וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני דנון בראיון מיוחד: "אני לא מדיח את נתניהו"

ינון מגל

27.6.2013 / 16:00

בשבוע שבו הוכתר כאיש החזק בליכוד, מגיע סגן שר הביטחון דני דנון לראיון מיוחד עם ינון מגל. דנון משיב לביקורת על ה"דנוניזם": "בליכוד יש דמוקרטיה, אצל לפיד מפחדים לדבר"

מערכת וואלה!

(בימוי: דובי קליין, עריכת וידאו: ליאור נאור)

סגן שר הביטחון דני דנון מגיע לראיון באולפן וואלה! בשבוע שבו הוא נבחר ליו"ר נשיאות הליכוד וסופג ביקורת על כך שהוא דוחק את ראש הממשלה החוצה מן הליכוד ומושך את הקואליציה ימינה, במה שכבר זכה לכינוי "דנוניזם". בראיון מיוחד עם ינון מגל הוא מתייחס ליחסים עם שר הביטחון ול"עליהום" שנוצר סביבו.

זהו? כבשת את הליכוד?

"אי אפשר לומר כבשתי את הליכוד. אני חלק מהליכוד, חלק פעיל ביותר, ואכן אני שמח להיות היום נשיא ועידת הליכוד ואני מקווה שגם יושב ראש מרכז הליכוד בימים הקרובים ולהביא את הצעירים, להביא דם חדש לתנועה - יש תחושה שקצת התנועה נרדמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עובד עם ראש הממשלה בשיתוף פעולה מלא". דני דנון באולפן וואלה!/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בליכוד יש דמוקרטיה, אצל לפיד מפחדים לדבר"

אתה יודע שהתחושה היא שהדנוניזם מה שנקרא, משתלט על הליכוד ודוחק הצידה את ראש הממשלה.

"בפירוש לא. אני עובד עם ראש הממשלה בשיתוף פעולה מלא. כבר חמש שנים כמעט אנחנו ביחד באותה סיעה. לא תמצא פעם אחת שהצבעתי בניגוד לעמדת הקואליציה אבל יש מקום לדיון ערכי, דיון אידיאולוגי. יש מפלגות בכנסת כמו אצל יאיר לפיד שאנשים מפחדים להגיד מילה, מפחדים להגיד את דעתם. זה לא בליכוד. הליכוד היא תנועה דמוקרטית. גם נתניהו כשהיה שר בממשלה של שרון ולא הסכים לתוכנית ההתנתקות, הוא אמר את דעתו".

כן אבל אתה יודע שלא כך הדברים נראים בסביבתו של ראש הממשלה. שם כבר יש דיבורים על כך שראש הממשלה שוקל אולי לעזוב את הליכוד כפי שעשה אריק שרון וזה קורה כי אנשים כמוך ואתה במיוחד דוחקים את רגליו החוצה. על הנשיאות הוא לא התמודד בגללך.

"אני לא חושב שאנחנו שם. יש אנשים בשמאל הישראלי שחושבים שברגע שאנחנו מנצחים את הבחירות, המחנה הלאומי - נהפוך לקבלני ביצוע. אומרים לנתניהו 'עכשיו זו ההזדמנות שלך, בוא תוביל את דגל השלום, בוא תהיה המנהיג שלנו'. הוא יודע היטב שהיום לצערנו אנחנו לא רואים באופק הסכם דרמטי. אם יהיה הסכם דרמטי ראש הממשלה אמר לי ואמר לציבור - נביא את זה לציבור - למשאל עם או לבחירות. כרגע אנחנו לא רואים שיש הסכם על השולחן לכן כל הדיבורים על מפצים ודברים כאלו - אני לא רואה את זה קורה".

ישיבת סיעה, מפלגת יש עתיד. מאי 2013. נועם מושקוביץ
"אצל יאיר לפיד מפחדים לדבר". יש עתיד בישיבת סיעה/נועם מושקוביץ

"אם יהיה הסכם על הקמת מדינה פלסטינית אצביע נגד"

יש דיווחים על כך שראש הממשלה שוקל נסיגה רחבה ביהודה ושומרון תמורת ביטחון. זה משהו שאתה יכול להצביע בעדו?

" אני לא קונה את כל הדיווחים והאמירות - מעשים הם מה שיקבעו. בוא נראה קודם כל אם יהיה משא ומתן. בסופו - וקודם כל זה ייקח זמן - תהיה הצעה על השולחן ואז יהיה דיון ערכי ואידיאולוגי. דיון במרכז הליכוד, דיון בציבור הישראלי. לפי דעתי אנחנו נלך לבחירות אם הסכם כזה יבוא לידי מימוש או לא ואז יתקבלו הכרעות".

"כרגע אנחנו משתפים פעולה ועובדים ביחד. אבל כן, בדמוקרטיה צריך להביא דעות. בשבועיים האחרונים מאז שאמרתי את עמדתי נגד הקמת מדינה פלסטינית - תראה את עליהום הזה! סליחה, חייבים לומר עמדה אם אתה מאמין בה".

אם יבוא הסדר עם הפלסטינים שכולל הקמת מדינה פלסטינית איך אתה תצביע?

"אני אתנגד להסכם כזה, אני אפעל לשכנע את חבריי בליכוד. יהיה הסכם כזה - נראה אותו. על פניו אני מתנגד להקמת מדינה פלסטינית".

יש סיכוי שאתה תצביע בעד הקמת מדינה פלסטינית?

"אני מתנגד להקמת מדינה פלסטינית כרגע זה לא נמצא על הפרק. כשזה יבוא לכל פורום שאני אהיה בו אני אביע את דעתי ואני אצביע שם בהתאם לדעתי".

"לא מתחרה עם שר הביטחון, יחסי איתו טובים מאוד"

מה מוביל לדעתך את העליהום עליך?

"זה לא חדש. כשהשמאל חלש בטיעונים, בארגומנטים - הוא הולך לפסים אישיים. אם "דנוניזם" זה להיות נאמן לערכים ולעקרונות אין לי שום בעיה עם זה. אבל זה יותר עמוק. תמיד כשהטיעון חלש הולכים לאישי. גם כשמנחם בגין ז"ל כשלא ידעו להתמודד עם רעיונותיו - קראו לו המוקיון. המוקיון! בן גוריון לא יכול היה לומר את שמו - היה אומר 'ההוא שיושב ליד חבר הכנסת באדר אמר אחת שתיים ושלוש'".

זה מזכיר לי את האמירה "ההוא שמכונה סגן שר הביטחון".

"בהחלט יש אמירות מכל הכיוונים".

למה בוגי מתייחס אליך ככה?

" אני אתן לך פה סקופ. היחסים שלי עם שר הביטחון טובים מאוד".

אז למה הוא מתבטא ככה נגדך?

"חילקנו את תחומי האחריות בינינו. מבחנתי קיבלתי תחומי אחריות חשובים ביותר במשרד הביטחון -בנושא של המילואים וחיילים משוחררים. כל הנושא החברתי בטחוני שכולל את ההכנה לצה"ל, את גיוס החרדים. היום יש סיפור של גיוס נוצרים".

למה בוגי התייחס אליך ככה?

"זה אתה צריך לשאול אותו. אני יכול לומר לך שאני יושב איתו לפחות פעם בשבוע , ואנחנו עובדים ביחד. יש שיתוף פעולה".

פגישת עבודה?

"פגישת עבודה וגם נושאים שעל הפרק".

גם עם הרמטכ"ל אתה נפגש?

"אני נפגש עם שר הביטחון. החלוקה העקרונית שלי ושל שר הביטחון היא שבנושאים הצבאיים הוא מתעסק, הוא היה רמטכ"ל, זה תחום שקרוב לליבו. נושאים אזרחיים, כלכליים סיוע לתעשיות הביטחוניות".

אתה יושב בהערכות מצב?

"אני יושב בפורומים שאני צריך לשבת בהם. אני חייב לומר לך שאני לא בא כרגע להתחרות עם שר הביטחון. הוא שר הביטחון ואני סגן שר הביטחון ואני מבין את זה היטב. אני אומר שבמתחם הפעילות שניתן לי אני עושה את המירב. נושא המילואים לדוגמא זה עולם ומלואו שאני מתכוון להתעמק ולשנות שם".

"נערב את ירדן בהסדר הקבע עם הפלסטינים"

מה לגבי ירדן? אתה חושב שהממלכה הירדנית היא לקראת התערערות, אולי מפלה?

"אני לא חושב. אני קודם כל מקווה שלא".

אולי זו תהיה הזדמנות שהיא תהיה המדינה הפלסטינית?

"יש לנו יחסים טובים והסכם שלום עם ירדן. אני כן חושב שבהסכם הקבע עם הפלסטינים אנחנו נצטרך לערב גם את ירדן במשא ומתן הזה. לא נוכל לעשות זה לבד רק אנחנו מול הפלסטינים".

מה זאת אומרת?

"יהיה מקום למעורבות ירדנית, למעורבות מצרית".

סוג של קונפדרציה כזו?

"אני לא נכנס לפרטים אבל תמיד אומרים – "אין ברירה רק חזון של שתי מדינות. בלי זה אין שום דבר". אני אומר לא. יש רעיונות אחרים, שהאני המאמין שלי הוא שבהסדר הקבע נצטרך לערב את מצרים, את ירדן, את ישראל ואת הפלסטינים".

"ההתנתקות הייתה טעות"

מה לגבי רצועת עזה, לאן זה הולך?

" קודם כל בואו נלמד מרצועת עזה. בואו נסתכל 60 קילומטר מתל אביב ונראה מה קורה ברצועת עזה - ישות טרור".

מה צריך לעשות איתה?

"להתמודד, כמו שמתמודדים עם ישות טרור".

לכבוש?

"אני לא אמרתי לכבוש. יש לנו מדרג של כלים להגיב. בקצה נמצאת האופציה הצבאית".

זה מה שליברמן אמר, אתה מסכים איתו?

"קודם כל מה זה לכבוש? אף אחד לא רואה אותנו היום חוזרים ושולטים בסמטאות".

צריך להקים שוב את גוש קטיף?

אף אחד לא אומר היום שחיילי צה"ל יחזרו לאל בורייג' או נוסייראת. זה לא יקרה, אבל כן, אם יהיה צורך בפעילות צבאית על מנת להחזיר שקט לדרום אנחנו ערוכים גם לזה. אני חושב שנעשה שם עוול היסטורי. פגענו במשפחות. עזוב את ההיבט הפוליטי – ההיבט האנושי".

אני שואל אותך שאלה – האם צריך לחזור? אתה התנגדת לנסיגה, חשבת שהיא טעות. היום אתה חושב שזו הייתה טעות? צריך לחזור?

"אני לא יודע אם צריך לחזור ולהקים את אותם ישובים, אבל העוול הזה צריך לתקן אותו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוכן לחטוף ולהתקוטט. דנון באולפן וואלה!/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא נפגע, אך יש חוסר הגינות"

אתה דוחק את ראש הממשלה החוצה מהליכוד?

"בפירוש לא. אני אומר את עמדתי. עמדתי היא עמדת רוב חברי הליכוד ולא עמדה אישית שלי. סליחה חברים, דמוקרטיה! יש בציבור חלקים גדולים מאוד שחושבים שזו טעות הכיוון הזה".

עושים לך עוול?

"לא. במערכת ציבורית אתה צריך להיות מוכן לחטוף ולהתקוטט, ואני מוכן לדברים האלו. זאת אומרת, אף פעם אתה לא יכול לרצות את כולם".

אתה נפגע מזה אבל באופן אישי?

"אני באופן אישי לא נפגע מזה, אני רק חושב שיש לפעמים חוסר הגינות. יש לך דעה פוליטית – בוא תתווכח עם הדעה הפוליטית. אני מוכן להתמודד עם כל טיעון לגופו של עניין, אבל כשאני רואה אנשים שלא מסוגלים להתמודד אז הם הולכים לכל מיני כיוונים".

עוד 4 שנים, איפה יהיה דני דנון?

"אני מאמין שאני אמשיך לתרום למדינת ישראל, לקדם את הערכים שאני מאמין בהם".

שר?

"פעם אריאל שרון אמר לי שיש משולש בפוליטיקה הישראלית, הוא אמר לי כל ח"כ רוצה להיות שר בממשלה, כל שר בממשלה, רוצה להיות ראש ממשלה, אלו כללי המשחק".

אז סגן שר, מה הוא רוצה?

"אני נמצא בפירמידה ואני שואף כמובן להתמנות לתפקיד של שר בממשלה".

ראש הממשלה היה איתך לא בסדר כשהוא לא מינה אותך לשר אחרי שהגעת למקום חמישי בליכוד?

"היו אילוצים, היו קשיים,הליכוד קיבל רק 20 מנדטים והיה קשה. אני חושב שכן היה מקום לשלב לא רק אותי, אלא עוד חברים מהנבחרת הצעירה".


לקריאה נוספת:
ח"כ דני דנון נבחר לתפקיד נשיא ועידת הליכוד
סגן השר דנון: ”נדרוש הבנייה ב-E1 בכל מחיר”
לבני: "על נתניהו לבחור אם ה'דנוניזם' ישתלט"

  • עוד באותו נושא:
  • דני דנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully