וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחטף כתינוק לפני 44 שנים – והתאחד עם אמו

בנה של מארי-ז'וזה נלקח ממנה מיד לאחר שנולד בתקופת "חטיפת התינוקות" של הגנרל פרנקו בספרד. לפני 3 שבועות הם שוחחו לראשונה. "הוא נשוי ויש לו ילד בן שמונה. אני סבתא!"

יותר מארבעה עשורים אחרי שתינוקה הרך נחטף ממנה, מצאה מארי-ז'וזה את בנה האבוד לאחר שבדיקות די.אן.אי. הוכיחו כי השניים הם בני משפחה. מדובר במקרה נדיר של סוף שמח לאחד מסיפורי "חטיפת התינוקות" בספרד של ימי הגנרל פרנקו. "אני חיה באגדה", אמרה מארי-ז'וזה כשקולה רועד בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות הצרפתית מטור שבצרפת, שם היא עובדת כמורה. "זה מדהים, אני באופוריה. כשאני מתעוררת בבוקר, אני אומרת לעצמי שהוא שם, שהוא קיים ואני מפחדת לאבד אותו".

בנה, שימלאו לו 44 בחודש הבא, חי בוולנסיה שבמזרח ספרד, שם נולד ואומץ. מארי-ז'וזה, בתם של אב ספרדי ואם צרפתייה, הייתה בת 22 כשנכנסה להריון מחוץ לנישואים. אביה, שאותו היא מתארת כאדם "קשוח מאוד", העביר אותה למנזר שבו ילדה את בנה ב-12 ביולי 1969. למרות הבטחת אביה כי תוכל לגדל את תינוקה, הוא נתן את הילד הרך לנזירות ללא הסכמתה של מארי-ז'וזה. "זה היה סיוט, לא דיברתי עם אבי מאז", סיפרה, ותיארה את אכזריותה של אם המנזר. אמה מתה שלוש שנים מאוחר יותר, ואביה שנתיים אחריה.

מארי-ז'וזה ובנה הם רק מקרה אחד מתוך אלפי משפחות שנפלו קורבן לשערוריית חטיפת התינוקות בספרד. תחת משטרו של הגנרל פרנסיסקו פרנקו, תינוקות של מתנגדים למשטרו ושל אימהות לא נשואות נלקחו ללא הסכמתן ואומצו. לעתים אף נאמר לאימהות שילדיהן מתו בלידה. התפיסה אז הייתה כי מוטב לילד לגדול במשפחה קתולית אמידה, שמרנית ואדוקה. השיטה נמשכה גם לאחר מותו של פרנקו ב-1975, ומקרים דומים תועדו בשנות השמונים כחלק מרשת בלתי חוקית של סחר בתינוקות.

הגנרל פרנקו. GettyImages
תינוקות של מתנגדים למשטרו ושל אימהות לא נשואות נלקחו מאימהותיהן ללא הסכמתן ואומצו. הגנרל פרנקו/GettyImages

לפני כשנתיים החל קמפיין לאיסוף סיפוריהן של נשים שתינוקותיהן נחטפו. עם הזמן, אלפי אימהות וילדים מאומצים שחשדו כי גם הם נפלו קורבן חלקו את הסיפור האישי שלהם. למעלה מ-2,000 תיקים נפתחו בבתי המשפט בספרד, אולם רבים מהם נסגרו מאחר שלבתי החולים לא היה תיעוד נחוץ מאותן שנים. מארי-ז'וזה, שהתחתנה והביאה לעולם ילד נוסף כשמונה שנים לאחר מכן, לא ויתרה והמשיכה לחפש אחר בנה האבוד, שגילה מצדו כי הוא מאומץ כשהיה בן 14: "סיפרו לו שהוריו הביולוגים מתו בתאונת דרכים", סיפרה.

לאחר מותה של אמו המאמצת בשנת 2011, בשיאו של הקמפיין שנערך במדינה, בנה האבוד של מארי-ז'וזה גילה כי בתעודת הלידה שלו רשומים הוריו המאמצים כהוריו הביולוגיים ויצא למסע לחיפוש אחר האמת. "לבסוף, בן דוד מבוגר סיפר לו הכל לפני שלושה שבועות", סיפרה מארי-ז'וזה. "הוא נמכר על ידי הנזירות, דבר שקרה לעתים תכופות באותה התקופה". הוא יצר קשר עם העמותות שסייעו למקרים כמו שלו בוולנסיה, ואלה הצליחו לאתר במהירות את מארי-ז'וזה, שאותה הכירו היטב. בדיקות הדי.אן.אי הוכיחו שמדובר באם ובבנה. "מאז אנו מדברים בטלפון כל יום", סיפרה.

למעט משפחות היה מזל כמו זה של מארי-ז'וזה ובנה. "יש מספר בודד של מקרים", הסבירה סולדד לוקה מאחת העמותות. "הרשויות בספרד לא מסייעות לנו. התלונות נעלמות במהירות", אמרה לונה גרסיה, שסייעה לאחד בין האם ובנה. מארי-ז'וזה מקווה כי סיפורה יעודד משפחות נוספות לא לוותר. היא תפגוש בבנה לראשונה מאז נולד ביום שישי הקרוב, ותצטרף לחגיגות יום הולדתו בחודש הבא. "הוא נשוי ויש לו ילד בן שמונה. אני סבתא!", סיפרה בהתרגשות. "הנכד שלי קורא לי 'יא-יא' בטלפון. זה אושר גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully