וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידוש מהפכני: "סכין חכמה" תזהה סרטן ב-3 שניות

18.7.2013 / 5:30

חוקר בריטי הציג סכין מנתחים חשמלית שמסוגלת לאבחן רקמה סרטנית באופן מיידי, באמצעות ניתוח ההרכב הכימי שלה. הדיוק של האמצעי פורץ הדרך עומד על 100%. "פיתוח מרגש מאוד"

פריצת דרך רפואית: מדענים הצליחו ליצור "סכין מנתחים חכמה" שביכולתה לזהות בשניות במהלך ניתוח אם רקמה מסוימת היא סרטנית – דבר שיבטיח מהלך רפואי אפקטיבי ומדויק יותר. הודות לסכין, שנבנתה על ידי חוקרים באימפריאל קולג' שבלונדון, יוכלו הרופאים להימנע מסדרת פעולות שהיו נחוצות עד כה במהלך ניתוחים להסרת גידולים. בסכין האלקטרונית, שמפלחת רקמות באמצעות חום, מצוי גם ספקטרומטר מסה – המאפשר לנתח באופן מיידי דגימת חומר ולקבוע מה החומרים שבו.

רופא בבית חולים בלונדון מדגים את השימוש בסכין החכמה נגד הסרטן. רויטרס
רופא מדגים את השימוש בסכין החכמה/רויטרס

מנתחים נתקלים פעמים רבות במצב שבו אינם יכולים לקבוע על בסיס מראה בלבד אם הגידול שלפניהם הוא ממאיר או שפיר. כך קורה לא פעם שתאים סרטניים לא מזוהים כראוי או לא מוסרים במלואם. לדוגמה, חמישית מהחולות בסרטן השד שעוברות ניתוח להסרת גוש, נדרשות לשוב ולעבור ניתוח נוסף.

הטכנולוגיה החדישה בסכין, שכבר זכתה לשם "iKnife", נועדה "לעקוף" את בעיות הזיהוי על ידי בחינה של דגימת העשן העולה מהרקמה הנחתכת באמצעות הזרם החשמלי. הסכין מעבירה חיווי בזמן אמת אם אכן מדובר ברקמה סרטנית ומתריעה על כך בפני הרופא. בבדיקה הראשונה של הסכין על חולים, הצליחה ה- iKnife לאבחן 91 דגימות בדיוק של 100% - כך אמרו חוקרים בבית החולים בלונדון למגזין המדעי Science Translational Medicine.

עלות סכין בודדת: מיליון שקלים

נכון להיום, בדיקת מעבדה של רקמה חשודה אשר מוסרת בניתוח לוקחת בממוצע חצי שעה, בעוד שהסכין החדשה עושה את אותה עבודה "על המקום", בשלוש שניות בלבד. היא עושה זאת על ידי אנליזה ביולוגית של המידע הניתן מהעשן, והשוואתו למאגר מידע לגבי רקמות בריאות וחולות. "זה פיתוח מרגש במיוחד, ושיטה מבטיחה מאוד לכל סוגי הניתוחים", אמרה אמה קינג, מנתחת בבית החולים בסאות'המפטון שבבריטניה.

ממציא הסכין, זולטן טאקאס, אמר כי היעד הקרוב הוא בחינת הסכין ויכולותיה על 1,500-1,000 חולי סרטן מסוגים שונים. ההליך הזה של "הכשרת" ה- iKnife באופן סופי צפוי לארוך שנתיים עד שלוש, ורק אז תוכל לזכות באישור הממסדי, דבר שיסלול את הדרך לשימוש מסחרי. עד כה הושקעו בהרכבת סכין בודדת כ-200 אלף לירות שטרלינג (מעט יותר ממיליון שקלים), אולם לדברי טאקאס, המחיר לסכין יירד באופן דרמטי כשיחלו לשווק אותה לבתי החולים באופן רשמי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully