וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב מאוד: ישראלים ייכנסו לארה"ב בלי ויזה?

בקונגרס האמריקני יובא לאישור חוק שיגדיר את ישראל כ”שותפתה האסטרטגית הגדולה” של ארה”ב - קטגוריה ייחודית רק לישראל, כנראה כבר באוגוסט. בסנאט מתחיל להסתמן לו רוב

חקיקה שתאפשר לישראלים לבקר בארצות הברית ללא ויזה, אך לא דורשת חוק ישראלי דומה לכל האמריקנים המבקשים לנסוע למדינה היהודית, יכולה להציב בשבועות הקרובים את הקונגרס ואת ממשל אובמה על מסלול התנגשות - כך דיווחה אתמול (שני) לסוכנות הידיעות AP. הכנסתה של ישראל ל"תוכנית 37 – האומה האמריקנית לוויתור על ויזה" היא האלמנט השנוי ביותר במחלקות בשתי הצעות חוק רחבות יותר הקשורות ליחסי ישראל-ארה"ב וחולשות על נושאים החל מאבטחת סייבר עד לשיפור שיתוף הפעולה הכלכלי.

חברת הקונגרס הרפובליקנית אילאנה רוס לטינן אמרה כי היא מקווה להשיג את אישורה של ועדת החוץ עד כינוס הפגרה של הקונגרס, בו רוב רפובליקני, בחודש אוגוסט. הסנטורית הדמוקרטית היהודייה ברברה בוקסר מנסה אף היא להשיג תמיכה בסנאט. שני החוקים ייצרו קטגוריה חדשה לבת בריתה של ארה"ב – "שותפתה האסטרטגית הגדולה" – ויהפכו את ישראל למדינה היחידה בעלת הסיווג הזה. באותה המסגרת מתוכנן להכליל את ישראל ברשימת המדינות שאזרחיה יכולים לבקר בארה"ב לתקופה של עד 90 יום ללא ויזה, אותה תחליף הרשמה אלקטרונית לפני העלייה למטוס.

הממשל וכמה מחוקקים המתנגדים לתכנית טוענים כי הם חוששים שהחקיקה לא מתייחסת באופן ראוי לאפליה הישראלית נגד הפלסטינים והערבים-אמריקאים המבקשים להיכנס לגבולותיה. לדבריהם, ישראל איננה עומדת בדרישות נוספות של התכנית. הצעת החוק בסנאט, לדוגמא, תדרוש רק שממשלת ישראל תעשה "כל מאמץ סביר, מבלי לסכן את ביטחונה של מדינת ישראל, על מנת להבטיח כי היתרי נסיעה הדדיים יורחבו לכל אזרחי ארצות הברית". דבר זה יעניק לישראל פטור מאשרות.

ירי לעבר שגרירות ארה"ב, נובמבר 2012. דרור עינב
הקץ לתורים? שגרירות ארה"ב/דרור עינב

להצעת החוק בקונגרס גיבוי ברור, עם תמיכה של כ-300 חברים. המאמצים בסנאט הגדילו את התמיכה בהצעה ל-45, דבר המקרב אותה לרוב. על פי ההערכות, ההצעה תובא לוועדת החוץ של הסנאט בחודש ספטמבר. הסנאטורית בוקסר סיפרה לסוכנות הידיעות AP כי החוק יטיב עם אזרחי ארה"ב בכך שהוא מפרט את הדרישות הביטחוניות שיבטיחו כי ישראל עושה כל שביכולתה להקל על ביקורי אמריקנים.

מבקרי התכנית חוששים מפרצה בעייתית שהחוק ייצור. בחודש שעבר, 15 חברי קונגרס דמוקרטים וחבר רפובליקני אחד כתבו מכתב לשגריר ישראל בוושינגטון מייקל אורן והביעו את דאגתם שאנשי בקרת הגבולות הישראלים "מבודדים באופן לא פרופורציונלי ומונעים כניסתם של אמריקנים-ערבים ומוסלמים" ודרשו יחס שווה.

"יש לנו חששות מאוד חזקים מפני הצעת החוק הזו. היא מאפשרת אפליה של אזרחי ארה"ב על ידי מדינה אחרת", אמר עבד איוב, המנהל המשפטי של הוועד הערבי נגד אפליה אמריקנית. "זה ראוי לגינוי שחברי הקונגרס בארה"ב יאפשרו לדבר כזה להתרחש". מחלקת המדינה והמחלקה לביטחון המולדת הביעו טיעונים דומים בפגישות סגורות עם מחוקקים, כך על פי גורמים רשמיים בארה"ב. לדבריהם, הממשל עובד עם ישראל כדי לשפר את השיטות שלה בביקורת הגבולות ועם הקונגרס על נוסח חוק כלשהו בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully