וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק רצו לבלות בסופרלנד: "גם אנחנו בני אדם"

30.5.2013 / 15:33

יממה לאחר גילוי הגזענות בפארק השעשועים, בבית הספר ביפו סיפרו על העלבון וההשפלה. "מחנכים לערכים, אבל המציאות מוכיחה שהמצב לא טוב". הסופרלנד: "ביקשו מאיתנו להפריד"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

בבית הספר ל"ב אג'איל ביפו לא הופתעו מהיחס שקיבלו בפארק השעשועים הסופרלנד בראשון לציון, שלא קיבל תלמידים ערבים בימים "ליהודים בלבד". את תחושת ההשפלה קשה היה למחוק, על אף שהפארק הודיע כבר שיבחן מחדש את מדיניות ההפרדה שלו וששרת המשפטים, ציפי לבני, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירת המקרה. "הם מכבדים רק יהודים ואת הערבים לא?", תמה אמיר סוויטו, תלמיד כיתה ז' בבית הספר, והוסיף "גם אנחנו בני אדם".

אמש פורסם בוואלה! חדשות שחאלד שקרה, מחנך כיתה ז' בבית הספר, סיפר כי הופלה לרעה במהלך ניסיון להזמין כרטיסים לפארק השעשועים לו ולתלמידיו. לדבריו, לאחר שביקש להזמין 25 כרטיסים, נענה כי הסופרלנד "פתוח במיוחד לבתי ספר בתאריכים 19-17 ביוני". אולם, מרגע שהבינה הטלפנית שמדובר בבית ספר ערבי, העבירה את השיחה לטלפנית אחרת, אשר עדכנה אותו שאין מקומות פנויים בתאריכים האמורים. לעומת זאת, כאשר התקשר שנית והזדהה כאדם בשם אייל המייצג עמותה יהודית, אותם התאריכים הוצעו לו.

אמיר סוויטו בן 13, תלמיד בתיכון ל"ב אג'יאל ביפו שתלמידיו הופלו על ידי הסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
"הם מכבדים רק יהודים?". אמיר סוויטו/דרור עינב

מנהל בית הספר, ג'לאל טוחי, סיפר שהתלמידים חשים "בעיקר בושה". על אף שלדבריו הם מודעים לכך שבמקומות מסוימים לא יקבלו אותם בעתיד לעבודה, "הם לא תיארו לעצמם שזה יכול להיות עד כדי כך נבזי", במיוחד, מציין המנהל, לנוכח העובדה שהתלמידים מרגישים חלק מההווי התל אביבי, "והם נמצאים בכל המערכות התל אביביות כחלק מהיום יום שלהם".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

התלמידים בבית הספר סיפרו שחשו אכזבה קשה מהתנהלות הסופרלנד. התלמיד אמיר סיפר שהמחנך חאלד מחנך לדו-קיום ולשיתוף פעולה בין יהודים לערבים. "אני זוכר משפט שהמחנך שלנו תמיד אומר לנו: שאנחנו הערבים והיהודים כולם בני האדם, חייבים להיות יד אחת, קבוצה אחת, ואנחנו חייבים לעזור עם יד אחת ליד האחרת".

יאפא אבו-שמיס, שלומדת גם היא בבית הספר, סיפרה שנתקלה במקרי גזענות בעבר, ושהיא "כבר רגילה לזה". עם זאת, נראה שהפגיעה נותרה בעינה. "זה פגע כי למרות שאנחנו רגילים זה עדיין מפריע ופוגע", סיפרה הבוקר בבית הספר לוואלה! חדשות, "זה ממש גזעני והם לא היו אמורים לעשות את זה ככה", אמרה. גם אלהם בארי, חברתה לכיתה סיפרה שנעלבה מהתקרית. "הם אמרו שהם רוצים יום אחד לערבים ויום אחר ליהודים", ציינה, "הם אומרים שהם רוצים שלום בין ערבים ויהודים, ואז מפרידים ביניהם".

יאפא אבו שמיס בת 13, תלמידה בתיכון ל"ב אג'יאל ביפו שתלמידיו הופלו על ידי הסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
"הם לא אמורים לעשות ככה". אבו-שמיס/דרור עינב

טוחי, מנהל בית הספר סיפר שהמורה שפנה לסופרלנד עבד בעבר בחולון והוא מורגל בעבודה עם יהודים וערבים יחד. "הוא מגיע עם ערכים של שפיות, של לעשות את העבודה כמו שצריך ולהנחיל ערכים של אנושיות". טוחי התייחס לסוגיית היחסים בין ערבים ליהודים במדינה וסיפר שתחושות הקיפוח נוגעות בכל שכבות האוכלוסייה, בהם ילדי בית הספר. "ההתקלות עם נושאים כאלו יכולה להיות בהמון מישורים, לדוגמא בבדיקות ביטחוניות בכניסה לקניונים".

עם זאת, לדברי המנהל, נדיר שבית ספר כמוסד נתקל באפליה כל כך "מביכה". "אנחנו לא חיים באפרטהייד", הוא אומר, "אנחנו חיים במדינה שאמורה לתת מענה לכל התושבים, לכל אזרחיה, והטיעון הזה הוא טיעון שבנוי על תשתית גזענית, הפרדה לא אמורה להתקיים במדינה כזאת, בנושאים ובמקומות כאלה".

"הסופרלנד הוא סימבולי"

המורה שקרה שיחזר היום את מה שקרה בהתנהלות מול הסופרלנד והבטיח לא לפנות אליהם שוב. "אני חושב שהסופרלנד הוא סימבולי", אמר, "אנחנו מלמדים את התלמידים שיש מפגשים ויש אנשים שיתנהגו בצורה כזאת במקומות מסוימים, ואסור לנו לשתוק על זה יותר". הוא סיפר שהחליט לפרסם את המקרה רק כפוף לאישור משרד החינוך והביע תקווה שמוסר ההשכל מהמקרה יילמד.

הכניסה לסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
הסופרלנד/דרור עינב

"נתקלתי בזה בעבר הרבה, לא חייב להיות במסגרת העבודה ובית הספר, אלא גם במקומות אחרים, ואני מאמין שכל ערבי שחי במדינה עובר אפליה כלשהי בדרך זו או אחרת", אמר, "ברגע שאתה מלמד תלמידים ומנחיל להם ערכים, ובסופו של דבר זה מתנגש עם המציאות בחוץ, אתה מבין עד כמה אנחנו נמצאים במצב לא טוב, לצערי הרב".

חאלד שקרה, מחנך הכיתה בתיכון ל"ב אג'יאל ביפו, תלמידיו הופלו על ידי הסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
"המציאות מתנגשת עם הערכים". המורה שקרה/דרור עינב

מהסופרלנד נמסר בתגובה: "ברובם המכריע של ימות השנה, הסופרלנד פתוח לקהל הרחב, כמובן ללא כל הבדל בין מגזרים שונים באוכלוסיה. בחודש יוני, בתי ספר שונים מבקשים לערוך בסופרלנד אירועים לרגל סיום שנת הלימודים. הנהלת הסופרלנד קיבלה בקשות של בתי ספר יהודים וערביים כאחד, לקיים את האירועים בימים נפרדים. רק אתמול, למשל, התקבלו שתי הזמנות מבתי ספר ערביים, בהן התבקשנו באופן מיוחד כי האירוע יהיה סגור לבתי ספר ערביים בלבד, ללא בתי ספר מהמגזר היהודי. בקשות דומות הגיעו גם מהמגזר היהודי".

"בקשות אלה הגיעו נוכח העובדה שמדובר בקהל של תלמידי תיכון וחטיבות ביניים, באירועי 'סוף שנה' קבוצתיים, דבר שהוביל למתח ואלימות בין קבוצות תלמידים שונות ממגזרים שונים. מדובר בפארק שעשועים ויש חשיבות מיוחדת לשמירה על הסדר ולמניעת אירועי אלימות בפארק. לכן, הנהלת הסופרלנד התחשבה בבקשות שקיבלה, ובחודש יוני 2013 נקבעו כמה ימים בודדים נפרדים לבתי ספר ממגזרים שונים. יחד עם זאת, הנהלת הסופרלנד רגישה מאוד לרצונם ולתחושותיהם של כל המבקרים. לכן, תיערך בימים הקרובים בדיקה מחודשת של ההחלטה להיענות לבקשות בתי הספר לקיים ימים נפרדים".

עוד נמסר: "אנו מצרים על הניסיון להציג אותנו כגזענים, איננו כאלה. כבר בימים הקרובים נפנה למשרד החינוך לקיום פגישה מנחה עם מנכ"ל המשרד ועם אגף חברה ונוער וזאת על מנת שיקבעו מדיניות אחידה למקרים כגון אלה, ואשר תועבר כהנחיית מנכ"ל לבתי הספר. עוד נבקש מהמשרד כי ההנחיות יופצו לכלל המוסדות, הארגונים והאתרים המארחים ילדים ובני נוער (מוזיאונים, פארקים, אתרי מתקני מים וכדומה), וזאת על מנת להימנע בעתיד מאירועים מביכים מסוג זה, אשר מתפרשים באופן לא נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully