ליידע מראש, גם את המתווך האמריקאי וגם את הצד הפלסטיני, מה המצב בשטח וכמה יחידות דיור לבנייה כבר ישנן בצנרת. ברור גם לכל שאבו מאזן אינו מסוגל לחתום על סופיות הסכסוך ולוותר על זכות השיבה. על כן, יש ללכת אל המו"מ בעיניים פקוחות וללא אשליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully