וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי למפגינים: לא אתפטר, לא תהיה הפיכה שנייה

30.6.2013 / 12:04

אלפי מפגינים החלו להתקהל בכיכר תחריר בקהיר לקראת "הפגנת המיליון", בה ידרשו מנשיא מצרים להתפטר מתפקידו. בראיון מבית המסתור הצהיר מורסי שלא ייכנע: "זה מתכון לאסון"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בראיון לעיתון הבריטי גרדיאן, דחה הבוקר מורסי את דרישות המפגינים להתפטר ולקיים בחירות מוקדמות. "לא תהיה הפיכה שנייה", הדגיש. הוא אמר כי "מותר להפגין ואנשים רשאים להביע את דעתם - אבל חשוב לאמץ וליישם את החוקה. לא נסבול כל הפרה של הסדר החוקתי". לדברי מורסי, שעזב את ארמונו, התפטרותו תערער את הלגיטימיות של ממשיכיו בתפקיד - ותהיה מתכון לאסון.

מורסי הביע ביטחון בכך שהצבא לא ייאלץ לתפוס את השלטון, ואמר כי התקשורת הפרטית במצרים מנפחת את היקף ההפגנות. "זה כאילו שהמדינה כולה חיה באלימות", טען. לדבריו, האלימות בהפגנות היא פרי הסתה של בריונים שנשכרו על ידי "שאריות של השלטון הקודם". מורסי אמר כי אנשים משלמים לבריונים בעזרת כסף שמקורו בשחיתות. הוא גם טען שיש מדינות שמתערבות בענייניה הפנימיים של מצרים, אך סירב לנקוב בשמן.

בעניין אחר, הביע מורסי חרטה על ניצול כוחו בצו נשיאותי כדי להכניס לתוקף את החוקה החדשה של מצרים. הוא הודה כי צעד זה תרם ל"תפיסה שגויה בחברה", אך מנגד טען כי הוא עצמו לא ניסח את החוקה - שהכניסה תיקונים איסלאמיים למנגנוני המדינה - ואמר כי וועדת החוקה עשתה זאת.

מורסי מוחזק כבן ערובה של הצבא // פרשנות

תומכיו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, מפגינים ברובע נסר במזרח קהיר. 30 ביוני 2013. רויטרס
תומכיו של מורסי מנופפים במקלות ובקוראן ברובע נסר שבמזרח קהיר, הבוקר/רויטרס

מאות רבות של מפגינים עשו את הלילה בכיכר, שהפכה לפני שנתיים וחצי למוקד המחאה נגד הנשיא חוסני מובארק. ההפיכה במצרים, שסימלה את שיא "האביב הערבי", הובילה להתפטרותו של מובארק, וסללה את דרכו של מורסי לשלטון.

פרט לקהיר, מפגינים נוספים התאספו אמש גם בערים אלכסנדריה, סואץ, איסמעיליה, שרקיה, בני סוויף, אל-ע'רביה וא-שרקייה. יריביו של מורסי, שהתאגדו תחת תנועת הגג "תמרוד", אומרים שהוא נכשל בשיקום הכלכלה במדינה. אוהדיו, אנשי "האחים המוסלמים", מתכננים לקיים הפגנה נגדית כדי להביע את תמיכתם בנשיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מוקדי המהומות בסוף השבוע:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
מפגין מנופף בדגל מצרים בהפגנה בכיכר תחריר. AP
רבבות מפגינים נגד מורסי, אמש בכיכר תחריר בקהיר/AP

בסוף השבוע נהרגו בין שלושה לחמישה אנשים בהפגנות הסוערות במצרים, אחד מהם אזרח אמריקני, אנדרו פוצ'ר. בתגובה הזהירה וושינגטון את אזרחיה שלא לבוא למצרים, ובריטניה וצרפת אמרו לאזרחיהן להימנע ממוקדי ההפגנות.

אובמה דורש מצבא מצרים לשמור על איפוק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, דרש מכל הצדדים במצרים להימנע ממעשי אלימות, והפציר במשטרה ובצבא לשמור על איפוק בפיזור המפגינים. אובמה, המבקר באפריקה, אמר כי על מורסי והאופוזיציה "להיכנס לדיאלוג בונה שיעסוק בבניית המדינה".

בשבוע שעבר נאם מורסי בפני האומה המצרית, והציע למתנגדיו דו-שיח - צעד שנפסל בידיהם על הסוף. שר ההגנה, עבדל פתאח א-סיסי, הזהיר כי אם יידרש, הצבא "ימנע ממצרים להידרדר למנהרה אפלה של אי-סדר אזרחי ומעשי הרג".

דבריו העלו חשש כבד מפיזור אלים של מפגינים. ארגון אמנסטי אומר כי בשנה האחרונה הרגו כוחות הביטחון המצרים כ-80 בני אדם במהלך הפגנות במצרים.

עוד על ההפגנות והעימותים במצרים:
אזרח אמריקני נהרג במצרים; "חשש ממלחמת אחים"
מצרים: 22 מיליון חתמו על העצומה להתפטרות מורסי
אובמה למורסי: יש לחדול מהשימוש באלימות, המצב מסוכן
יום ראשון הארור: האם מורסי היה רק רגע חולף?

עימותים בין תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי למתנגדיו באלכסנדריה, יוני 2013. רויטרס
הפגנות נגד מורסי, אמש באלכסנדריה/רויטרס
הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
מפגינים נגד מורסי, אמש בקהיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully