וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל קיבל בארה"ב את ה"סופר הרקולס" הראשון

28.6.2013 / 0:01

בטקס שנערך במפעל לוקהיד-מרטין בג'ורג'יה קיבלו אנשי חיל האוויר את מטוס התובלה החדש של צה"ל, שייקרא "שמשון". בתום סדרת ניסויים הוא צפוי לנחות בישראל באביב 2014

כתבתו של אמיר בוחבוט. צילום: אבי כהן, לוקהיד מרטין, דובר צה"ל; עריכה: יאיר דניאל

(צפו בהשקת ה"סופר הרקולס", לפני חודשיים במפעלי לוקהיד מרטין)

חיל האוויר הישראלי קיבל לידיו את מטוס ה"סופר-הרקולס" הראשון מבין השלושה שהוזמנו מחברת לוקהיד-מרטין האמריקנית על ידי משרד הביטחון. בטקס שנערך שלשום (רביעי) במפעל הייצור של החברה בג'ורג'יה, ארצות הברית, קיבלו אנשי חיל האוויר הישראלי את מטוס התובלה הטקטי המוביל בעולם מסוג C-130J, שייקרא "שמשון". לאחר שיוטמעו בו מערכות תוצרת כחול-לבן וייערכו בו טיסות ניסוי, הוא צפוי להגיע לישראל באביב 2014.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יכולות יחודיות". ה"סופר הרקולס" עובר לידיים ישראליות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברשות חיל האוויר כמה מטוסים מדגם קודם של ה"הרקולס" – מסוג C130 שנמצאים בשימוש מאז 1971. במשרד הביטחון ובחיל האוויר מנהלים מגעים עם משרד ההגנה האמריקני לרכישת מטוסי "שמשון" נוספים, בעלי יכולות מגוונות, כדי לענות על צרכים מיוחדים של צה"ל, בדגש על זירת העומק שבפיקודו של אלוף (במיל') שי אביטל. המטוס החדש מאפשר לצוות האוויר להטיס מספר רב יותר של לוחמים וציוד כבד, ביחס לדגם הקודם. כמו כן ה"שמשון" מסוגל לטוס למרחקים גדולים יותר והוא בעל יכולות משופרות בתחום ההגנה האווירית, והנדסת האנוש.

"ה-C130J החדש של ישראל מסתמך על המסורת של קודמיו, ומעניק לחיל האוויר יכולות ייחודיות שהן לא רק מוכחות, אלא שאין להן מקבילה", אמר ג'ורג' שולץ, סגן נשיא והמנהל הכללי של תוכניות C-130 בלוקהיד-מרטין. "עם תא הטייס המודרני ומערכות אוויוניקה (אלקטרוניקה אווירית – א.ב) מתקדמות, ה- C130J הוכיח כי הוא מסוגל לפעול בכל תנאי סביבה: חום, קור, עפר וחול. ה'שמשון' ישרת את חיל האוויר כפי שה-C130 עושה תמיד – בכל מקום ובכל זמן", הוסיף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחיל האוויר ניהלו משא ומתן מתמשך עם בכירי החברה, כיוון שדגם המטוס שביקשה ישראל הוא מהיקרים שבדגמים הקיימים. חיל האוויר דרש להציב שלוש עמדות קדמיות במטוס – לשני טייסים ולנווט או מפקד טיסה. כמו כן ישנה עמדה המיועדת לפקח העמסה מאחור. סיבה נוספת שגרמה לייקור הייצור היא ירידה בהיקף הייצור, שהעלתה את גובה העלות הקבועה המועמסת על עלות כל מטוס שמיוצר. עלות הייצור של כל מטוס מסתכמת בכ-80 מיליון דולרים.

הרקולס מטס חיל האוויר מעל שמי ישראל במהלך יום העצמאות. דובר צה"ל
דגם ההרקולס של צה"ל במפגן יום העצמאות/דובר צה"ל

בתקופה הקרובה יחל תהליך הטמעה של מערכות טכנולוגיות תוצרת כחול-לבן במטוס, על מנת לשדרג את יכולותיו בתחומים שונים ולהעניק לו עליונות על פני מטוסים מדגם זהה שנמכרו למדינות במזרח התיכון. לאחר עבודות השדרוג יגיע המטוס לישראל באביב 2014. ישראל מצטרפת לנבחרת של מדינות שעושות שימוש במטוס, בהן ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, דנמרק, נורבגיה, הודו, איטליה, עיראק וקטאר. עד כה ייצרה לוקהיד-מרטין 290 מטוסים מסוג ה"סופר-הרקולס" שצברו יחדיו מיליון שעות טיסה, מטיסת הבכורה באפריל 1996 עד אפריל השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully