וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגה הסכמה: חללים לא-יהודים ייקברו באותה חלקה

7.7.2013 / 3:24

על פי ההסכם שגובש בין שר הביטחון לח"כ אלעזר שטרן, מעתה ייקברו חללי צה"ל היהודים והלא-יהודים באותה חלקה – אך בשורות נפרדות. "תיקון חשוב וצודק לעיוות של שנים"

שר הביטחון משה יעלון וחבר הכנסת אלעזר שטרן (התנועה), הגיעו שלשום (שישי) להסכמה בנוגע לקבורתם של חיילים לא-יהודים בבתי הקברות הצבאיים, ולפיה הם ייקברו בחלקה אחת עם החללים היהודים – אך בשורות נפרדות. לאור ההסכמה החליט ח"כ שטרן למשוך את הצעת החוק שגיבש בנושא, שהייתה אמורה לעלות מחר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. במקום הצעת החוק, תיכנס לתוקפה תקנה שתקבע את הסדרי קבורתם של החללים שיהדותם מוטלת בספק או שאינם מוכרים כיהודים.

הרמטכ"ל בני גנץ מניח דגלון על קברו של סא"ל במיל מוני ניצני. רויטרס
החל מהשנה הבאה יונחו שני דגלונים. הרמטכ"ל בני גנץ מניח דגלון על קברו של סא"ל/רויטרס

ח"כ שטרן יזם את הצעת החוק על רקע סערה ציבורית שהתעוררה כמה ימים לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל השנה. הסערה נגרמה לאחר שהרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לא הניח כנהוג מדי שנה דגלון על קברו של החלל האחרון, כיוון שיהדותו של החייל, יבגני טולוצ'קו, מוטלת בספק ומשום שלא נקבר בחלקה המרכזית בהר הרצל. ח"כ שטרן מיהר אז לתקוף את החלטת הרמטכ"ל, שאותה כינה "מביכה". שטרן הוסיף אז: "מהודעת דובר צה"ל השתמע שהרמטכ"ל לא יניח אף פעם דגלון על קבר חלל צה"ל לא-יהודי. אני מניח שהרמטכ"ל לא התכוון לכך, וקורא לו לתקן את הטעות".

גנץ, שהניח את הדגלון על קברו של סא"ל שלמה (מוני) ניצני שהלך לעולמו באוקטובר 2012 בגיל 76, הביע צער על עוגמת הנפש שנגרמה לבני משפחתו של טולוצ'קו, ואף ביקר בביתם. בצה"ל הודיעו כי בעקבות המקרה יחול שינוי בנוהל הנחת הדגלון ומעתה במקרה שהחייל האחרון שנקבר בהר הרצל אינו יהודי או שיהדותו מוטלת בספק, יונחו שני דגלונים – אחד על קברו של החלל הלא-יהודי והשני על קברו של החלל היהודי האחרון שמת.

אלעזר שטרן בנאום הבכורה שלו במליאת הכנסת ה-19, פברואר 2013. מור שאולי
"המטרה הייתה להביא למציאות מכבדת ומאחדת יותר". ח"כ שטרן/מור שאולי

בינתיים החל שטרן בגיבוש החוק וביום ראשון שעבר הונחה ההצעה על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה. אולם שר הביטחון ונציגיו ביקשו ארכה של שבוע כדי לבחון את הנושא. במהלך השבוע האחרון גובשה ההסכמה בין הצדדים ועל פיה כל חללי צה"ל, ללא קשר לדתם, ייקברו באותן חלקות, אך מי שיהדותו אינה מוכרת על פי ההלכה ייקבר בשורה נפרדת משאר החללים. שטרן נפגש גם עם נציגי ועדת ההנצחה בצה"ל וסיכם עמם את הדברים.

"אני מברך את שר הביטחון על החלטתו ועל תמיכתו בנושא", אמר ח"כ שטרן, לשעבר קצין חינוך ראשי בצה"ל. "נעשה היום תיקון חשוב וצודק לעיוות שהתקיים במשך שנים רבות. אני שמח שהדבר נעשה בהסכמה ללא צורך בחקיקה, שכן ממילא מטרת החוק הייתה להביא למציאות מכבדת ומאחדת יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully