וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי ניצב בין שני אקדחים המוצמדים לרקתו

2.7.2013 / 7:30

בין דרישת האופוזיציה החילונית שמאיימת להשבית את המשק ולהחריף את ההפגנות אם לא יתפטר מתפקידו, לצבא שמאיים להתערב לצד המפגינים, כיסאו של הנשיא המצרי מעורער מתמיד

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

מעט אחרי השעה 23:00 בלילה, פרסם אתמול (שני) הצבא המצרי "הודעת הרגעה", לאחר שכמה שעות קודם לכן, מסר הצבא הודעה מטעמו שלא יכולה הייתה להשתמע לשתי פנים - הצבא מצדד באופוזיציה. בפרסום השני ניסו ראשי הצבא לשוב לתפקיד "האו"ם" - "ההפיכות הצבאיות אינן חלק מהאידיאולוגיה שלנו", נאמר. "ההודעה שפורסמה נועדה לדחוף את שני הצדדים להגיע להסכמה... אין בכוונתנו לקחת את השלטון לידיים".

אלא שהניסיון הזה של הצבא לשוב ולהצטייר כמתווך הוגן לכאורה בין המחנה האיסלמיסטי והמחנה החילוני, לא נשמע משכנע, בעיקר על רקע התמונה שעשויה להפוך לסמל של המהפכה הבאה: מסוקי חיל האוויר המצרי טסים מעל כיכר תחריר ומהם משתלשלים דגלי מצרים. המראה המרהיב הזה, על רקע שקיעת השמש, הלהיב את ההמונים שצפו מהקרקע והבינו דבר אחד בלבד: הפור נפל והצבא הוא שהפילו.

מסוקים עם דגלי מצרים בשמי כיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה ביולי 2013. רויטרס
"תמונת המחאה". מסוקי הצבא נושאים דגלי מצרים מעל כיכר תחריר/רויטרס

ואכן, קשה לדמיין איום יותר ממשי מזה על נשיא שנבחר בבחירות דמוקרטיות. הצבא החליט להעניק למוחמד מורסי (ולשאר הגורמים במערכת הפוליטית), אולטימטום של 48 שעות שבמהלכו על כל הצדדים להגיע להבנות. אחרת בכוונת הצבא "להציג מפת דרכים שתענה לדרישת העם ובכלל זה הצעירים". הניסוח אמנם מעורפל מעט, אך לא מעורפל מספיק. הדרישות של הצעירים ברורות - סילוקו של מורסי. הפשרה היחידה שעוד עשויה להתקבל כחלק מהניסיון לתווך בין המחנות, היא ביטול החוקה הפרו-איסלמיסטית ואולי גם פיטוריו של ראש הממשלה.

אולם המיליונים שמילאו גם אמש את כיכר תחריר ואלה שנאספו מול ארמון אל-איתיחאדיה, כבר לא יסתפקו בפחות מהתפטרותו של מורסי, בוודאי כשברקע איום מפורש כל כך מצד הצבא על הנשיא. בינתיים, מורסי ועמו תנועתו - האחים המוסלמים, מתבצרים בעמדותיהם ולא מראים נכונות לפשרות. יתכן שביממה וחצי שנותרו לתום האולטימטום, ייפגשו עם נציגים של האופוזיציה, אך הפער בין המחנות גדול, כמעט גדול מדי לפשרות. ויחד עם זאת, בעידן המהפכות במצרים, גם פשרה של הרגע האחרון, אינה תרחיש בלתי אפשרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. רויטרס
"הפור נפל והצבא הוא שהפילו". המונים בכיכר תחריר/רויטרס

מורסי, שרק לפני כמה ימים נאם לפני בני עמו וניסה להפגין ביטחון רב, מוצא עצמו הלילה חלש מתמיד ופגיע. 12 משרי הממשלה המצרית הגישו את התפטרותם וכן מושלים וחברי פרלמנט. האמונה כי מורסי ישרוד הולכת ומתערערת בין היתר לנוכח המשך המחאה והגעתם של מאות אלפי בני אדם גם הלילה לכיכר תחריר. שני אקדחים צמודים כעת לרקתו. האחד של האופוזיציה שהאולטימטום שלה יפוג היום ב-17:00 אחר הצהריים והשני – האולטימטום של הצבא שיפוג ביום רביעי אחר הצהריים.

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. AP
מפגינים בכיכר תחריר, אמש/AP

תנועות המחאה כבר הבהירו שבמקרה שהנשיא לא יעזוב עד 17:00, בכוונתן להכריז על שביתה כללית שתשתק את המדינה. ומה יעשה הצבא בתום 48 השעות שקצב למורסי? לא הרבה כנראה. הסבירות של הפיכה צבאית והשתלטות בכוח על המדינה נראית נמוכה כרגע. ייתכן שבמסגרת "מפת הדרכים" המובטחת, הצבא ידרוש ממורסי לעשות צעד כזה או אחר אולי אף לעזוב. אם לא ייענה הנשיא לדרישות, הצבא עשוי להסתפק בשמירה על המדיניות הנוכחית שלו - כלומר לא יפריע למפגינים ויאפשר להם לעשות ככל העולה על רוחם ובכלל זה לפגוע במוסדות השלטון. במקרה של תרחיש שכזה, ייתכן שאפילו מורסי ימהר לפנות לצבא כדי להצילו.

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה ביולי 2013. רויטרס
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה ביולי 2013/רויטרס
מפגינים ממלאים את כיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה במצרים, יולי 2013. רויטרס
מפגינים ממלאים את כיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה במצרים, יולי 2013/רויטרס
מפגינים נגד הנשיא מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. AP
מפגינים נגד הנשיא מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully