וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: אימהות מתחזות לחד הוריות וזוכות להטבות

21.6.2013 / 0:15

בשל ביטול החובה להציג הצהרת עו"ד, צריכות אימהות רק לסמן בטופס ההרשמה למעונות היום של נעמ"ת שהן חד הוריות, ובכך להתקבל אוטומטית. "השקרים פוגעים בחד הוריות האמיתיות"

ארז, תושב תל אביב ואב לשתי בנות, ניסה בסך הכל לרשום את בתו הצעירה למעון יום של תנועת נעמ"ת באזור מגוריו. בתו הבכורה כבר הלכה לאותו מעון, ובשל העובדה כי ידע שיש עדיפות לבני משפחה, האמין שבקשתו תתקבל. אולם, להפתעתו, מעון היום סירב. בבדיקה שעשה גילה תופעה מדאיגה: אחוז האימהות החד הוריות בשני מעונות היום של נעמ"ת באזור מגוריו הגיע ל-100%. מתוך 22 הורים באחד - 22 נרשמו כאימהות חד הוריות. כך גם במעון השני בו נרשמו 25 תלמידים.

הכפר טורעאן, פברואר 2013. יגאל לוי
"אלו לא אימהות חד הוריות באמת"/יגאל לוי

כיצד הדבר ייתכן? בשנה שעברה ביטל משרד התמ"ת (כיום משרד הכלכלה) את החובה להציג הצהרת עורך דין לאימהות חד הוריות. כעת נדרשות אימהות אלה רק לסמן במשבצת שהן חד הוריות ולקבל באופן מיידי את ההטבות הנלוות: הנחה בתשלום למעון, וקבלה אוטומטית אליו. כתוצאה מכך, נראה שהורים רבים מנצלים את חוסר הבדיקה כדי לקבל את ההטבות. ארז טוען כי למעלה מ-70 משפחות נדחו עקב כך. "אלו לא אימהות חד הוריות באמת", הוא מבהיר. "אני מכיר את המשפחות שהתקבלו. השקרים האלה פוגעים בעיקר באימהות החד הוריות האמיתיות. יש הורים בגן שראו זוגות מגיעים לרשום את הילדים ורשמו שהם חד הוריות".

בשנים הקודמות עמד אחוז האימהות החד הוריות על כשליש מהילדים הרשומים. עם ביטול חובת ההצהרה, קפץ מספר זה ל-100% במעונות היום שנבדקו. את המועמדים למעון מגישה המנהלת לוועדה המקבלת של נעמ"ת, שמבצעת את הסינון. לדברי ארז, 28 משפחות בעלות ילדים ממשיכים, דהיינו ילדים שאחיהם כבר לומדים בגן - נדחו על הסף. 70 מועמדים מבחוץ כלל לא התקבלו.

"זה כנראה סוג של פטנט"

מיכל, אף היא אם לילדה ממשיכה שלא התקבלה השנה, מספרת סיפור דומה לזה של ארז. מיכל לא נישאה בטקס דתי, ובתעודת הזהות שלה היא רשומה כרווקה. לדבריה, במקום לסמן את משבצת החד הוריות בטופס, היא רשמה: רווקה שמנהלת משק בית משותף עם בן זוג. "אני לא זייפתי", היא אומרת, "אבל יש כאלה שכן ולא בודקים אותם. זה כנראה סוג של פטנט".

לדבריה, ייתכן והתופעה הזו נובעת ממצוקה כללית שיש במעונות היום בעיר. "אין פיקוח ומעונות רבים מוזנחים, אבל המעונות האלה של נעמ"ת מנוהלים היטב, נקיים ובמבנה טוב ובמחיר נוח", היא אומרת. לדבריה, המחיר הכי גבוה לחודש בגן הוא 2,600 שקלים ואילו אם חד הורית יכולה לקבל הנחה משמעותית ולשלם רק 600 שקלים בחודש. "התרמית הזו באה על חשבוננו. יש לנו כבר ילדים במעון ואנחנו נקלעים למצב שזה פוגע במשרה שלנו. אנו מצפים שמשרד הכלכלה יבדוק את זה לעומק. יש מצוקה של גנים במרכז ויש להכיר בזה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש מצוקה של גנים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתנועת נעמ"ת נמסר כי "נעמ"ת מודעת למצוקה הקשה של ההורים בשל היעדר כמות מספקת של מעונות יום. לצערנו, לא ניתן לנעמ"ת שיקול דעת בקביעת הקריטריונים וסדר הקדימויות בקבלה למעון. בוועדת הקבלה יושבות נציגות משרד הכלכלה והן הפוסקות האחרונות מי יתקבל ומי לא. נעמ"ת אינה יכולה לצאת מההנחה שהורים מוסרים מידע שיקרי לגבי מצבם המשפחתי, זהו תפקידו של משרד הכלכלה לבדוק את המידע שנמסר לו ולהבטיח שהורים של ילדים שמתקבלים אכן עונים לקריטריונים. בשל בעיות טכניות לא ניתן לבנות כיתות נוספות במבנה. המפתח לפתרון הוא בהקמת עוד מעונות יום כדי שיהיה מתאם בין ההיצע לביקוש".

ממשרד הכלכלה נמסר כי "אין מישהו שנמנע ממנו להירשם, כל ההורים נרשמו. אכן ישנה כיתה בה בכל המקומות הפנויים שובצו ילדים למשפחות חד הוריות, בהתאם לנוהל ועדות הקבלה, המפורסם באתר המשרד. משרד הכלכלה מודע לשינויים במבנה המשפחה הישראלית בשנים האחרונות. המשרד יבחן לקראת שנת הלימודים הבאה, כמדי שנה, את הקריטריונים לקבלה וסדרי העדיפויות למעונות, כמו כן, הוא בוחן בתקופה זו דרכים להגברת הפיקוח על הדיווחים השונים וההצהרות המועברות על ידי ההורים בעת הרישום. יש לזכור כי בישראל עדיין קיימת אוכלוסייה של משפחות חד הוריות המתמודדות עם חסמים רבים בשוק העבודה ומשרד הכלכלה פועל במגוון דרכים בכדי לתת מענה לשילובן והתמדתן גם של נשים חד הוריות בשוק העבודה".

לקריאה נוספת:
הורי הילדים שספגו קללות: "איפה היו המפקחות?"
עדות מזעזעת: כך התעללו מילולית מטפלות בילדי הגן

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

(עדכון ראשון: 20:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully