וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: בית אל אינה חלק מיהודה ושומרון

יהושע בריינר

4.7.2013 / 13:12

פעיל ימין הורחק בצו מנהלי מיהודה ושומרון. לאחר שנתפס בהתנחלות, שממוקמת באזור בנימין, קבע השופט שמכיוון שלא צורפה מפה לצו, הפעיל לא עבר עליו. עורך דינו: "מסר חשוב"

אילו התנחלויות נכנסות תחת ההגדרה "יהודה ושומרון"? לשאלה זו נדרש השבוע בית משפט השלום בירושלים, לאחר שפעיל ימין שהורחק בצו מנהלי מיהודה ושומרון נתפס בהתנחלות בית אל - אלא שבית המשפט קבע כי אין מדובר בהפרה של הצו.

הפעיל, חנן פרומן, נתפס שלשום (שלישי) בדירה של חברו בהתנחלות הסמוכה לרמאללה, לאחר שהחבר נעצר בחשד למעורבות בהצתת המנזר בלטרון בשנה שעברה. פרומן הובא לבית המשפט בטענה כי הפר צו הרחקה מנהלי שהוציא נגדו מפקד פיקוד מרכז, אלוף ניצן אלון, המורה על הרחקתו מיהודה ושומרון למשך תקופה של שנה.

גבעת האולפנה לאחר החלטת הממשלה בחוק ההסדרה. יותם רונן
ביהודה ושומרון או בבנימין? שטח ההתנחלות בית אל/יותם רונן

אלא שבדיון בבית המשפט העלה סנגורו של פרומן, פעיל הימין המוכר, וכיום עורך דין, איתמר בן גביר, טענה לפיה בית אל הינה באזור בנימין. לכן, מכיוון שאזור יהודה ושומרון צוין בצו ההרחקה ולא אזור בנימין, הרי שמרשו לא עבר על הצו. בצעד מפתיע, קיבל בית המשפט את העמדה שהציג בן גביר, וקבע כי היה על אלוף אלון לצרף לצו ההרחקה מפה, ולא להסתפק באמירה כללית.

"מן הראוי כי לצו של אלוף פיקוד, שאוסר על כניסה לתחומי שטח מסוימים, תתווסף מפה שתתאר את אותם תחומים", כתב השופט גד ארנברג בהחלטתו. "אמנם, הגיוני כי צו האלוף מתייחס גם לבית אל ואולם, כיוון שמדובר בצו מנהלי, וכיוון שהצו עצמו לא הגדיר בצורת מפה את האזורים שנאסר על המשיב להיכנס אליהם, יש מקום בהליך זה שלא לראות בכניסתו של המשיב לבית אל כהפרה של הצו".

החלטתו של השופט ארנברג מעמידה בבעיה קשה את מערכת הביטחון, שכן כעת ייאלצו אנשיה להוציא מחדש את צווי ההרחקה הקיימים, לצרף להם מפות ולכתוב מפורשות כי גם גזרת בנימין, או בקעת הירדן, נחשבים חלק משטחי יהודה ושומרון. "בית המשפט העביר היום מסר חשוב למשטרת מחוז ש"י ורשויות שלטון החוק כי כאשר מגבילים חירותו של אדם לפי צו, ללא הוכחות וראיות, לפחות הצו עצמו צריך להיות ברור ונהיר, ומצורפת לו מפה שלא תאפשר פרשנות", אמר בתום הדיון בן גביר, שייצג את פרומן מטעם עמותת "חוננו". "לגופם של דברים", הוסיף בן גביר, "מקומם של הצווים האלו ברוסיה הסובייטית. אם למשטרה יש ראיות נגד המשיב שייצגתי וחבריו שיגישו כתב אישום". בעקבות ההחלטה המפתיעה ערערה המדינה לבית המשפט המחוזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully