וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות בבירה? ילדים אפריקנים הועברו לכיתה נפרדת

14.7.2013 / 8:36

אמם של הילדים טוענת שמנהלת בית הספר היסודי בירושלים בו הם לומדים הפרידה אותם משאר התלמידים בטענה כי הם חולים במחלת עור מדבקת. המנהלת: "דואגים לרווחת הילדים"

חשד לגזענות בבית ספר יסודי בבירה: א', אם לשלושה אחים שלומדים בבית הספר "רחביה" בירושלים טוענת כי מנהלת המוסד, רונית דגן, הוציאה את ילדיה מכיתותיהם ושמה אותם בכיתה נפרדת למשך ימים שלמים בטענה כי הם חולים בגזזת, זאת, על אף שהם היו בריאים לחלוטין. הילדים, ממוצא אפריקני אך נולדו בישראל, הושמו במשך ארבעה ימים מהשעה 8:00 בבוקר עד השעה 13:30 בצהריים בכיתה נפרדת משאר התלמידים.

בשיחה עם וואלה! חדשות מספרת האם כי הכול התחיל כאשר החליטה לגזור לבתה את השיער. האם הסבירה כי היא עובדת שעות ארוכות ולכן אין לה זמן לסדר את שיערה הסבוך של בתה. אולם הסיבה הזאת לא הייתה מספקת עבור המנהלת, שחשדה כי האם גזזה את שיערה של הילדה כיוון שהיא חולה במחלת העור המדבקת. "המנהלת אמרה לי: 'בואי תיקחי אותה הביתה', אבל הסברתי לה שאני עובדת ואני לא יכולה לבוא. אז היא אמרה לי שהיא תשאיר אותה לבד בחוץ. אחר כך התברר לי שהיא הוציאה את כל הילדים שלי ושמה אותם בכיתה נפרדת. הבת הגדולה שלי חזרה הביתה ושאלה: 'למה המנהלת שמה אותנו בכלא?'". ביום למחרת, כשהגיעו הילדים שוב לבית הספר, הם הושמו שוב בכיתה נפרדת.

לאחר המקרה, ביקשה המנהלת מהאם שתיקח את הילדים לרופא ותביא אישור שהם לא חולים, אחרת לא יוכלו להיכנס לכיתה. "לקחתי אותם לרופא", היא מספרת, "והוא אמר שאין להם שום דבר. הרופא בדק ונתן לי אישור". אולם האישור לא סיפק את המנהלת, שעדיין סירבה להכניס את הילדים לכיתה. בנוסף, מספרת האם כי ספגה אמרות גזעניות מצדה: "יש לי חמישה ילדים ואין לנו אזרחות. אבא שלהם לא רוצה לרשום אותם בתעודת זהות, אבל כולם נולדו בישראל. היא אמרה לי: 'אתם עובדים זרים. מה יש לך לעשות פה? תחזרי לארץ שלך'. הילדים שלי לא עובדים זרים. אמרתי לה שלא תדבר אליי ככה".

לאחר חופשת הפסח, לא חזרו ילדיה של א' לבית הספר. בסך הכל הם נעדרו ממנו כחודשיים שלמים. לפני כחודש היא קיבלה שיחה מדגן. לטענתה, דגן אמרה לה שהיא יכולה לשלוח שוב את הילדים לבית הספר, אולם ביקשה שלא תספר לאיש על המקרה.

אילוסטרציה. ShutterStock
"'אתם עובדים זרים. מה יש לך לעשות פה?"/ShutterStock

הורים נוספים בבית הספר סיפרו לוואלה! חדשות על התנהלות בעייתית של המנהלת, ועל אמירות גזעניות נוספות מצדה. כך למשל, סיפרה אחת האימהות כי כאשר הייתה גננת, ביקשה דגן ש"תדאג לה לילדים לבית הספר, אבל לא ילדים 'בררה'". האם הייתה בהלם, ושאלה אותה מה פירוש המושג ילדים 'בררה'? "היא אמרה לי: 'את יודעת, ילדי פיליפינים ושאר עובדים זרים'. אמרתי שאני לא מכירה ילדים 'בררה' ומבחינתי ילדים הם ילדים". הורים נוספים מספרים אף הם על התנהלות בעייתית מאוד, על השפלות של ילדים ואפילו קללות. בין היתר, סיפרו ההורים, לאחד התלמידים קראה דגן "מטומטם" ולקבוצת תלמידים נוספת "עלובי נפש" לאחר שאלה לא הכינו את שיעורי הבית שלהם.

דגן, מצדה, מכחישה את הטענות, ואומרת כי מדובר במסע הכפשה של קבוצת הורים מצומצמת בבית הספר, שמטרתה להדיחה מתפקידה. במכתב ששלחה לכלל ההורים בבית הספר לפני כשבוע, כתבה: "בשבועות האחרונים מתנהל נגדי מסע השמצות חסר תקדים על ידי קבוצת הורים מצומצמת. שיאם של הדברים בגילוי הדעת שפורסם אתמול לתפוצת הורי בית הספר. גילוי הדעת שנשלח כולל האשמות נטולות בסיס ואי-דיוקים רבים אודות התנהלותי בבית הספר, תוך הוצאת דברים מהקשרם, הגם שהעובדות לאשורן ידועות להם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משרד החינוך: "הנושא נבדק ביסודיות"

דגן התייחסה למקרה עם ילדיה של א' שפירסמו הורים בבית הספר בגילוי דעת שפירסמו וכתבה: "אשר ל'ילדים העולים',יש לדייק כי אין מדובר במשפחת עולים. המשפחה אשר צוינה בגילוי הדעת הינה משפחה אשר אינה זוכה לשירותי רווחה חרף הצורך הברור בכך, ואני מניחה שרובכם ערים לכך שצוות בית הספר כולו נרתם לסייע למשפחה זו, כמו גם למשפחות נוספות במצב דומה. המשפחה הנזכרת בגילוי הדעת שנשלח מטופלת באופן קבוע על ידי ועל ידי הצוות. כולנו דואגים אישית לרווחתם ולצרכיהם הקיומיים של הילדים, בהיעדר כל גורם אחר, וזאת בהתאמה לערכי בית הספר ולערכי רבים מהורי תלמידי בית הספר. באותו מקרה המצוין בגילוי הדעת, משרד הבריאות הנחה את צוות בית הספר שלא להכניס את התלמידים לשטח בית הספר, אלא לבקש שייוותרו בחזקת הוריהם. מנסיבות שאמנע מלפרט, הדבר לא התאפשר, וצוות בית הספר דאג לאותם תלמידים בתוך שטח בית הספר. הטיפול באירוע הספציפי היה על דעת הפיקוח במשרד החינוך ומנח"י, אשר אופן הטיפול בעניין דווח להם בזמן אמת".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הגיעו תלונות למחוז ירושלים. הנושא נבדק ביסודיות על ידי הנהלת המחוז".

ממנהל החינוך בירושלים (מנח"י) נמסר כי תלונות ההורים מוכרות למנהל החינוך ומטופלות. "הנהלת מנהל חינוך נפגשה עם ההורים. במהלך הפגישה הוצע להורים לבצע הליך של גישור בהובלת העירייה ובית הספר, אך ההורים סירבו להצעה. בשל כך, הועברה התלונה למנהל מחוז ירושלים במשרד החינוך להמשך טיפול", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully