וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: הנשיא הזמני פיזר את הפרלמנט; 3 הרוגים בהפגנות

במסגרת ההפיכה מינה גם עדלי מנסור ראש מודיעין חדש. המפגינים, מתומכי מורסי, נורו בידי כוחות הביטחון כשניסו לפרוץ למחנה הצבאי שבו הוא מוחזק. אדם נוסף נהרג בהפגנה אחרת

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

לפחות שלושה מפגינים מצרים, מתומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, נהרגו אחר הצהריים (שישי) מאש שנורתה לעברם על ידי כוחות הביטחון בשעה שמאות בני אדם ניסו לפרוץ למחנה הצבאי שבו הוא מוחזק בבירה קהיר - כך דיווחו מקורות ביטחוניים. רשת BBC דיווחה כי כוחות הביטחון פיזרו גז מדמיע לעבר תומכי מורסי כשאלה התגודדו סביב גופתו של אחד ההרוגים. הצבא המצרי הכחיש כי נעשה שימוש באש חיה, אולם הודה כי הכוחות ירו כדורי סרק וגז מדמיע. במקביל, משרד הבריאות המצרי דיווח על הרוג ושבעה פצועים במתקפה של חמושים על תחנת משטרה בגיזה שבקהיר רבתי. לפי העיתון המצרי "אל-אהראם", המתקפה התרחשה כשהמפגינים צעדו לכיוון כיכר א-נהאדה, אחד ממוקדי ההפגנות בימים האחרונים.

הפיכה במצרים - כותרות אחרונות
"מחסומים וגדרות תיל סביב המטה בו מוחזק מורסי"
העימותים מתקרבים לגבול ישראל: חייל מצרי נהרג ברפיח
"יום שישי של ההתנגדות": תומכי מורסי יצאו לרחובות

לצד ההפגנות, סימנים ראשונים של הפיכה גם בהיבט הפוליטי. נשיאה הזמני של מצרים, נשיא בית הדין לחוקה עדלי מנסור, הורה היום על פיזור מועצת השורא – הבית העליון של הפרלמנט – כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית במצרים. עד כה נותרו 264 חברי מועצת השורא בתפקידם, וזאת לאחר שהצבא המצרי פיזר את הבית התחתון זמן קצר לפני תחילת כהונתו של מורסי, לפני כשנה. על פי הדיווח, מנסור גם מינה היום את מוחמד אחמד פריד לראש המודיעין המצרי כמחליפו של מוחמד שחאתה, שמונה על ידי מורסי ושימש מתווך בעסקת שליט. שחאטה יחל לשמש ככל הנראה היועץ לביטחון לאומי של מנסור.

צפו בהפגנה של תומכי מורסי (אזהרה: ישנם קטעים קשים לצפייה)

אלפים מתומכיו של מורסי, שהודח שלשום מכיסאו, נענו בצהריים לקריאת התנועות האיסלאמיות והחלו להתאסף בקהיר על מנת למחות על ההפיכה הצבאית שהביאה להפלתו של הנשיא, במסגרת "יום שישי של ההתנגדות". ההפגנה המרכזית מתקיימת מול מסגד ראבעה אל-עדוויה בבירה, ומשם מתכוונים המפגינים לצעוד לעבר משרד ההגנה שבסמוך. הודה גניה, דמות ידועה במפלגת החירות והצדק של מורסי, שהשתתפה בהפגנה במקום, אמרה ל"רויטרס": "נמות לא בשביל מורסי, אלא כדי שהעם המצרי ישיב לעצמו את חירותו". אלפים השתתפו גם בהפגנות באוניברסיטת קהיר ובאזור עבסייה שבמרכז הבירה. מפגינים התקהלו גם בגשר 6 באוקטובר, לא הרחק מכיכר תחריר, וקראו להפיכה איסלאמית ולהפלת השלטון הצבאי.

תומכיו של נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי מפגינים בקהיר, 5 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים בעד הנשיא המודח מורסי, היום בקהיר/רויטרס

גם באלכסנדריה שבצפון המדינה, ובאסיוט שבמרכזה, התקיימו הפגנות דומות. בעיר דמנהור שבמחוז בהירה דווח על שלושה בני אדם שנפצעו מירי של אש חיה, ועל עשרות אחרים שנפצעו מיידוי אבנים. בעיר איסמעיליה חיילים ירו באוויר לאחר שמפגינים תומכי מורסי ניסו לפרוץ למשרדו של המושל. האופוזיציה במצרים פרסמה בצהריים קריאה בהולה לתומכי ההפיכה הצבאית, והפצירה בהם לצאת להפגנות-נגד. צבא מצרים קרא למפגינים למחות בדרכי שלום, והודיע כי יחצוץ בין הקבוצות היריבות.

מתנגדיו של נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, 5 ביולי 2013. AP
מתנגדיו של מורסי יצאו גם הם להפגין בכיכר תחריר בקהיר/AP

מוקד ההפגנה המרכזית בעד מורסי, מול מסגד ראבעה אל-עדוויה בקהיר

בצהריים העלה צבא מצרים את הכוננות באזור דרום חצי האי סיני ובסואץ, על רקע המתקפה המתוזמנת של חמושים איסלאמיסטים על מוצבי הצבא, בהם זה בשדה התעופה באל-עריש, כך דווח בעיתון "אל-אהראם". מפקד בצבא מצרים אמר כי רמת הכוננות הועלתה לרמה הגבוהה ביותר. במהלך הלילה תקפו חמושים בו-זמנית ארבעה מוצבים של כוחות הביטחון. מלבד העמדה באל-עריש, הותקפו עמדות בעיר שייח זוויד, בכפר אל-ג'ורה ובכניסה לרפיח. במתקפה על העמדה ברפיח נהרג חייל מצרי אחד, ולפחות שניים נוספים נפצעו. במקומות האמורים התנהלו חילופי אש ונורו טילים נגד טנקים על החיילים המצרים.

תומכיו של נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי מפגינים בקהיר, 5 ביולי 2013. רויטרס
תומכיו של נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי מפגינים בקהיר, 5 ביולי 2013/רויטרס

מלבד העלאת הכוננות, הודיע הצבא גם על סגירת המעבר בין רפיח המצרית לרצועת עזה. מנהל המעבר אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי המעבר נפתח הבוקר לחמש דקות בלבד, ומיד לאחר מכן נסגר בהוראת הצבא. בנוסף, דווח הבוקר כי מסוק של צבא מצרים ירה לעבר מונית שבה היו ככל הנראה גורמי טרור שתכננו לבצע פיגוע על ידי מסוק אפאצ'י של חיל האוויר המצרי.

חיילי צבא מצרים במרכז קהיר, 4 ביולי 2013. רויטרס
כוננות גבוהה בחצי האי סיני. צבא מצרים/רויטרס

במהלך הלילה נרשמו גם עימותים בין פעילי האחים המוסלמים לבין הצבא המצרי ברחבי המדינה, ובפרט בכפר זקאזיק, שבו נולד מורסי. על פי משרד הבריאות המצרי נפצעו במהלך העימותים עשרות בני אדם, אך האחים המוסלמים טוענים שגם נהרגו עשרה בני אדם. יצוין כי לא קיימים דיווחים חד-משמעיים ומאומתים באשר להיקפי הנפגעים וההפגנות, שכן המשטר החדש סגר את אמצעי התקשורת של האחים המוסלמים והוא מגביל את סיקור תנועות המחאה נגד המשטר החדש.

חיילים מצרים שומרים על הגבול ברפיח, יולי 2013. AP
חיילים שומרים על הגבול ברפיח/AP

בצה"ל נרשמה בשעות האחרונות דריכות בדרום רצועת עזה ועל גבול סיני בעקבות פרסומים בכלי תקשורת ערביים על כך שמומחי תוכן בתחום הטרור יצאו מרצועת עזה לכיוון מצרים. גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי בישראל מגלים הבנה למאמצים של מצרים להדוף את מתקפות הטרור, ולכן נוסף על המאמצים לסגור מנהרות שדרכן מוברחים אמצעי לחימה ומחבלים, ייתכן גם תגבור של כלי טיס כמו מסוקי קרב על מנת למנוע מתקפות טרור.

במערכת הביטחון העריכו כי לא מן הנמנע שמחבלים בעלי ידע ויכולת בתחום הטרור יצאו מרצועת עזה לכיוון מצרים כדי לסייע לאנשי "האחים המוסלמים" להתארגן לקראת תגובה אלימה במקרה של הסלמה. כדי למנוע אפשרות כזו, סגרו המצרים את מעבר רפיח לתנועת הולכי רגל והחלו להאיץ את קצב סגירת המנהרות לאורך ציר פילדלפי. במהלך היממה האחרונה תגברו כוחות השיטור והצבא המצריים את העמדות באזור רפיח המצרית אל-עריש ומוקדים נוספים.

(עדכון ראשון: 14:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully