וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האלוף המצטיין טל רוסו בדרך למוסד?

22.7.2013 / 16:28

שמו של אלוף פיקוד הדרום לשעבר עלה כמועמד להתמנות למשנה לראש המוסד, במקום י', שצפוי להתמנות לתפקיד באחד ממשרדי הממשלה. נ' היה המועמד הטבעי, אך האם צפויה הפתעה?

ראש המוסד, תמיר פרדו, צפוי לבשר בקרוב לבכירי הארגון החשאי על מינויים בכירים בו, ביניהם על מינוי המשנה לראש המוסד. י', שבעברו היה מגייס ומפעיל סוכנים, מונה לתפקיד המשנה לראש המוסד עם כניסתו של פרדו לראשות המוסד, אולם בקרוב הוא צפוי לעזוב את התפקיד לטובת תפקיד בכיר המיועד לו באחד ממשרדי הממשלה. המועמד הטבעי להחליף אותו הוא נ', שגדל באגף "קשת" ובין היתר היה אחראי על איסוף מודיעין ממדינות לא-עוינות לישראל. אלא שבאחרונה עלה שמו של אלוף פיקוד הדרום לשעבר, טל רוסו, כמי שעשוי להיכנס לתפקיד היוקרתי, למרות שלא גדל בשורות הארגון. "הנחתתו" של גורם כזה לתפקיד בכיר עשוי להביא לסערה בארגון.

תמונות של שר הביטחון ואלוף פיקוד דרום באוגדת עזה מרץ 2012. דרור עינב
ימונה למשנה לראש המוסד? טל רוסו/דרור עינב

בכירי הארגון אף טוענים כי הצנחות מבחוץ נועדו לכישלון, ובהקשר הזה הזכירו את מינויו השנוי במחלוקת של אלוף עמירם לוין, שכיהן כאלוף פיקוד הצפון בצה"ל, לתפקיד המשנה לראש המוסד. אלא שלמינוי שכזה גם יתרונות: מינוי אלוף בצה"ל לתפקיד מטה יהדק את היחסים בין צה"ל לארגון, יחסים שבשנים האחרונות הבשילו, לפי פרסומים זרים, לשורת מבצעים ביטחונים מוצלחים, הבולט שבהם בתקיפת הכור הגרעיני בדיר א-זור שבסוריה. אם החלטה כזו אכן תתקבל, פרדו יכין שלושה מועמדים טבעיים להחליפו – י', נ', ורוסו.

רוסו, הנמצא כעת בחופשת פרישה מצה"ל, התגייס לפני 34 שנים לשורות הצבא והחל את שירותו ביחידת העילית של חיל האוויר, שלדג. בתחילת מלחמת שלום הגליל קיבל דרגות קצונה, למרות שמעולם לא היה חניך בבית הספר לקצינים בבה"ד 1. הוא מילא שורה של תפקידי שדה, בהם סגן מפקד סיירת מטכ"ל, מפקד יחידת מגלן ומפקד חטיבת הנח"ל. ככל שהתקדם במעלה הדרגות, הוגדר רוסו כאיש היחידות המיוחדות בצמרת צה"ל ומאוחר יותר התמנה למפקד עוצבת האש, ולמפקד עוצבת הפלדה.

במלחמת לבנון השנייה ריכז רוסו את פעילות היחידות המיוחדות בלבנון, שעסקו בין היתר במבצעים בלב השטח הלבנוני. באותם ימים נחשף אליו ראש המוסד הנוכחי, תמיר פרדו, שהיה אז מושאל מהמוסד לצה"ל, כדי לשתף פעולה בין הארגונים. באותם ימים, טוענים גורמים באגף המבצעים בצה"ל, נרקמה בין השניים ידיעות והערכה שהתבססה על ידע מקצועי ויכולת לקבל החלטות קריטיות בזמן מלחמה. השניים גם נפגשים במסגרת "חג היחידה" המצוין מדי שנה בסיירת מטכ"ל. בהמשך, מונה רוסו לראש אגף המבצעים במטה הכללי, ובהמשך גם לתפקידו האחרון – אלוף פיקוד דרום.

רוסו נחשב לאחד האלופים הנערצים על היישובים בגזרת עוטף עזה בשל התכיפות שבה ביקר את התושבים, שימש להם אוזן קשבת ולעתים כשופר בפני הדרג הצבאי הבכיר ובעיקר בפני הדרג המדיני. לאחר החלטת הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ לבחור באלוף גדי אייזנקוט לתפקיד סגן הרמטכ"ל, החליט האלוף רוסו על פרישה מצה"ל. מקורבים אליו טוענים כי לבו התכווץ בכל פעם שדיברו אתו על שירותו בצה"ל שעומד להסתיים. "חייו הם צה"ל וצה"ל הוא חייו", נוהגים חבריו לומר תמיד, "הוא הרגיש שהוא תורם ומשפיע ולכן הוא העלה רעיון ללכת ולתרום בפן החברתי. לסייע לבני העדה האתיופית להשתלב בחברה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עמירם לוין  במסיבת עיתונאים  של מפלגת העבודה בנושא התפישה מדינית-בטחונית, דצמבר 2012. נמרוד סונדרס
בכירי הארגון מזכירים לרעה את מינויו. עמירם לוין/נמרוד סונדרס

כושר החשיבה של רוסו לתכנון מבצעים מורכבים תוך כדי הפגנת יכולת ניתוח ועמידה בתנאי לחץ יוצאי דופן, הפכו אותו לאחד האלופים המשפיעים במטה הכללי. לכן, לא ברור האם מתכוונים ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרדו לקדם את רוסו לתפקיד מטה או שמא יש כאן מהלך אסטרטגי שמטרתו היא להושיב את רוסו בתפקיד ראש המוסד הבא וכניסתו לארגון, אם תתרחש, בתקופה הנוכחית היא בסך הכול תקופת הכשרה למועמדתו לתפקיד ראש המוסד.

בתום 34 שנים: אלוף פיקוד הדרום טל רוסו פורש מצה”ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully