וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 73% סבורים שבעלי אינטרסים מנהלים השלטון

מהסקר העולמי שמודד את רמת השחיתות ב-107 מדינות בעולם עולה כי בישראל הנשאלים מחשיבים את המפלגות למושחתות ביותר. רק 11% מהישראלים סבורים שהמאבק בשחיתות יעיל

קשרי הון – שלטון: סקר "ברומטר השחיתות העולמית" שפרסמה עמותת שקיפות בינלאומית ישראל מגלה כי 73% מהישראלים סבורים שהשלטון מנוהל על ידי קומץ בעלי אינטרסים, וכמעט 90% מהישראלים מאמינים שעל מנת לקדם עניינם מול הרשויות חיוני שיהיו לאזרח קשרים אישיים עם גורמים ברשויות. אם לא די בכך, מהסקר עולה כי 71% מהישראלים סבורים שמאמצי הממשלה להיאבק בשחיתות אינם יעילים, לעומת 11% שחושבים כי המאמצים נושאים פרי.

הסקר, שנערך בקרב 107 מדינות בעולם ובכללם ישראל בחן שאלות הקשורות לאמון שמביעים האזרחים במוסדות השלטון וברשויות ומחבריו קוראים להגביר את השקיפות של התנהלות הרשויות – זאת כדי למנוע מקרים של שחיתות. הסקר בוצע בין התאריכים ספטמבר 2012 עד מרץ 2013. בכל מדינה נסקרו כאלף בני אדם על פי מדגם מייצג. שאלון הסקר תורגם לשפה המקומית והועבר באמצעות ראיונות פנים מול פנים, ראיונות טלפונים או ראיונות באינטרנט. בישראל, הסקר נערך בקרב 1,004 נשאלים באמצעות ראיון מקוון.

עד כמה חשובים קשרים אישיים בהנעת תהליכים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדו"ח חושף את היקפי השוחד בישראל: 12% מהנשאלים דיווחו כי שילמו שוחד בשנה החולפת. הסקר אף בדק את היקפי מתן שוחד בחלוקה לפי תחומים ביניהם: מערכת המשפט, המשטרה, שירותי מקרקעין, רפואה, רישוי ועוד. מהסקר עולה כי כמעט אחד מכל עשרה ישראלים אשר נזקקו לשירותי נדל"ן בישראל (קניה, מכירה, ירושה והשכרה) דיווח על תשלום שוחד.

שיעורי התנסות בשוחד בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד עולה מהסקר כי ממוצע היקפי השוחד בעולם גבוה יותר מזה שבישראל: למעלה מרבע מסך הנשאלים (27%) דיווחו כי שילמו שוחד בשנה האחרונה. הגוף שנמצא כמושחת ביותר בממוצע העולמי הוא המשטרה עם 31% מהנשאלים שדיווחו על מתן שוחד לגוף זה. לאחר מכן דורגה מערכת המשפט עם 24%. רמות השוחד הגבוהות ביותר נמצאו בליבריה ובסיירה ליאון שבאפריקה.

השחיתות החמורה ביותר - בסקטור הציבורי (ממוצע לפי מדינות)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, בדק הסקר את רמת השחיתות במוסדות הציבור כפי שהיא נתפשת בעיני הציבור. הסקר מציג שיפור בתפישת הציבור את המפלגות בישראל: בעוד שבסקר הקודם שבוצע בשנת 2010 המפלגות דורגו במקום הראשון עם ציון של 4.5 (מתוך טווח של 1-5), השנה הן קיבלו את הציון 4.2 - עדיין הציון הגבוה ביותר מבין מוסדות השלטון. אחריהן מדורגים מוסדות הדת (הרבנות הראשית ומשרד הדתות) עם ציון 4.1. יצוין כי מוסדות הדת במדינות אחרות בעולם קיבלו את הציון בנמוך ביותר בממוצע (2.6) והן נתפשים כגוף ה"נקי" ביותר משחיתות. פקידי השירות הציבורי קיבלו ציון בגובה 3.7; המשטרה, הכנסת, המגזר העסקי ואמצעי התקשורת חולקים את הציון 3.5; מערכת המשפט מקבלת את הציון 2.9 ואת הרשימה סוגר הצבא עם ציון של 2.6.

המושחתות ביותר - המפלגות הפוליטיות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"לית העמותה המפרסמת את הסקר, גליה שגיא אמרה כי לפי מצאי הסקר, הציבור לא מאמין ביכולתו לקבל שירות ראוי מהמגזר הציבורי, ללא שימוש בקשרים אישיים ושוחד. הדרך הטובה ביותר למנוע מקרים כאלו היא שקיפות מלאה של גופי השלטון והפקידות הציבורית. אנו קוראים לממשלה לפעול בשקיפות ולפרסם פרוטוקולים של ועדות ביניהן ועדת השרים לענייני חקיקה; לחברי הכנסת לחשוף את הצהרות ההון שלהם לציבור, ולאמץ קוד אתי בכנסת. אנו עומדים בפתחה של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות. על הציבור להעמיד את נושא האתיקה על סדר היום ולהצביע רק למועמדים הנקיים משחיתות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully