וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוניס: "שופטים בעייתיים שלא פורשים – פצצת זמן"

גלעד גרוסמן

12.2.2013 / 19:00

עוד עולה מהפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים, שחלקם הותר לאחרונה לפרסום, כי קיים קושי לפטר שופטים שאינם מתפקדים כראוי ונאחזים במשרתם לצורך צבירת פנסיה

בעיית הפרשתם של שופטים מכהנים שאינם מתפקדים כראוי היא "פצצה מתקתקת" שתגרום לציבור בישראל לשלם מחיר, כך אמר לפני כשנה נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, במהלך דיון של הוועדה לבחירת שופטים. עד לאחרונה היו הפרוטוקולים של הוועדה חסויים, ולא ניתן היה לדעת מה באמת מתרחש מאחורי הדלת הסגורה בעת התכנסותה. ואולם, לאחרונה, בתום מאבק של שבע שנים, הצליח הפורום למען ארץ ישראל לקבל חלק מהפרוטוקולים.

עדנה ארבל, דורית ביניש, אשר גרוניסף אליעזר ריבלין, מרים נאור. דודו ועקנין, ספק 500
הפרוטוקולים חושפים שלוש הסתייגויות שהוגשו בזמנו נגד מינויו. גרוניס וביניש/ספק 500, דודו ועקנין

גרוניס, שטרם מונה אז לתפקידו הנוכחי, הסביר באותו דיון, כפי שעולה מן הפרוטוקול, כי שופטים אינם יכולים להרשות לעצמם לפרוש כיוון שהם אינם צוברים די פנסיה. בדיון, שבמהלכו דנו חברי הוועדה במינוי שופטים לבית משפט השלום, הוסיפה עו"ד רחל בן ארי, כי שביעות הרצון מהשופטים רחבה, אולם יש בעיה להעריך שופטים לא מוצלחים, ויש קושי לפטר אותם. "צריך ליצור מסלול פרישה מכובד, עם גב כלכלי, על מנת ששופטים ממורמרים לא יישארו במערכת", אמרה.

נשיאת העליון דאז, דורית ביניש, אמרה באותו דיון כי "יש לנו רשימת שופטים שיכולנו לגרום להם לפרוש אילו יכולנו להבטיח להם פנסיה. בינתיים יש לנו פתרונות ביניים". ואילו שר המשפטים, יעקב נאמן, הציע לדון בנושא עם משרד האוצר. כחודש לאחר אותו הדיון התכנסה הוועדה פעם נוספת כדי לדון במינויו של גרוניס לנשיא העליון. כמקובל, גרוניס, ותיק השופטים, שמועמדותו התאפשרה בעקבות "חוק גרוניס", שביטל את החובה שלנשיא יהיה "אופק כהונה" של לפחות שלוש שנים, היה היחיד שהציע את מועמדותו.

מהפרוטוקול עולה כי התקבלו בוועדה שלוש הסתייגויות על מינויו של גרוניס. תוכן ההסתייגויות לא פורט וגם לא הדיון בהן, אלא רק העובדה שהן נדחו פה אחד. בתום אותו דיון נפרד נאמן מביניש. השניים, שניהלו מאבקים רבים על מינויים לעליון, נפרדו, לפחות באופן רשמי, ברוח טובה. "גם כאשר דעותינו היו שונות, ידענו ללבן אותן ולא להפוך אותן לעניין אישי", אמר נאמן.

"לא ייתכן שבשל שיקולי פנסיה הם יישארו במערכת"

פרוטוקול נוסף שאושר לפרסום הוא זה של דיון שנערך לאחר לא מעט התכתשויות ומאבקים, ושבמהלכו נבחרו השופטים נועם סולברג, צבי זילברטל, אורי שהם ודפנה ברק-ארז לכהונה בבית המשפט העליון. באופן מצער, הדיון על המינוי לא הותר לפרסום, אלא רק החלק שבו דנו חברי הוועדה בפרסום הפרוטוקולים. מי שהתנגד לכך היה יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם. "אנו עוסקים בנושאים רגישים ולא הייתי רוצה לקרוא עליהם בעיתון", אמר.

על כך השיבה השופטת מרים נאור כי "זה מודלף וקוראים עליהם בעיתון". ואילו חבר הוועדה, השר גלעד ארדן, תמך באותו דיון בפרסום הפרוטוקולים. "בשקלול שבין החשדנות שנוצרה בציבור לבין היתרונות שיש לשקיפות, השקיפות גוברת", אמר. גם נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד חאלד זועבי, תמך בכך. "בציבור ישנה תדמית ששופטים ממנים שופטים", אמר. על כך השיבה ביניש: "פרסום הפרוטוקול לא ישנה כלום בקרב הציבור".

עוד עולה כי גרוניס סבר שפרסום הפרוטוקולים יפגע ב"טוהר ההחלטה" ויגרום לחברי הוועדה "לדבר אחרת". ביניש הוסיפה כי "כאשר דנים על שופט מכהן, ואני אומר את דעתי, מחר בעיתון יופיע שהשופט הזה לא מתאים או חלש, מה יאמר הציבור שבא בפניו? כנ"ל לגבי עורך דין שיאמרו עליו דברים לא טובים. הרסנו אותו". בתגובה הציע ארדן שלא לפרסם דברים שליליים. בתגובה השיבה ביניש כי "פוליטיקאי חשוף יותר ללחץ של מצביע וזה יגביל את ההצבעה".

בעקבות פרסום הפרוטוקולים פנה הפורום המשפטי למען ארץ ישראל לשופט גרוניס ולנציב קבילות הציבור על שופטים, בבקשה לפעול באופן מיידי להדחת שופטים שאינם ראויים. "לא ייתכן שבשל שיקולי פנסיה של שופט כזה או אחר, יהיו במערכת אנשים שאינם ראויים ואינם מתפקדים כראוי. אזרחי ישראל אינם צריכים לסבול מבעיה אישית של שופט", נכתב בפנייה. עוד נכתב כי "העובדה שבמערכת המשפט מכהנים שופטים בלתי ראויים היא לרועץ למערכת המשפט בפרט ולחברה בישראל בכלל. יש להפסיק את עיוות הדין והפגיעה הבלתי סבירה בזכויותיהם של תושבי ישראל המתדיינים בפני אותם שופטים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully