וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי יכול ליפול, "האחים המוסלמים" לא

1.7.2013 / 14:24

לאחר לילה מדמם ניצחה האופוזיציה בנקודות, אך האחים המוסלמים לא יכולים לחיות עם התפטרות של מורסי. לקראת הסיבוב הבא מבינים בקהיר שתמיכת הצבא עשויה להיות שובר השוויון

צילום: רויטרס, סרטונים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

השלב הראשון במערכה בין האופוזיציה ושלטון האחים המוסלמים במצרים הסתיים בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר מיליוני המפגינים התפזרו אט אט לבתיהם לאחר לילה ארוך ומדמם. לפי נתוני משרד הבריאות המצרי עשרה בני אדם נהרגו ו-613 נפצעו במהלך העימותים שפרצו בין תומכי שני המחנות. ההתנגשויות הקשות ביותר היו בסמוך לבניין המשרדים של האחים המוסלמים בשכונת אל-מוקטם בקהיר, שם נהרגו ארבעה בני אדם, אך דם נשפך גם בערים אחרות במצרים כמו אסיוט, פורט סעיד ואל-מחלה אל-כוברה.

מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
ההפגנה הגדולה ביותר שידעה מצרים. כיכר תחריר, אמש/רויטרס

הבוקר כבר נראתה כיכר תחריר מיותמת מאנשים, כשרק עשרות אוהלים של תומכי תנועת "א-תמרוד" (המרד) שארגנה את הפגנות המחאה נגד הנשיא מוחמד מורסי העידו על שהתרחש שם אתמול. מחזה כמעט זהה ניתן היה לראות הבוקר בכיכר ראבעה אל-עדוויה שבאזור נסר בקהיר, שם התקיימה אתמול הפגנת התמיכה בנשיא מוחמד מורסי וב"אחים המוסלמים".

אם ניתן לדמות את ההפגנות אתמול במצרים לכדורסל, אפשר לומר שהאופוזיציה ניצחה במשחק הראשון בפלייאוף ארוך ומייגע, שלא ברור מתי יגיע לקצו. התרחיש הסביר ביותר לגבי "משחק מספר אחת" התממש כמעט במלואו: בתחילת היום עוד נראה היה שהמומנטום לצדם של האחים המוסלמים שהצליחו לקבץ מספר עצום של מפגינים בכיכר שלהם. אולם ככל שירדו הטמפרטורות (42 מעלות צלזיוס בצהרים בקהיר) הלך וגדל מספר האנשים בכיכר תחריר וכך גם מול ארמון הנשיאות האל-איתיחאדיה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תומכיו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, מפגינים ברובע נסר במזרח קהיר. 30 ביוני 2013. רויטרס
ומנגד, הפגנת תומכיו של מורסי. התפטרותו תחשב כהודאה בכשלון תנועת "האחים המוסלמים"/רויטרס

בשעה שמונה בערב לערך כבר היה ברור שמדובר בהפגנה הגדולה ביותר שידעה מצרים בהיסטוריה שלה. מיליוני אנשים הציפו כל סמטה ורחוב בדרך לתחריר ואל-איתיחאדיה וסיסמה אחת בפיהם: "ארחל", הסתלק, אותה סיסמה שהשתמשו בה המפגינים בימי מובארק. אך אז גם החלו ההתנגשויות האלימות, תקריות הירי וההצתות.

למרות ההישג האדיר של צעירי א-תמרוד, ספק אם זו תהיה גם התוצאה בהמשך. אנשי התנועה אמנם הצליחו לפגוע עוד יותר בלגיטימציה של מורסי. אולם לעת עתה לא נראה שהנשיא או אנשי האחים המוסלמים מוכנים לוותר על השלטון שאותו השיגו בדרך כשרה ודמוקרטית. עבור "האחים המוסלמים", השרידות של מורסי כנשיא הינה קריטית כדי להעביר מסר לעולם הערבי כולו בדבר יכולתה של התנועה להיבחר ולהוביל לשינוי אמיתי וחיובי ברחבי המזרח התיכון. התפטרות של מורסי והליכה לבחירות מוקדמות לנשיאות תהיה בגדר הודאה בכישלון ויהיו לה השלכות על מדינות אחרות כמו תוניסיה, מרוקו ואפילו עזה והגדה.

שביתה כללית עשויה לערער את המצב עוד יותר

התוכנית של מתנגדי מורסי היא להקשות על הנשיא ותומכיו, ולשתק את המדינה באמצעות שביתות. הבוקר הודיעו אנשי א-תמרוד כשלצדם גם פוליטיקאים מ"חזית ההצלה", כי החליטו להעניק למורסי אולטימטום של 24 שעות. אם לא יפרוש מתפקידו עד אז, הם קוראים לכל עובדי המגזר הציבורי והפרטי לפתוח בשביתה כללית. זה עשוי להתגלות כרעיון יעיל בערעור המצב במצרים, המעורער גם כך. שביתה כללית תייצר זעם רב בציבור וגם אי נחת בצבא, שבינתיים שומר על מעמד של מתווך, סוג של "או"ם". השאלה היא עד מתי יוכל לעמוד הצבא מנגד ולא להתערב בנעשה.

יחד עם זאת, יש לזכור שלעת עתה לאופוזיציה ("חזית ההצלה" ותמרוד) קל להתאגד סביב הרעיון של הפלת מורסי. אולם אם יחליט הנשיא בתקופה הקרובה לפרוש מתפקידו, יעלו ויצוצו המחלוקות הישנות נושנות בין פלגי האופוזיציה השונים. ישנו אפילו סיכוי סביר שגם אם יתקיימו בחירות מקדימות לנשיאות, שוב יזכה מועמד של האחים המוסלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully