וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום חג בקטאר: האמיר הודיע על העברת השלטון לבנו

25.6.2013 / 9:39

שייח חאמד בין-חליפה את'אני פנה בנאום לעמו ואמר כי הגיע זמנו של הדור הצעיר. "אלוהים יודע שלא רציתי את התפקיד", אמר האמיר שהדיח את אביו בהפיכה. "הגיעה העת לדף חדש"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עכשיו זה רשמי: אמיר קטאר, שייח חאמד בין-חליפה את'אני הודיע הבוקר (שלישי) כי הוא מוותר על כס האמיר, ומעביר את סמכויות השלטון לבנו, שייח תמים בן ה-33. בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית באמירות, אמר האמיר הפורש כי הגיע הזמן לדור הצעיר. הוא לא התייחס לדיווחים בימים האחרונים לפיהם גם בכוונת ראש הממשלה ושר החוץ, שייח חאמד בין ג'אסים אל-ת'אני, לפרוש.

"אלוהים יודע שלא רציתי את התפקיד, ובוודאי שלא מסיבות אישיות", אמר האמיר, שהדיח את אביו בהפיכה. לדבריו, הצעד אינו נובע ממניעים אישיים אלא "מהאינטרס של המולדת". "הגיעה העת לפתוח דף חדש במסעה של האומה שלנו, שיהיה לה דור חדש שהיא תהיה באחריותו, עם רעיונות חדשניים", הוסיף האמיר הפורש, ואמר: "אני בטוח לחלוטין כי הוא כשיר לקחת את האחריות וניתן לבטוח בו". על פי הערכות במערב, חילופי השלטון לא צפויים להשפיע באופן מהותי על מדיניות החוץ הקטארית. על רקע ההודעה, הוכרז בקטאר יום חג לאומי.

אמיר קטאר ובנו תמים שימלא את מקומו 18 במאי 2013. רויטרס
השייח היוצא/רויטרס

בשבועות האחרונים התרבו הדיווחים כי בכוונת השייח חאמד, בן 61, להעביר את השלטון לידי בנו, ככל הנראה בניסיון להבטיח מעבר חלק של הנהגת המדינה לידי היורש שלו. זהו צעד חסר תקדים, כאשר שליט במדינה ערבית לא דמוקרטית מחליט על העברה מרצון של השליטה לידי יורש. השייח חאמד עצמו תפס את השלטון בקטאר לפני 18 שנים, ביוני 1995, כאשר ניצל את שהות אביו בחו"ל בחופשת סקי והודיע כי הוא אמיר קטאר. הוא הצליח להפוך את המדינה, בעיקר בשנים האחרונות, לגורם מרכזי וחשוב בעולם הערבי, בין היתר גם באמצעות ערוץ אל-ג'זירה שהוביל את מהפכת התקשורת בעולם הערבי החל מ-1997, אך בעיקר בזכות המשאבים העצומים של נפט וגז.

השייח חאמד הפך לדמות מובילה ברחבי העולם הערבי כאשר הצליח "להלך בין הטיפות" במשך שנים רבות ולהותיר את קטאר מחוץ למאבק הבין גושי בעולם המוסלמי בין הציר השיעי לבין הציר הסוני. אולם בעקבות פרוץ האביב הערבי, יצא בית המלוכה בדוחה נגד שלטונו של מועמר קדאפי בלוב וכן נגד בשאר אסד בסוריה, ולמעשה הפך לגורם המוביל לצד סעודיה נגד המשך שלטונו של הנשיא הסורי. הוא תיווך בעבר במשברים בתוך לבנון והנהגת חמאס בחו"ל נחשבת קרובה אליו במיוחד. בשנה שעברה ביקר בעזה והעביר קרוב לחצי מיליארד דולר סיוע לממשלת חמאס.

השייח תמים מונה כבר לפני עשר שנים ליורש העצר באמירות. הוא התחנך במוסדות אקדמיים בבריטניה, ובכלל זה האקדמיה הצבאית המלכותית . לא ברור עדיין איזו מדיניות בכוונתו להנהיג ואם ישמור על המגמה האיסלאמיסטית המתונה יחסית שהוביל אביו. האמיר החדש צפוי להחליף את ראש הממשלה ושר החוץ חאמד בן ג'אסם, בן 53, שהיה לדמות דומיננטית במיוחד בממלכה והוביל את מדיניות החוץ שלה. השייח תמים נמנע עד כה מלהראות כל מעורבות כמעט במדיניות החוץ של קטאר ולא הרבה בהופעות בינלאומיות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully