וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם על הסופרלנד: "לא נשתמש בשירותיו של עסק פוגעני"

כתבי וואלה!

30.5.2013 / 12:13

אחרי הפרסומים על גילויי גזענות בפארק השעשועים, בקיטנות החליטו לבטל ביקור של אלפי חניכים. הכנסת תכנס דיון דחוף: "סטירת לחי מצלצלת למאמצים להתמודד עם הגזענות"

בעקבות הפרסומים בימים האחרונים אודות האפליה בפארק השעשועים "סופרלנד" שבראשון לציון נגד תלמידי בתי ספר ערביים, אלפי חניכי קיטנות לא יגיעו לאתר בקיץ הקרוב. תנועת השומר הצעיר הודיעה על ההחלטה שכ-6,000 חניכי התנועה שהיו צפויים להגיע לפארק השעשועים במהלך חודשים הקיץ, לא יגיעו.

הכניסה לסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
יו"ר ועדת החינוך קורא לבתי הספר לא להגיע לסופרלנד/דרור עינב

במכתב ששלח הבוקר למנכ"ל סופרלנד, כתב מזכ"ל התנועה, איתי זיידנברג: "לא ייתכן שאנחנו, תנועה חינוכית שדוגלת בשוויון וחתירה לשלום וחיים משותפים נשתמש בשירותיו של עסק פוגעני אשר מקיים התנהלות גזענית. הסופרלנד הוא אמנם רק מקום בילוי אך גם לו יש תפקיד בחייהם של הילדים המגיעים אליו". דובר התנועה, עופר נוימן, מסר: "גזענות היא דבר נפשע וחולה שחייב להפסיק להוביל את השיח הציבורי בישראל. אם הנהלת הסופרלנד תבצע תחקיר ראוי ותטפל באחראים להתנהגות המביכה, נשקול את חזרתנו לשיתוף פעולה עמה".

גם במועצה האזורית אשכול התרעמו מגילויי האפליה בפארק, ובמחלקת הנוער של המועצה הוחלט לבטל את הביקור של כ-500 ילדים ונוער בגילאי א' עד י"ב שתוכנן לסופרלנד. החלטה התקבלה על סמך התפיסה שהאמירה הגזענית של הסופרלנד לא מקובלת מבחינה חינוכית וערכית על מחלקת הנוער.

גם בתנועת הנוער העובד והלומד מתחו ביקורת על האפליה, לאחר שהורים לחניכים בתנועה התקשרו להנהגתה וביקשו לשקול מחדש את הגעת הילדים לפארק. "אנחנו נדהמים ומאוכזבים מהתנהלות הסופרלנד", נמסר מהתנועה, "התנהלות זו נותנת גב למגמות של גזענות והפרדה. סופרלנד צריכה להעמיד את המשאבים על מנת לשמור על הסדר וליצור מפגש חיובי במקום ולא ליצור חומות נוספות. תנועת הנוער העובד והלומד קוראת לסופרלנד לבטל כל הפרדה החותרת לגזענות, לקבל הבהרות כלפי המקרה ולשנות בהקדם עמדה זו".

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום גם היא למנכ"ל חברת "פארק השעשועים", המפעילה את הסופרלנד, בדרישה לבטל את ההפרדה הגזענית. במכתב ששלח היום עו"ד עאוני בנא, ראש מחלקת זכויות המיעוט הערבי באגודה לזכויות האזרח, נכתב: "ההנחיה לגבי ימים נפרדים לקבוצות תלמידים מלאומים שונים מהווה, כשלעצמה, אפליה אסורה". עוד נכתב: "ההפרדה מנוגדת לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000, האוסר מפורשות על הפלייה, בין היתר מחמת השתייכות לאומית, בקבלת שירותים ציבוריים, כולל שירותי בידור דוגמת השירותים הניתנים בסופרלנד. לפי החוק, אפליה כזו מהווה עילה לתביעה אזרחית והיא אף מהווה עבירה פלילית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

ח"כ טיבי למשטרה - לסגור את סופרלנד

שר החינוך, שי פירון, התקשר הבוקר למורה שהופלה על מנת להביע תמיכה בו. "אני מזועזע נוכח תופעות מעין אלה אשר אין להם מקום בחברה הישראלית. אני רואה בחיים משותפים בין יהודים וערבים את אחד הערכים הבסיסיים עליהם מושתתת מגילת העצמאות. ערכים של שוויון, שותפות וסובלנות – הם בלב מדיניות משרד החינוך", אמר השר למורה.

במקביל, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע (התנועה), הודיע היום כי יכנס ביום שני הקרוב דיון דחוף בנושא. "התנהגות בעלי המקום היא סטירת לחי מצלצלת למאמצים להתמודד עם תופעת הגזענות בקרב החברה הישראלית. לא נעבור על כך לסדר היום", אמר ח"כ מצנע.

בין המוזמנים לדיון, מנהל בית הספר שהתלונן על האפליה, נציגים ממשרד המשפטים ובעלי האתר. עד אז, קרא יו"ר ועדת החינוך לשר החינוך, שי פירון, למנוע מבתי ספר לשלוח תלמידים לסופרלנד, למנהלי בתי ספר שלא לצאת לבילוי במתקן האמור ולראש עיריית ראשון לציון לפעול משפטית כנגד בעלי המתקן.

הכניסה לסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
"בימים הקרובים תיערך בדיקה מחודשת של ההחלטה להיענות לבקשות בתי הספר לקיים ימים נפרדים"/דרור עינב

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) פנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה להעמיד לדין את בעלי סופרלנד, שהודו כי הם מפרידים בין ילדים יהודים וערבים. בפנייתו הוא כתב כי מדובר בהפרה בוטה של החוק, ולמעשה בנקיטת מדיניות של הפרדה גזעית. בנוסף פנה ח"כ טיבי למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בבקשה לסגירה מידית של סופרלנד עד לבירור העניין.

בכך הצטרף לשרת המשפטים, ציפי לבני, אשר פנתה אמש לווינשטיין בבקשה להנחות את גופי התביעה והאכיפה לבדוק את הנושא. "אם העובדות נכונות, זהו סימפטום חמור של דמוקרטיה חולה וצריך לטפל בכל תופעה כזו בחומרה", אמרה השרה. לבני אף מסרה כי בשבועות הקרובים בכוונתה להגיש חוק הקובע שאפליה היא עבירה פלילית ושיאפשר נקיטת צעדים חמורים נגד ביטויי אפליה, גזענות והדרה, בין שמדובר בנשים, ערבים או עולים.

כמו כן, אמש קרא ח"כ ראובן ריבלין לשר החינוך להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את הפרשה. "אם יימצא שהפרסומים נכונים, על שר החינוך להורות לכל מוסדות החינוך להימנע מביקור שם. צריך לעצור את הלאומנות הפושה בנו, שמושפעת גם מהלכי רוח בכנסת. אסור להקל ראש בכך", ציין ריבלין.

סופרלנד: בתי הספר הם שביקשו ימים נפרדים

החשד לגזענות התעורר לאחר שחאלד שקרה, מחנך כיתה ז' בתיכון ל"ב אג'יאל ביפו, סיפר כי הופלה לרעה במהלך ניסיון להזמין כרטיסים לפארק השעשועים לו ולתלמידיו. לדבריו, לאחר שביקש להזמין 25 כרטיסים, נענה כי הסופרלנד "פתוח במיוחד לבתי ספר בתאריכים 19-17 ביוני". אולם, מרגע שהבינה הטלפנית שמדובר בבית ספר ערבי, העבירה את השיחה לטלפנית אחרת, אשר עדכנה אותו שאין מקומות פנויים בתאריכים האמורים. לעומת זאת, כאשר התקשר שנית והזדהה כאדם בשם אייל המייצג עמותה יהודית, אותם התאריכים הוצעו לו.

מהסופרלנד נמסר בתגובה: "ברובם המכריע של ימות השנה, הסופרלנד פתוח לקהל הרחב, כמובן ללא כל הבדל בין מגזרים שונים באוכלוסיה. בחודש יוני, בתי ספר שונים מבקשים לערוך בסופרלנד אירועים לרגל סיום שנת הלימודים. הנהלת הסופרלנד קיבלה בקשות של בתי ספר יהודים וערביים כאחד, לקיים את האירועים בימים נפרדים. רק אתמול, למשל, התקבלו שתי הזמנות מבתי ספר ערביים, בהן התבקשנו באופן מיוחד כי האירוע יהיה סגור לבתי ספר ערביים בלבד, ללא בתי ספר מהמגזר היהודי. בקשות דומות הגיעו גם מהמגזר היהודי".

"בקשות אלה הגיעו נוכח העובדה שמדובר בקהל של תלמידי תיכון וחטיבות ביניים, באירועי 'סוף שנה' קבוצתיים, דבר שהוביל למתח ואלימות בין קבוצות תלמידים שונות ממגזרים שונים. מדובר בפארק שעשועים ויש חשיבות מיוחדת לשמירה על הסדר ולמניעת אירועי אלימות בפארק. לכן, הנהלת הסופרלנד התחשבה בבקשות שקיבלה, ובחודש יוני 2013 נקבעו כמה ימים בודדים נפרדים לבתי ספר ממגזרים שונים. יחד עם זאת, הנהלת הסופרלנד רגישה מאוד לרצונם ולתחושותיהם של כל המבקרים. לכן, תיערך בימים הקרובים בדיקה מחודשת של ההחלטה להיענות לבקשות בתי הספר לקיים ימים נפרדים".

הכניסה לסופרלנד, מאי 2013. דרור עינב
פארק סופרלנד/דרור עינב

עוד נמסר: "אנו מצרים על הניסיון להציג אותנו כגזענים, איננו כאלה. כבר בימים הקרובים נפנה למשרד החינוך לקיום פגישה מנחה עם מנכ"ל המשרד ועם אגף חברה ונוער וזאת על מנת שיקבעו מדיניות אחידה למקרים כגון אלה, ואשר תועבר כהנחיית מנכ"ל לבתי הספר. עוד נבקש מהמשרד כי ההנחיות יופצו לכלל המוסדות, הארגונים והאתרים המארחים ילדים ובני נוער (מוזיאונים, פארקים, אתרי מתקני מים וכדומה), וזאת על מנת להימנע בעתיד מאירועים מביכים מסוג זה, אשר מתפרשים באופן לא נכון".

עמרי נחמיאס, מיכל רשף, גלעד גרוסמן ודניאל רוזנבאום השתתפו בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully