וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר התקיפות: עלייה בפניות חיילים חרדים לקו החם

22.6.2013 / 15:00

על רקע "גזרות הגיוס", התרבו לאחרונה התקיפות נגד חיילים מהמגזר. קווי הסיוע של צה"ל מספקים להם מענה, ובמידת הצורך מאפשרים לנוע בלבוש אזרחי. "מדובר בעשרות פניות"

בשבועות האחרונים התרבו תקיפות החיילים החרדים על ידי קיצונים מהמגזר, על רקע המאבק לשוויון בנטל ו"גזרת הגיוס" המרחפת מעל ראשו של הציבור החרדי. הדבר הדגיש את הנחיצות של קווי החירום הטלפוניים של צה"ל המאפשרים לחיילים לדווח על כל מקרה של תקיפה או התנכלות. לאחרונה החל הצבא לפעול ביתר שאת כדי לסייע לחיילים החרדים ולהביא לכך שהרשויות יאכפו את החוק וימצו את הדין עם הגורמים האחראים לתקיפות נגד אותם חיילים.

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
המציאות הפכה מתוחה יותר. טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, בחודש שעבר/נועם מושקוביץ

לדברי סגן-אלוף אמיר ודמני, ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בצה"ל, קו החירום קיים זה זמן והוא נועד לפניות כלליות, אך עם התגברות ההתנכלויות לחרדים שבחרו לשרת, הוא מספק מענה משמעותי אף יותר עבור חיילים אלה. "הקו החם קיים כבר כשנה", הסביר סא"ל ודמני. "פתיחת המוקד הייתה לא על הרקע הזה, אלא על רקע שילוב החרדים בצבא. כיוון שהשילוב שלהם מאוד מורכב, פתחנו את הקו החם והוא מיועד לעלות כל מיני טענות בכל נושא, כולל תנאי שירות, כשרויות וכדומה. על הפלטפורמה הזו ייעדנו את הקווים הללו גם לאירועים של פגיעה בחיילים חרדים לאור ההתפתחויות האחרונות".

סא"ל ודמני אישר כי בתקופה האחרונה חלה עלייה במספר האירועים של פגיעה בחיילים חרדים. לדבריו, "אפשר לראות עלייה כי המציאות יותר מתוחה בשבועות האחרונים". אולם לא רק מספר האירועים עלה, אלא גם חומרתם. "אנחנו מקבלים פניות על פגיעה בחיילים שעולים לתחבורה הציבורית וחרדים צועקים לעברם לרדת, גידופים מסוגים שונים, כולל הכינוי שדבק בהם לאחרונה חרד"קים (חרדים קלי דעת, ש.ב). ישנם אירועים בתוך בתי כנסת שמתפללים מגרשים חיילים שמגיעים להתפלל במקום. אנו שומעים גם על השלכות אבנים וחפצים שונים לעבר חיילים חרדים והפעלת כוח ואלימות כלפיהם".

פנייה אחת חמורה כמו רבות

מספרי הקו החם מופצים בין כל היחידות שבהן משרתים חרדים, ובאמצעותם הם יכולים לקבל עזרה וייעוץ כיצד לפעול. הדיווח של החיילים על תקיפות פיזיות ומילוליות מסייע גם להחליט על מתן אישורים מיוחדים לצאת הביתה ללא מדים. "אני מקיים ועדה אחת לחודש-חודש וחצי לגבי אישורים ליציאה הביתה על אזרחי לחיילים שגרים בשכונות חרדיות מאוד קיצוניות, שיש חשש בהגעה שלהם, שיפגעו בהם או יתנכלו להם", אמר ודמני, "מבחינתנו, האישור הזה מונע חיכוך מיותר בריכוזים הללו". לדבריו, התגברות האירועים של תקיפת חיילים חרדים הביאה לגידול במספר האישורים הללו. "בכל ועדה טיפלתי ב-40-30 מקרים שהצטברו במשך חודשיים בממוצע, ונתתי בין 25% לשליש מהפניות אישור לצאת ללא מדים. זה לעומת מקרים בודדים שהיו בכל ועדה. לאחרונה חלה עלייה במספר האישורים כדי לסייע לחיילים שנמצאים בסיכון גבוה יותר, וכינסתי ועדה שלא מן המניין".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אלפי חרדים השתתפו בהפגנה נגד הגיוס. עומר מירון, צילום מסך
"יש אנשים שרוצים להתסיס את האווירה". חרדים מפגינים נגד הגיוס לצה"ל/צילום מסך, עומר מירון

"מדובר בעשרות פניות בתקופה האחרונה", הסביר ולדני, "אבל צריך לקחת בחשבון שחלקן לא כאלה שצריכים לתת להן טיפול באופן מיידי. אבל בהחלט יש עכשיו גל של אירועים שמרגישים אותו. חשוב לי לציין כי מבחינתי, גם פנייה אחת היא חמורה כמו 45 פניות. אין שום סיבה שמישהו יפגע בחייל בגלל שהוא משרת בצבא. זה דבר חמור מאוד ואנחנו מתייחסים לכך במלוא הרצינות ומסייעים לחיילים הנפגעים שהם למעשה החשובים ביותר, ולהם אנחנו דואגים".

לא נכנסים לוויכוח עם הקיצונים

צה"ל לא מסתפק בטיפול פנימי, אלא פונה גם לגורמי האכיפה כדי שיטפלו במתקיפים. "פנינו באמצעות הפרקליטות הצבאית לפרקליטות המדינה וליועץ המשפטי לממשלה על מנת שהמשטרה והפרקליטות ינקטו יד קשה יותר נגד אלה שפועלים נגד חיילים חרדים", המשיך ולדני. "בשלוש השנים שאני מטפל בזה נתקלתי בתופעות שחיילים מסורים מופלים, למשל בקבלה למוסדות חינוך עבור הילדים שלהם, ופוגעים בהם בכל מיני דרכים בגלל שהם משרתים בצבא וללא קשר לרמת החרדיות שלהם. אנחנו לא מטפלים בזה ברמת החקירה כי זה לא תפקידנו, אבל אנחנו מציפים את הבעיה במלוא חומרתה בפני הגורמים המטפלים כדי שהדין עם אותם מתנכלים ימוצה עד תום. אנחנו מפנים את הנפגעים ומכווינים אותם להגיש תלונה במשטרה". הוא הוסיף כי המקרים הללו הוצגו בפני הוועדה לשוויון בנטל.

על רקע תקיפות החיילים החרדים האחרונות, התפרסמו דיווחים שונים על ירידה במספר המתגייסים למסגרות החרדיות בצה"ל, דיווחים שוולדני שולל מכל וכל. "היקף המתגייסים בקרב הקהילה החרדית גדל כל הזמן, בכל המסגרות המיועדות להם. אנחנו לא רואים שינוי ברמת המוכנות להתגייס, ובסקר שביעות רצון שנערך לאחרונה בקרב כלל החיילים, החיילים החרדים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר. ישנה גם השמה מוצלחת של חיילים חרדים בחיים האזרחיים. על פי סקרים חיצוניים, כמעט 60% מהמשרתים יוצאים בצורה מוצלחת לחיים האזרחיים, ומן הסתם זה מגביר את הרצון להתגייס. בשנת 2011 התגייסו 1,282 חרדים, ב-2012 התגייסו 1,447 חרדים והשנה כ-2,000 חרדים, כך שהנתונים מדברים בעד עצמם".

לדבריו, גורמים אינטרסנטיים מפיצים את הנתונים השגויים כדי להשיג את מטרתם. "יש כל מיני אנשים שרוצים להתסיס את האווירה, אבל המגמה בפועל היא הפוכה לחלוטין. אנו עוקבים אחרי התנאים שאותם חרדים מקבלים ומוודאים שכל הצרכים שלהם ניתנים בצורה הטובה ביותר, ובמידת הצורך מתקנים אם נמצאים לקויים. איפה חרדי, מחוץ למסגרת החרדית אליה הוא שייך, מקבל כשרות על פי השקפתו, שירות ללא נשים ואפילו שיעורי תורה? החיילים הללו עושים עבודה מעולה והם חיוניים לצבא. אנחנו רואים את כל התופעות האלו בחומרה ומטפלים בהן. יש ציבור חרדי מעולה, אבל בתוכו שוליים קיצוניים שמנסים לספר סיפורי בדיה ולפרסם נתונים לא נכונים על ירידה ברצון לשרת ובתנאים המתאימים לחיילים החרדים, ואנחנו לא ניפול לתוך הבור הזה. אין לא שום כוונה להיכנס לוויכוחים עם הקיצונים הללו".

מספרי המוקד הם 03-5698806 ו-03-5690346. בימי שישי ניתן לפנות לקצין פניות הציבור של שח"ר במספר 052-5942222.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully