וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ ביקר בבית החלל האחרון: "מצר על עוגמת הנפש"

15.4.2013 / 11:45

אחרי שלא הניח דגלון על קברו של יבגני טולוצ'קו משום שיהדותו הוטלה בספק ונקבר מחוץ לחלקה המרכזית, ביקר הרמטכ"ל בבית משפחתו. "ברור שזה לא נעשה במתכוון", מסרה המשפחה

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ביקר אמש (ראשון) בבית משפחתו של טוראי יבגני טולוצ'קו, חלל צה"ל האחרון, בעקבות הפרשה שהסעירה את המשפחות השכולות ערב יום הזיכרון, לאחר שלא הניח דגלון על קברו. משום שיהדותו של טולוצ'קו מוטלת בספק, הוא לא נקבר בחלקה המרכזית בהר הרצל ולא זכה לכבוד הטקסי של הנחת הדגלון על ידי הרמטכ"ל. גנץ הגיע לבית המשפחה כשבידיו דגלון והוא מלווה בקצינים, בהם קצינת הנפגעים של צה"ל אל"מ יפה מור. הרמטכ"ל הבהיר לבני המשפחה כי לא ידע על כך שבנם היה החייל האחרון והוא מצר על עוגמת הנפש שנגרמה: "אני מצטער, זו לא הייתה הכוונה שלנו".

הרמטכ"ל בני גנץ מניח דגלון על קברו של סא"ל במיל מוני ניצני. רויטרס
גנץ בטקס הנחת הדגלון/רויטרס

עו"ד אבי הראל, המייצג את המשפחה, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי המפגש עם הרמטכ"ל חימם את האווירה. "הציבור קיבל את הרושם המוטעה שהרמטכ"ל שינה את הפרוטוקול, אך לנו ברור שזה לא נעשה במתכוון. נלמדו הלקחים". עו"ד הראל הוסיף כי בני המשפחה ביקשו לא לעסוק יתר על המידה באירוע וכי המשפחה "סומכת על צה"ל ועל משרד הביטחון שימשיכו לטפל בסוגיה ואמרו 'תנו לנו להתאבל בשקט'".

"כל החיילים שווים בפני בית דין של מעלה ומטה"

יעל ארבלי, אמו של סגן שי ארבלי ז"ל מחטיבת הצנחנים שנהרג בשנת 1991, תקפה את הרמטכ"ל בחריפות על האופן בו בחר להניח דגלון בהר הרצל. "כבוד הרמטכ"ל, פגעת. לא הטית את הכוונות. הנחת הדגל על קברו של חייל אחר, על פניו הייתה הנחה שגויה". ארבלי הוסיפה כי "שום תירוץ של כללי טקס, או גיאוגרפיה תמוהה של בית עלמין, אינם יכולים לשמש כוס להבדלה .זו הייתה השעה להפגין את היחד, לומר: כזה, ראה וקדש. לזה עלינו לשאוף, לשוויון בנטל ויחס שווה".

ארבלי הדגישה את השיוויון בנטל בהקשר הפרשה. "נמצאים בתוך החברה הישראלית, גם אלו שבחרו להיות כאן אזרחים, שמזדהים עם המדינה ובוחרים להיות שותפים מלאים בהגנתה. כזה היה החיל האחרון שנקבר בהר הרצל וכנראה, עדיין לא מצא את מנוחתו האחרונה משום שלא היה יהודי. כל החיילים שווים בפני בית דין של מעלה ומטה. רק להנחת הדגלון נברא דין חדש. מצער שכך" .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"הוספת חטא על פשע"

יצוין כי בעקבות שינוי נוהל הנחת הדגלון אותו פרסם צה"ל, בו נקבע כי במקרה והחייל האחרון שנקבר בהר הרצל אינו יהודי או שיהדותו מוטלת בספק, יונחו שני דגלונים, האחד על קברו של הלא יהודי והשני על קברו של היהודי האחרון שמת, שיגר אמש ח"כ עומר בר לב (העבודה) מכתב חמור לרמטכ"ל ולשר הביטחון בו מחה על הנוהל החדש והגדיר אותו כהוספת "חטא על פשע".

בר לב טען כי החלטת הרמטכ"ל להניח שני דגלונים מנציחה את האפליה בין דם לדם. "הנוהל החדש מהווה אמירה בוטה כנגד מגזרים שלמים בחברה הישראלית ותיקון זה שמצא צה"ל לנכון לעשות מצביע על כשל ערכי חמור שהוא בגדר הוספת חטא על פשע". במכתב כתב בר לב כי "כמי ששירת בצה"ל תקופה ארוכה והקים את תנועת 'אחרי', חורה לי שצה"ל בוחר לקיים טקס סימבולי זה על פי שייכות גיאוגרפית ולא על פי שייכות ערכית. ישנה אמירה בעייתית לחיילנו, דמו של אחד חשוב מדמו של אחר".

  • עוד באותו נושא:
  • בני גנץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully