וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקועים בבוץ הסורי: נקודת האל-חזור של חיזבאללה

11.6.2013 / 4:14

נסראללה, שתמך בתחילה באסד מרחוק כדי לא לעורר את זעם העדה הסונית בלבנון, נשאב בלחץ איראני למערכה בסוריה שלא נראה כי תיגמר בקרוב. את המחיר יגבו אזרחי לבנון. פרשנות

ארגון חיזבאללה נזהר מאוד בשנתיים האחרונות מלחשוף את מאמציו בשטח סוריה לסייע למשטרו של בשאר אסד להדוף את כוחות המורדים. פעילותו הוגדרה כחשאית, ובכל פעם שהתקשורת צדה את לוחמיו בסמטאות הערים בסוריה ובמוקדי החיכוך, טענו מנהיגיו כי מדובר במדריכים, יועצים או גורמים לוגיסטיים. לא יותר מזה. אך לאחר שהתרבה מספר לוחמיו ההרוגים שבתחילה נקברו בחשאי בכפרים השיעים בלבנון נאלץ הארגון להודות במהלך הדרמטי שיישנה את היחס של החברה בלבנון כלפיו.

בחודש האחרון השתנתה המדיניות וחיזבאללה, בלחץ פטרונו האיראני, העביר אלפי לוחמים לשטח הסורי במסגרת לחימה עיקשת מול תאי ההתנגדות לצבא הסורי באזור קוסייר. שיא המעורבות של חיזבאללה באה לידי ביטוי כשנראו לוחמיו נוהגים בטנקים סוריים מסוג "T-72" ושועטים לעבר קני התנגדות של מורדים חמושים.

נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ביירות, לבנון, מאי 2013. AP
האש ממשיכה להיאחז בגלימתו. מנהיג חיזבאללה נסראללה/AP

בתחילה נראה היה כי ההימור של נסראללה עובד לטובתו. הוא צובר נקודות זכות אצל אסד, מרצה את אדונו האיראני שמתקצב אותו לא רק באידיאולוגיה קיצונית אלא גם בכסף, ידע ביטחוני ואמצעי לחימה מתקדמים, ואף צובר ניסיון מבצעי (שכן במסגרת מלחמת לבנון השנייה איבד כוח מקצועי בעל ניסיון רב שנים). אך המציאות מזווית הראייה של הלבנונים נראית אחרת לגמרי. בכיר במערכת הביטחון בישראל הגדיר זאת בפשטות: "האש אוחזת בגלימתו של נסראללה שמנסה לכבות אותה ללא הצלחה".

הביקורת בלבנון התרחבה נגדו בחודשים האחרונים בטענה כי אין הוא "מגן לבנון", אלא מגן הציר הרדיקלי בראשות איראן. יתרה מזאת, שיח'ים סונים בלבנון טוענים כי הוא הורג את אחיהם הסונים בסוריה. שייח' יוסוף אל קרדאווי, גדול פוסקי האסלאם בדור הנוכחי, יצא בביקורת חריפה נגד חיזבאללה בטענה שנטל צד במלחמת האזרחים בסוריה, ובניגוד לפירוש בפועל של השם חיזבאללה ("מפלגת האל"), כינה אותה "מפלגת השטן". משחק המילים הזה מקבל משמעות כפולה בשפה הערבית.

הסונים, שמייחסים חשיבות רבה מאוד למוצא פיו של שייח' קרדאווי, רואים בכך התרת הרסן בביקורת נגד נסראללה שנהנה קודם לכן מפופולאריות רבה בעולם הערבי. בתוך לבנון הביקורת מתגברת, ושיח'ים שנזהרו מאוד מלהרים את ראשם יוצאים בגלוי נגד היוזמה של חיזבאללה בסוריה. בנוסף לכך, נרשמו אירועים חריגים ביותר שכללו שיגורי פצצות מרגמה ורקטות לעבר מוקדי חיזבאללה ברחבי לבנון, כולל במעוזים בבקעא ובצפון בעל בק.

לבנון תשרוף את גבו

לפחות מאה לוחמי חיזבאללה נהרגו עד סוף השבוע האחרון על אדמת סוריה, על פי מידע גלוי בכלי התקשורת בלבנון ואתר הרשת החברתית פייסבוק. גורמים במערכת הביטחון בישראל טוענים כי מדובר בתקופה הקשה ביותר עבור ארגון חיזבאללה מאז הקמתו. נסראללה היה זהיר בשנתיים האחרונות ותמך באסד מרחוק כדי לא לעורר את זעם העדה הסונית, לא רק בלבנון אלא במזרח התיכון כולו. אך מנגד, הוא נשאב למערכה בעל כורחו בלחץ איראני, שהחל בצורה מתונה ועבר לדחיפה אגרסיבית.

כך מצא את עצמו חיזבאללה במלכוד אסטרטגי. אלפים מלוחמיו עדיין נלחמים בסוריה והוא נדרש לספק להם ציר לוגיסטי ארוך מאוד מהבקעא שכולל לא רק מזון, מים, תחמושת ואמצעי לחימה, אלא גם פינוי פצועים. הכוחות נשחקים משבוע לשבוע, והמורל הגבוה של הארגון דועך. נסראללה מבין שהוא רכש כרטיס בכיוון אחד והוא לא יכול לסגת לאחור. בנוסף, אם לא די לו בצרות בסוריה, אתמול נאלצו אנשיו לפתוח באש לעבר מפגינים מול שגרירות איראן בביירות.

התהודה לה זכה חיזבאללה בקרבות שהובילו להכרעה בקוסייר מתפוגגים במהירות כשמביטים הלוחמים לעבר הקרבות שמחכים להם בערי מחוז כמו חלב, בחומס ובמוקדים נוספים. בסיסי ציוד, והמאחזים הגדולים שהקים במסגרת הלחימה, מעידים על כך שהאש ממשיכה להיאחז בגלימתו של נסראללה ואם היא לא תשרוף את פניו, תשרוף לבנון את גבו. על כן, בכירים במערכת הביטחון בישראל טוענים כי חיזבאללה הגיע לנקודת האל-חזור ואת המחיר הקשה עוד יגבו ממנו בלבנון ברגע שישוב הביתה. כמו שזה נראה כרגע, חיזבאללה שקוע עד הצוואר בבוץ הסורי, והאיראנים לא יאפשרו לו לחזור בזמן הנראה לעין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully