וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומט עבר בכיר: מינוי דרמר לשגריר יזיק לישראל

10.7.2013 / 16:42

לדבריו, "מעולם לא היה אדם שהתערב בגסות כזו בפוליטיקה האמריקנית" כמו השגריר המיועד בוושינגטון, ש"מחובר לאגף השמרני של הרפובליקנים - גברים לבנים, עשירים ומנותקים"

ההודעה הרשמית על מינויו של רון דרמר לתפקיד שגריר ישראל בארצות הברית, הפכה לשיחת היום בוושינגטון ובירושלים. דרמר, ששימש עד לאחרונה כיועצו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נחשב למי שתמך במועמדותו של הרפובליקני מיט רומני לנשיאות, על חשבון ברק אובמה, ואף סייע בארגון ביקורו של רומני בישראל בקיץ שעבר.

חרף זאת, נטען הבוקר בעיתון "ניו יורק טיימס" כי תמיכתו של דרמר ברומני, וזיקתו לאגף הרפובליקני בוושינגטון, לא יפגעו בהכרח בקשר בין ישראל לבין ארצות הברית. על פי העיתון, לאחר שהובס רומני בבחירות שהתקיימו בנובמבר 2012, השקיע דרמר מאמצים ביישור ההדורים עם בכירי ממשל אובמה. עוד נטען כי המאמצים הללו השתלמו, ולכן צפוי הממשל לקיים יחסי עבודה טובים עם דרמר.

דניס רוס, שהיה יועצו הבכיר של אובמה לענייני המזרח התיכון, אמר לעיתון כי ישנה חשיבות גדולה לכך שהשגריר בוושינגטון נהנה ממערכת יחסים קרובה במיוחד עם ראש הממשלה, וכי מערכת היחסים בין השניים תסייע לבית הלבן להעביר מסרים ישירות לנתניהו.

רגעים אחרונים בקמפיין הנשיאותי של מיט רומני. 6-5 בנובמבר, 2012. Justin Sullivan, GettyImages
מיט רומני ביום הבחירות בארה"ב, בחודש נובמבר 2012/GettyImages, Justin Sullivan

"מעמיק את הזיהוי עם המיעוט השמרני"

אולם, בניגוד לדיווח בטיימס, אמר היום לוואלה! חדשות דיפלומט בכיר לשעבר, שמכיר היטב את הפוליטיקה האמריקנית, כי הוא חושש שמינויו של דרמר "יפגע בתדמיתה של ישראל בעיני הציבור האמריקני". לדבריו, "דרמר מחובר לאגף השמרני של המפלגה הרפובליקנית – גברים לבנים, עשירים ומנותקים, שחיים, מבחינה מנטלית, באמריקה של שנות השבעים. האנשים האלה בכל מקרה תומכים בישראל, והקושי של ישראל הוא בבניית גשרים לציבורים אחרים בארצות הברית, שמבחינה דמוגרפית הולכים וגדלים: הצעירים באוניברסיטאות שמושפעים מתעמולה פרו-פלסטינית, ההיספנים שהם העתיד של אמריקה והאוכלוסייה השחורה. המינוי של דרמר לא מקרב את ישראל לציבורים הללו, אלא מעמיק את הזיהוי שלה עם המיעוט השמרני".

לדברי אותו גורם, הרקע של דרמר – יליד ארצות הברית שגדל בקהילה היהודית האמידה של מיאמי ונחשב מקורב למשפחתו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן – יהווה חיסרון ולא יתרון. "במציאות הפוליטית, התקשורתית והחברתית החדשה באמריקה, עדיף היה למנות ישראלי בלי רקע אמריקני בכלל מאשר אמריקני עם רקע כמו של דרמר", אמר. הוא הוסיף כי "אם דרמר באמת היה מומחה גדול לפוליטיקה האמריקנית, כמו שמנסים לצייר אותו, הוא לא היה מהמר על ניצחון של רומני. היחידים שבאמת חשבו למשך יותר מיומיים שרומני ייקח את הבחירות הם חוגי הימין ההזויים. הבעיה היא שאלה בדיוק החוגים שדרמר מחובר אליהם. הוא בטוח שהם מייצגים את רוחה של אמריקה, מה שכבר מזמן אינו נכון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את רון דרמר לתפקיד שגריר ישראל בוושינגטון. לשכת העיתונות הממשלתית
"עדיף היה למנות שגריר בלי רקע אמריקני". דרמר עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

יחד עם זאת, למרות הביקורת החריפה, גם הבכיר לשעבר העריך כי ממשל אובמה יקבל את דרמר בברכה. "אף אחד בוושינגטון לא יחרים אותו", הוא הדגיש, אך הבהיר כי "צריך לזכור ששגריר ישראל בוושינגטון זה תפקיד רגיש ביותר. התקשורת האמריקנית 'תחפש אותו', וצריך לזכור - זה אדם שכתב בעבר שהשמאל בישראל לוקה ב'שנאה עצמית', תקף בחריפות את ה'ניו יורק טיימס' ואמר שהעיסוק בפתרון שתי המדינות הוא 'ילדותי'. אם הוא יגיד דבר דומה בעודו מכהן כשגריר ישראל בוושינגטון זה יגרום לתסבוכת דיפלומטית".

גורם בירושלים ביטל את דבריו של הדיפלומט הבכיר לשעבר, וכינה אותם "חסרי כל שחר". לדבריו, לדרמר ישנה מערכת יחסים מצוינת עם שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, ועם יועציו הקרובים של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. האמריקנים בירכו על המינוי, הם יודעים עד כמה זה משמעותי שבעמדת השגריר בוושינגטון יהיה אדם שנהנה ממערכת יחסים כל כך קרובה עם ראש הממשלה". בנוסף, הדגיש הגורם כי הקרבה בין דרמר לבין נתניהו תסייע לדיאלוג האסטרטגי בין הממשל הישראלי לבין זה האמריקני.

הסנאטור ג'ון קרי. דצמבר 2012. רויטרס
"לדרמר יש יחסים מצוינים עם יועציו של ג'ון קרי"/רויטרס

דרמר, יליד ארצות הברית בן 42, עלה לישראל בשנות התשעים. הוא שימש בעבר כיועצו הפוליטי של נתן שרנסקי, ובהמשך הפך לאחד מיועציו הקרובים ביותר של נתניהו, עוד בתקופתו באופוזיציה. בשנים 2007-2005 הוא כיהן כציר הכלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון, תפקיד שבעבורו ויתר על אזרחותו האמריקנית. לאחר ניצחונו של נתניהו בבחירות ב-2009 מונה ליועצו המדיני.

על תפיסת עולמו המדינית ניתן ללמוד ממברק סודי שפרסם אתר ההדלפות "ויקיליקס", המתעד פגישה בין דרמר לבין אנשי שגרירות ארצות הברית בישראל, שנערכה בדצמבר 2009. דרמר אמר לבני שיחו האמריקנים כי לישראל אין פרטנר למשא ומתן בצד הפלסטיני, והאשים את אבו מאזן כי הוא אינו מגנה באופן פומבי מעשי טרור נגד ישראל. דרמר התייחס בביטול במהלך הפגישה לפעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים לסיכול טרור, ואמר כי הסיבה לפעילות זו היא ניסיון לשמר את כוחו של פתח בגדה המערבית. דרמר אף אמר כי יותר מ-70% מהישראלים מתנגדים להקפאת הבנייה בהתנחלויות, מה שגרם לאמריקנים להוסיף במהלך הדיון כי "לדעתנו זהו נתון מוגזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully