וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית: הפוליטיקאים יבחרו את שופטי העליון

19.6.2013 / 12:26

הצעת חוק של ח"כ לוין רוצה לצמצם נציגות השופטים בוועדה ל-2, לצד איש אקדמיה שימונה בידי רה"מ, מה שעשוי להקל על בחירת מועמדים הנוחים לו. "עדיף בלי שופטים מכהנים בכלל"

עוד ניסיון לחבל בכוחו של בית המשפט העליון: יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, הגיש הצעת חוק שתשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, הממנה בין היתר את השופטים לעליון. בכוונתו גם לצמצם את נציגות השופטים באותה ועדה. מדובר בשינוי מהותי בהרכב הוועדה, שיקל על הממשלה לאשר מועמדים המועדפים עליה לכס השיפוט. על פי ההצעה המתוכננת, תצומצם נציגות השופטים משלושה לשניים, כשאחד מהם יהיה שופט בית משפט מחוזי בדימוס, שיבחר על ידי נשיא בית משפט מחוזי ולא על ידי העליון. במקומו של השופט השלישי, מציע לוין למנות נציג אקדמיה, שאותו ימנה ראש הממשלה, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים. הוא ממליץ כי הוצאת השופט תיעשה בתוך 30 יום מרגש אישור החוק.

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן נכנסים לישיבת סיעת הליכוד ביתנו. טלי מאייר
רוצים לצמצם את כוח שופטי העליון בוועדה. נתניהו וליברמן/טלי מאייר

הרכב הוועדה, שהוקמה עוד ב-1953 נועד להפחית השפעת לחצים פוליטיים על בחירת השופטים, דבר שנשמר בעדינות מזה שנים. בוועדה נמצאים שני נציגי הממשלה – שר המשפטים ושר נוסף, שני חברי כנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין, נשיא בית המשפט העליון וכן שני שופטים נוספים. כך, כדי לאשר את מינויו של שופט, נדרש שיתוף פעולה בין כמה מהקבוצות – הכנסת, הממשלה, השופטים ועורכי הדין. כיום נמנים על הוועדה שרת המשפטים ציפי לבני, שופטי העליון אשר גרוניס, מרים נאור ועדנה ארבל, עורכי הדין רחל בן-ארי וחאלד זועבי, וחברי הכנסת יצחק הרצוג ויצחק כהן.

נושא מעניין נוסף שאותו מבקש יו"ר הקואליציה, המקורב לראש הממשלה, לעגן בחקיקה, הוא היחס בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה בוועדה. כזכור, רק לפני שבועיים הפסידה הקואליציה בהצבעה חשאית, ונציג הממשלה דוד רותם מישראל ביתנו לא נבחר לוועדה. כעת מציע לוין לחייב בחוק שבהרכב העתידי של הוועדה יכהנו נציג קואליציה ונציג אופוזיציה. עם זאת, לוין כותב בהצעת החוק כי היא אינה רלוונטית לשני הנציגים הנוכחיים שכבר נבחרו: יצחק כהן מש"ס, ויצחק (בוז'י) הרצוג מהעבודה.

"ראויה היה להימנע מנציגות השופטים בכלל"

בדברי ההסבר להצעה כותב לוין כי "כיום לשופטים ישנה השפעה מכרעת על המינויים, וכן יכולת הטלת וטו על מינויים לבית המשפט העליון. יתר על כן, שופטי העליון נוהגים להצביע באופן מתואם מתוך ראיית הדברים מנקודת מבט של בית המשפט העליון, בעוד שמינוי נשיא בית משפט מחוזי בדימוס יעניק מימד התייחסות הקרוב יותר להתנהלות היומיומית בבתי המשפט ולכישורים הנדרשים משופטי הערכאות הנמוכות יותר".

עוד מסביר לוין כי "ככלל, ועל פי העיקרון הדמוקרטי שרשות אינה יכולה לבחור את עצמה, ראוי היה להימנע ממתן ייצוג בוועדה לשופטים מכהנים. נוכח ההסדר הקיים כיום בחוק, ועל מנת ללכת בדרך מתונה של שינוי הדרגתי, מוצע לקבוע כי נשיא בית המשפט העליון המכהן ימשיך לכהן כחבר, ואליו יתווסף נציג נוסף של מערכת המשפט אשר ייבחר על ידי נשיאי בתי המשפט המחוזיים המכהנים, אך לא יהיה שופט מכהן כי אם שופט בדימוס". ח"כ יריב לוין מסר לוואלה! חדשות: "ההצעה באה לשים סוף למצב הבלתי נסבל בו שופטים בוחרים את עצמם".

לא מדובר בניסיון הראשון של ממשלת נתניהו לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שיקל על כוונות הקואליציה למנות שופטים המועדפים עליהם. בכנסת הקודמת קידמה הקואליציה הצעת חוק לשינוי הרכב הוועדה, כך שלשכת עורכי הדין תשלח נציג אחד של האופוזיציה ונציג אחד של הקואליציה (בעוד שעד אז שלחה לשכת עורכי הדין שני נציגי קואליציה, שנחשבה לכזו שלא תומכת בעמדת הממשלה). הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה, אולם בלחץ ציבורי היא הוקפאה לפני שעלתה להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully