וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכונות למשא ומתן? ישראל מגדילה ההתנחלות ברוכין פי חמישה

יהושע בריינר

11.6.2013 / 9:01

על רקע המאמצים לחידוש הדיאלוג עם הפלסטינים, המדינה מקדמת תכנית לבניית 550 יחידות דיור וכן מתקני ספורט ונופש בהתנחלות שהייתה עד לא מזמן מאחז. "מכשילים את המשא ומתן"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בנתניהו פונה לאבו-מאזן בנאומו בכנסת)

האמריקנים מנסים לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, וישראל בשלה: המדינה מקדמת לאחרונה תכנית לבניית 550 יחידות דיור בהתנחלות ברוכין, שתגדיל את ההתנחלות פי חמישה ממספר המבנים הקיימים בה כיום. על פי התכנית, ביישוב, שבו מתגוררות כיום כמאה משפחות, ייבנו 550 יחידות דיור חדשות, לצד מוסדות ציבור, אזור מסחר ותעסוקה, שטחי ספורט ונופש וכן שטחים ציבוריים פתוחים, שבילים וכבישים.

למעשה, מדובר בתכנית מפורטת להכשרת היישוב, שזכתה לאישור רשמי של הממשלה רק באפריל 2012, זאת לאחר ששנים רבות נחשב למאחז בלתי-חוקי בשל היעדר חתימה סופית של שר הביטחון על תכנית היישוב. אלא שבפועל, מפרסום התכנית עולה כי בכוונת הממשלה לא רק להכשיר את המבנים הקיימים, אלא היא כוללת גם תכנון לבניית עוד מאות יחידות דיור בהתנחלות. בימים האחרונים פרסם המנהל האזרחי בכלי התקשורת הפלסטיניים כי התכנית הופקדה לצורך התנגדויות.

תמיכה תקציבית ממשרד הבינוי והשיכון

חרף ההחלטה מ-2012 להכשיר את המאחז, שכאמור מונה כיום כמאה משפחות אשר מחציתן מתגוררות בקרוואנים ומחציתן במבני קבע, למעשה התקבל האישור הרשמי כשבועיים לפני הבחירות, בתקופתו של שר הביטחון דאז אהוד ברק.

מאז הקמתו זכה היישוב לתמיכה תקציבית מטעם משרד הבינוי והשיכון למרות שנחשב מאחז בלתי חוקי, עד שבעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ, במקביל ללחצים פוליטיים שהופעלו על הממשלה, זכה היישוב לאישור רשמי מטעם המדינה. מי שעלולים להביע התנגדות לאישור התכנית הם תושבי הכפרים הסמוכים א-דיכ וברוקין, זאת למרות שקרקעות היישוב נמצאות בסטטוס של אדמות מדינה, וניתנו להם 60 יום להביע התנגדויות לקידום התכנית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארגון "שלום עכשיו" הגיבו בזעם ואמרו כי ממשלת ישראל "שוברת את הכלים ומכשילה בכוח את הסיכוי למשא ומתן. בתקופה המדינית הרגישה ביותר, הממשלה מחליטה לאשר תכניות של מאות יחידות דיור במאחז שיהפוך להתנחלות קבע וכך מצליח נתניהו להפוך מאחז של 50 מבני קבע להתנחלות חדשה של 550 יחידות דיור".

גידול של 176% בהתחלות הבנייה מתחילת השנה

במועצה האזורית שומרון, כצפוי, בירכו על קידום התכנית. "בהפקדת התכנית יש משום תיקון עוול מוסרי שנעשה כלפי המתיישבים בברוכין", נמסר בתגובה, "זה עשר שנים יושבים מתיישבים בברוכין בהחלטת ממשלה ובשל עיכוב אישורים נמנעו מהם ומילדיהם זכויות אדם בסיסיות כמו חיבור לחשמל ולמים שהפקיר ילדים לקור בלתי נסבל בחורף ולחום קשה בקיץ. אנו בטוחים שגם ממשלת ארצות הברית לא הייתה רוצה לתת יד לעוולה כזו ולפגיעה מסוג זה בזכויות אדם".

במועצת יש"ע הוסיפו כי מדובר בעוד שלב של קידום תכניות הבנייה, "ואנו ממתינים לאישורים סופיים. צריך לזכור שבגושי ההתיישבות נעצרו כל המכרזים לאלפי יחידות דיור ואנו ממתינים לקיום הבטחותיו של ראש הממשלה להוציא את המכרזים".

קידום התכנית בברוכין מצטרף לעוד שורה של החלטות דומות לקידום תכניות בנייה ביהודה ושומרון דווקא בימים אלה. כך למשל מקדמים במנהל האזרחי תוכנית לבניית כ-300 יחידות דיור חדשות בבית אל, תכנית אשר זכתה לגינוי ממדינות רבות בעולם וכן מצד הבית הלבן שביקש הבהרות מישראל. במקביל עולה כי חל גידול של למעלה מאלף אחוזים בהתחלות בנייה ביהודה ושומרון ברבעון הראשון של 2013.

עם זאת, המתנחלים דווקא טוענים כי ראש הממשלה מונע פרסום מכרזי בנייה בגושי ההתנחלויות. בימים האחרונים פורסם דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, החושף כי בסך הכל, התחלות הבנייה ביהודה ושומרון עלו ברבעון הראשון של 2013 ב-176%. בתוך שטחי הקו הירוק, לעומת זאת, התחלות הבנייה דווקא ירדו ב-8.9%.

הפרסום על התכנית מתקבל על רקע הניסיונות האמריקניים לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, אך גם על ביטול הגעתו המתוכננת של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי לישראל, לפי פרסומים שונים – בשל חוסר הנכונות של ישראל והפלסטינים להתקדם במשא ומתן.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר בתגובה לדברים: "ברבעון הראשון של השנה קיבלנו זינוק של 176% בהתחלות בנייה בהתנחלויות, אז למה לגור בנתניה או בבאר שבע אם אפשר לגור בהתנחלות ברוכין, מאחז בלתי חוקי שהולבן במעשה נבלה? מעמד הביניים היחידי שנתניהו, לפיד ובנט דואגים לו הוא מעמד הביניים של המתנחלים, אז מי אמר שהממשלה לא פותרת את מצוקת הדיור?"

מלשכת שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נמסר בתגובה: "קידום הליכי תכנון ליישוב ברוכין, שאין משמעו אישור בנייה ובחלקו הסדרת המצב הקיים, אושר על ידי שר הביטחון בסוף דצמבר. פרסום התכניות להפקדה הינו עוד שלב בתהליך. הבנייה תאושר בהתאם לשיקולים רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully