וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פקחים רוסים בגולן תמורת ויתור על משלוח S-300 לאסד"

11.7.2013 / 8:26

על פי העיתון "א-שרק אל-אווסט", ישראל ורוסיה דנו בהצעה זו בעת ביקור השרה לבני במוסקבה, השבוע. בעבר הציע פוטין לשלוח חיילים לכוח האו"ם בגולן הסורי, אך ישראל דחתה זאת

צילום: דניאל בוק, רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

ישראל מנהלת מגעים מול רוסיה, על תוכנית במסגרתה תסכים ירושלים לנוכחות פקחים רוסים בכוח האו"ם אונדו"ף הפועל בסוריה, בתמורה לוויתור של מוסקבה על משלוח מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 לדמשק. כך דיווח אמש (רביעי) העיתון "א-שרק אל-אווסט". על פי הדיווח, שגרירת ישראל במוסקבה, דורית גולנדר, אמרה שתוכנית להצבת החיילים הרוסים נבדקת, שעה שהשרה הממונה על המשא ומתן המדיני, ציפי לבני, נפגשה ברוסיה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

מערכת טילים מסוג S-300. AP
תפגע בחופש הפעולה האווירי של ישראל? מערכת S-300/AP

"נושא כוח הפקחים הוא נקודה מרכזית במגעים, ואם שני הצדדים יגיעו להסכם, אז שליחתם לגולן תהיה אפשרית. זאת בכפוף לאישור של האו"ם, וישראל תמיד פתוחה להחלטות בנושא זה", אמרה גולנדר. ביוני הציע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשלוח 380 פקחים כדי להחליף את הכוח האוסטרי שהסיג את חייליו בשל ההחרפה בלחימה לאורך הגבול עם ישראל. ההצעה נדחתה על ידי האו"ם, שכן ההסכם להפעלת הכוח אוסר על חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון לשלוח פקחים מטעמן לרמה. גם גורמים בישראל הביעו לכך התנגדות, אך מותר להעריך כי אם ישראל תסיר את התנגדותה, האו"ם לא יכשיל את המהלך רק בשל נימוקים טכניים.

העיתון מדווח כי על רקע כוונת רוסיה לשלוח את מערכת S-300, אולי כבר בשבועות הקרובים, נעשו המגעים דחופים יותר. בסביבתה של לבני דיווחו כי הביקור הוקדש לסוגיות ביטחוניות בדגש על מניעת טרור, אך בעיתון דווח כי נראה שהשיחות עסקו כנראה גם בניסיונות למנוע את משלוח הטילים לדמשק.

ה-S-300 היא מערכת שמסוגלת ליירט מטוסים ואף טילים בטווח של 200 קילומטרים, ואם הייתה נמצאת בידי אסד הייתה ודאי משפיעה על השיקולים שבתקיפה נוספת בשטחי ארצו. המערכת נמכרת כמודל של מספר סוללות, שלכל אחת תפקיד משמעותי בהרכבת המענה לאיום אווירי. יחד עם יחידת בקרה אווירית, היא בעלת יכולות פורצות דרך במזרח התיכון, שעשויות לפגוע בעליונות האווירית ובחופש הפעולה האווירי המוחלט כמעט, ממנו נהנית ישראל בזירה הצפונית.

בעקבות הדיווח, שגרירת ישראל ברוסיה, דורית גולנדר, אישרה בשיחה עם וואלה! חדשות כי אכן מתקיימים מגעים בנושא טילי ה-S-300, אך סירבה להתייחס לתוכנם. ביחס לאפשרות להציב פקחים מרוסיה בגולן, אמרה גולנדר כי הרכב כוח הפקחים של האו"ם ברמה כפוף להחלטות מועצת הביטחון ואינו נמצא בסמכותה של ישראל. עם זאת, ציינה כי ישראל מעריכה את הנכונות של רוסיה לסייע בשמירה על היציבות בגבול רמת הגולן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully