וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום חג: קרואטיה הצטרפה לאיחוד האירופי

למרות שיעורי האבטלה הגבוהים והמשבר הכלכלי, אזרחי קרואטיה שכחו לערב אחד את צרות היום-יום וחגגו עם בטהובן וזיקוקי דינור את קבלת מדינתם כחברה ה-28 באיחוד האירופי

בעוד הכלכלה הקרואטית מנסה להתאושש מהמשבר הכלכלי שפקד אותה מאז המשבר העולמי ב-2008, ציינו הלילה (שני) אזרחי מדינת הבלקן מאורע משמח – הפיכתה למדינה ה-28 החברה באיחוד האירופי. לצלילי יצירותיו של המלחין בטהובן, קולות ירי של פגזי תותחים וזיקוקי דינור באוויר, חגגו אזרחי קרואטיה את אחד מציוני הדרך החשובים של מדינתם, שרק לפני כשני עשורים השיגה עצמאות לאחר חבלי לידה קשים, שכללו מלחמה עקובה מדם עם שכנותיה עם התפרקות יוגוסלביה בתחילת שנות ה-90.

קרואטיה הפכה למדינה ה-28 החברה באיחוד האירופי. רויטרס, רויטרס
מצטרפים לאיחוד. הטקס בזאגרב בירת קרואטיה/רויטרס, רויטרס

אלפים מתושבי זאגרב הבירה התאספו בכיכר ג'לסיץ' המרכזית בעיר ורקדו, שרו וחגגו את הצטרפות קרואטיה ל-27 המדינות החברות באיחוד. צרות היום-יום – שיעורי אבטלה גבוהים וכלכלה במשבר זו השנה החמישית, נשכחו בצד לערב אחד. "המהלך ישנה את פני האומה הזו לתמיד. אני מברך אתכם מכל לבי", אמר נשיא המועצה האירופית, הרמן ואן-רמפוי, לקהל המשולהב. 4.4 מיליון אזרחי קרואטיה יכולים להתגאות בעובדה שארצם היא המדינה השנייה בלבד מתוך שבע המדינות שהרכיבו את יוגוסלביה, המצטרפת לאיחוד. קדמה לה סלובניה שהתקבלה כחברה מן המניין ב-2004. זוהי אבן דרך בשיקום אזור הבלקן רווי המלחמות, שידעו תושביו במהלך שנות ה-90. הלחימה המתמשכת עוררה ביקורת רבה בעולם, והיו שטענו כי מטרתה הייתה טיהור אתני של קרואטיה מסרבים. לא פחות מ-120 אלף בני אדם נהרגו באותה תקופה – מתוכם 20 אלף בקרואטיה עצמה.

קרואטיה הפכה לחברה ה-28 באיחוד האירופי. רויטרס, רויטרס
זיקוקי דינור בזאגרב בירת קרואטיה/רויטרס, רויטרס

עם זאת, הסדקים שהתגלו בקרב חברות האיחוד לאור המשבר הכלכלי שפגע במדינות רבות, בהן יוון וספרד, עוררו ספקות בקרב אזרחים רבים בקרואטיה בנוגע לעתידם הכלכלי לאור ההצטרפות לגוש המדינות שמנסה בעצמו להתאושש מהמשבר. "באירופה הכל קשור לעבודה, עבודה, עבודה – אין שמחה, אין חום", אמרה אגתה מילטיץ', אם לשבעה ילדים שהגיעה לחגוג בכיכר, והוסיפה: "כששומעים על כך שכמה מדינות מהאיחוד רוצות לעזוב את הארגון כיוון שאין להן כסף, קשה להיות אופטימי". עם זאת, כמה מהתושבים שהגיעו לכיכר המרכזית בזאגרב הביעו תקווה לעתיד כלכלי טוב יותר. "קינאתי במדינות שהצטרפו לאיחוד לפנינו", אמר איוון בורוביץ', אחד מהחוגגים בכיכר. "יכול היה להיות טוב יותר לו היינו מצטרפים לאיחוד כבר ב-2004, אך אני מקווה שיהיה עתיד טוב יותר, בעיקר עבור ילדינו", הוסיף.

מנהיגי שאר מדינות יוגוסלביה לשעבר – סרביה, בוסניה, מקדוניה, מונטנגרו וקוסובו, הגיעו לזאגרב כדי להשתתף בחגיגה של שכניהם, על אף העובדה שמדינותיהם רחוקות מאוד מקבלה לאיחוד. הנשיא הקרואטי, איוו יוסיפוביץ', הפגין סולידריות כלפי אורחיו ממדינות יוגוסלביה לשעבר, ואמר: "איננו מעוניינים שאירופה תעצור בגבולנו, עליה לפתוח את שעריה לשאר המדינות".

כדי לעמוד בתנאי הקבלה המחמירים לאיחוד האירופי, קרואטיה נדרשה להסגיר בכירים לשעבר בצבא קרואטיה וכן מנהיגים לשעבר, שהואשמו בביצוע פשעי מלחמה במהלך שנות ה-90. כמו כן הרשויות בקרואטיה פתחו במלחמת חורמה נגד מעשי השחיתות שהיו נפוצים מאוד במוסדות השלטון. ראש הממשלה לשעבר, איוו סנדר, אף הוסגר בחזרה למדינתו מאוסטריה ונשפט על מעשי השחיתות שביצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully