וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי איים על אבו מאזן: "חידוש השיחות - או פגיעה בסיוע"

15.7.2013 / 8:00

פרסום ראשון: גורם מדיני בכיר חשף כי בביקורו האחרון באזור הבהיר שר החוץ האמריקני ליו"ר הרשות שאם לא ייסוג מדרישותיו המוקדמות לחידוש המו"מ, ייפגע הסיוע הכלכלי לרשות

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי איים על יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן וקרא לו להימנע מהצבת תנאים מוקדמים לחידוש המשא ומתן עם ישראל – כך נודע לוואלה! חדשות. גורם מדיני בכיר בירושלים סיפר כי בביקורו האחרון במזרח התיכון הבהיר קרי לאבו מאזן בפגישתם ברמאללה כי אם ימשיך להציב תנאים מוקדמים, בהם שחרור אסירים, הקפאת הבנייה בהתנחלויות וקביעת גבולות 67' כבסיס למשא ומתן, "האשמה על כישלון השיחות תוטל עליו, וארה"ב תפגע בסיוע הכספי לרשות. כעת, אבו מאזן שוקל את צעדיו".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. רמאללה, מאי 2013. AP
שר החוץ האמריקני איים שהאשמה על אי-חידוש השיחות תוטל על יו"ר הרשות. אבו מאזן וקרי ברמאללה/AP

קרי, שביקר באזור מספר פעמים בתקופה האחרונה עזב את ישראל לפני כשבועיים בתום הביקור האחרון ללא הצלחה להביא לחידוש המשא ומתן. עם זאת, שר החוץ האמריקני נשמע אופטימי באשר לסיכויים לחידוש המגעים. "אני שמח להודיע שעשינו התקדמות אמיתית במסע הזה", אמר קרי במסיבת עיתונאים שכינס טרם עזיבתו את האזור. "עם קצת עבודה נוספת, תחילת המשא ומתן בהישג יד". מנגד, הפלסטינים טענו כי לא חלה פריצת דרך במגעים לחידוש המשא ומתן ורק הסכימו להודות כי חלה התקדמות מסוימת.

"ישראל הציעה לפלסטינים משא ומתן תחום בזמן"

"לנו נמאס לשלם מחירים כדי להביא את אבו מאזן לשולחן", אמר הבכיר הישראלי. לדבריו, ישראל הציעה לפלסטינים משא ומתן תחום בזמן, בו יעלה כל צד את כל הסוגיות החשובות לו, מבלי לפסול אף סוגיה - כולל ירושלים, הגבולות, הפליטים, סידורי הביטחון, ההכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי, קץ הסכסוך וקץ התביעות, אולם אבו מאזן סירב. "ההצעה שלנו הייתה שאת כל הוויכוחים ננהל סביב שולחן המשא ומתן, ובמסגרת התקופה שנקבע, אף אחד מהצדדים לא קם מהשולחן", חשף הגורם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי. יוני 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
חזית אחת? נתניהו וקרי בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

הגורם המדיני הבכיר טען כי הצדדים חייבים להתפשר על מנת לחדש את תהליך השלום. "מותר להתווכח, אבל ממשיכים לדבר", אמר. "אולם אבו מאזן לא רוצה משא ומתן. הוא רוצה משחק האשמות. המטרה שלו היא להאשים אותנו. אם הוא היה רוצה משא ומתן, הוא היה מקים צוותים, וכל צד יכול היה להעלות את מה שנראה לו. גם באירופה וגם בארה"ב מתחילים להבין שאבו מאזן הוא בעיה". לדבריו, ההערכה בירושלים היא שאבו מאזן תכנן להגיע לפגישת התנעה של המשא ומתן במהלכה היה מעלה את התנאים המוקדמים מחדש, במה שהיה מביא לפיצוץ השיחות ובניסיון להטיל את האשמה על הצד הישראלי, ולכן עלתה ההצעה לקיים משא ומתן תחום בזמן.

בנימין נתניהו, אבו מאזן וברק אובמה בפסגה בוושינגטון ספטמבר 2010. AP
בנושאי הקפאת הבנייה בהתנחלויות וההכרה בגבולות 67' מסתמנים פתרונות יצירתיים. אבו מאזן, אובמה ונתניהו/AP

המחלוקת העיקרית שמונעת מהצדדים לקיים פסגה מדינית משותפת היא סוגיית האסירים הפלסטינים. כפי שפורסם בוואלה! חדשות, הפלסטינים דורשים מישראל לשחרר את כל האסירים המרצים עונשי מאסר בבתי הכלא בישראל עוד מלפני הסכמי אוסלו, ולעשות זאת עם תחילת המשא ומתן, בבת אחת. מנגד, בישראל מסרבים לשחרר חלק מאותם אסירים ודורשים לשחרר את היתר באופן מדורג, במקביל לתהליך המדיני. בירושלים מתנגדים במיוחד לדרישה הפלסטינית לשחרר אסירים ערבים-ישראלים שהורשעו ברצח, ואילו ברמאללה מדגישים כי אסירים עם פרופיל דומה שוחררו לידי חמאס בעסקת שליט.

בשתי הסוגיות האחרות שהפלסטינים הציבו כתנאי מוקדם לקיום פסגה מדינית - הקפאת הבנייה בהתנחלויות והכרה בגבולות 1967 כבסיס למשא ומתן - מסתמנים פתרונות יצירתיים. בנושא ההקפאה, נידונה האפשרות שישראל לא תצהיר על הקפאת בנייה אך בפועל לא יאושרו התחלות בנייה חדשות. בנושא הגבולות, מסתמן שהצד האמריקני הוא שיכריז על הכרה בגבולות 1967, מבלי שישראל תידרש לעשות זאת באופן מפורש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully